Vintervila/dvala majsorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
0
4768:
Jag ska skaffa en bebis (juvenil) majsorm i höst och undrar hur man gör med vintervilan/dvalan. Måste den dvala/vintervila? Hur funkar det med vintervila, ger man den fortfarande mat då osv. Hur ska temperaturen vara då? Hur länge vintervilar man ormen? Måste man ens vintervila den eller kan man bara köra på som vanligt? 

5914
4542
Tropfrog:
Om det går att skippa brumering? Det är möjligt, men varför? Ormen ko.mer ifrån tempererade områden och brumerar varje år i naturen. Då anser jag att de skall göra det i fångenskap också.

Ormen sover under brumeringen, då kan den inte äta och då skall man inte ge mat.

Svar angående de mer artspecifika frågorna lämnar jag till de som har erfarenhet av arten.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1292
1506
NellyNiklas:

Nu framgår det inte ålder eller storlek på juvenilen så det är svårt att ge tydliga rekommendationer. 

Det är dock viktigt att ormen har tillräcklig kroppsvikt och "reserver" för att klara en periods lägre aktivitet, om du eller ormen väljer att burmera/vintervila.

Du kan läsa vidare i skötselråden här på forumet och på andra platser på nätet.

Mvh
Niklas

Medlem i SHF
303
670
viper66:
Ålder och storlek spelar absolut ingen roll. Djuret kommer ifrån ett tempererat område och dvalas, även juveniler dvalas på exakt samma sätt som vuxna individer. Naturen gör ingen skillnad på vuxna/juveniler. Så varför skulle man göra det i terrarium för?

Visst en del kan avlida men då är det i regel svaga/sjuka individer som man ändå inte ska föra vidare. 

10
0
4768:
Men man ska väl inte dvala/vintervila deras första vinter? Och jag har hört att eftersom majsormar har så stor utsträckning i det vilda, så dvalar vissa och andra inte. Och så kanske man kan fråga uppfödaren om ormens stamtavla och om dens föräldrar brukade dvala. Sen är det ju skillnad på att dvala och vintervila. När ormen dvalar så sover den ju. Och den gör det i ca tre månader. Under vintervilan sänker man temperaturen och ger den mindre mat. Det blir ju mer praktiskt och inte lika krångligt. Men måste man dvala eller räcker det med vintervila?

Om det nu visar sig att man måste dvala, hur gör man då? Vilken temperatur ska den ha, och hur får man den temperaturen? Vi har en nedervåning som vi typ inte använder. Vi har bara snickarverkstad och sånt där. Alltså blir det ganska kallt, för vi behöver ju inte lägga pengar på att värma upp där, eftersom vi som sagt inte är där så mycket. På vintern blir det ungefär 16-17 plusgrader. Kan den få dvala där? Och slutligen, ska man ha den i sitt terrarium när den dvalar eller ska man ha nån typ kartong?

5914
4542
Tropfrog:
Vi kanske skall reda ut grunderna först. Vintervila är en strategi för att genom lägre energiförbrukning klara sig igenom vintern. Det görs på olika sätt i både djur och växtvärlden 

I djurvärlden finns det primärt två sätt. Att dvala och att brumera. Däggdjur dvalar medans reptiler brumerar.

Självfallet skall man brumera djur från tempererade klimat från första året.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1292
1506
NellyNiklas:

4768 skrev:
Men man ska väl inte dvala/vintervila deras första vinter? Och jag har hört att eftersom majsormar har så stor utsträckning i det vilda, så dvalar vissa och andra inte. Och så kanske man kan fråga uppfödaren om ormens stamtavla och om dens föräldrar brukade dvala. Sen är det ju skillnad på att dvala och vintervila. När ormen dvalar så sover den ju. Och den gör det i ca tre månader. Under vintervilan sänker man temperaturen och ger den mindre mat. Det blir ju mer praktiskt och inte lika krångligt. Men måste man dvala eller räcker det med vintervila?

Om det nu visar sig att man måste dvala, hur gör man då? Vilken temperatur ska den ha, och hur får man den temperaturen? Vi har en nedervåning som vi typ inte använder. Vi har bara snickarverkstad och sånt där. Alltså blir det ganska kallt, för vi behöver ju inte lägga pengar på att värma upp där, eftersom vi som sagt inte är där så mycket. På vintern blir det ungefär 16-17 plusgrader. Kan den få dvala där? Och slutligen, ska man ha den i sitt terrarium när den dvalar eller ska man ha nån typ kartong?

Vänd dig till uppfödaren och hör med hen. Precis som du säger så har arten ett stort utbredningsområde där den på vissa områden kanske går i dvala likt våra reptiler i Sverige medan med söderut går de i vintervilan men är fortfarande vakna och måttligt aktiva men kanske inte äter något eller lika mycket som under resterande året. 

Hör med din uppfödare så hjälper hen dig säkert. 

Mvh
Niklas

49
12
Alfa99:
Om allt ska göras så naturligt som möjligt så ska ormen brumera varje år oavsätt hur gammal den är men det är inte strikt nödvändigt att göra det.
Från dom jag känner eller vet om som gör det till sina djur av olika arter så är det nästan enbart dom som ska avla på sina djur som låter dom brumera.

I naturen så är det säkerligen vissa ormar som aldrig brumerar om tempraturen är tillräckligt hög. 
Det enda jag har hört om brumering så ska det kunna förlänga livslängden med några år på djuret men det är svårt att bevisa utan långa och stora experiment. Jag kör ingen brumering på min Majsorm eller Kungssnok och dom mår bra ändå.

Jag ska dock skaffa en ny orm och den kommer nog få brumera då det verkar vara viktigt för just den arten.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild