Förslaget på förändringar av L80

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 11

5585
4268
Tropfrog:
Om jag förstått saken rätt så är det värsta som kan hända vid inspektion att man får ett föreläggande om åtgärd. Sen blir det en uppföljande inspektion för att säkerställa att man åtgärdat enligt föreläggandet. Men självklart ges man rimlig tid för åtgärd. Om ingen åtgärd skett kan man få tidsbegränsat djurförbud. Har man det så kan räkna med fler och tätare inspektioner.

Jag uppmanar definitivt inte till att bryta mot L80, varken innan eller efter revidering. Men rent praktiskt så är risken för en hobbyist med en handfull terrarium att få en inspektion försvinnande liten. Jag vet ingen som fått det. Och som sagt, man kan inte bli straffad vid en första inspektion. Så i princip är det riskfritt.

Åtminstone är det så jag tolkat det.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
378
448
AlexGustavsson:

EmanuelKarl skrev:

Jag tolkade det som att man har två år på sig att uppgradera utrymmeskraven, både från det jag såg i dokumentet och det på "frågor och svar"-fliken. Detta innebär två ganska hektiska år med stora omställningar får jag väl ändå säga. Rätta mig om jag har fel (när jag först såg ditt svar antog jag att jag hade råkat läsa vad som gäller för företag eller liknande istället för privatpersoner, men nu när jag såg frågor och svar-fliken ser det inte ut så)

Detta svar från JBV går inte i linje med deras egna skrivelser i föreskrifterna... detta är dock vanligt att vissa tjänstepetsoner på myndigheter själva misstolkar skrivelser i paragrafer. Talar av egen arbetsbakgrund... ;)

Medlem i SHF
8
7
JakobL:
Vet någon om original-L80 går att få tag på i heltext på nätet? Jag hittar bara uppdateringarna, och jag skulle vilja se vad originaldokumentet säger.

Medlem i SHF
8
7
JakobL:
Atheriis skrev:

Nej, detta avser väl ändå de som sedan tidigare har dispens att behålla rofåglar de haft sedan innan förbudet infördes.

"I nu gällande föreskrifter framgår att den som, sedan före den 1 juli 2003,
har hållit en rovfågel för sällskap eller hobby får, utan hinder av 1 kap. 5 § i
de nya föreskrifterna, behålla djuret under dess återstående livstid om den
hålls i enlighet med tidigare utfärdade särskilda instruktioner "

Var kommer ditt citat ifrån? Jag försöker hitta original-L80 från 1999, men den verkar omöjlig att läsa på nätet...

3
0
JO_55:

JakobL skrev:
Vet någon om original-L80 går att få tag på i heltext på nätet? Jag hittar bara uppdateringarna, och jag skulle vilja se vad originaldokumentet säger.

www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

Medlem i SHF
8
7
JakobL:

Tack, men jag menar alltså hela föreskriftsdokumentet utgivet av Jordbruksverket.

3
0
JO_55:

JakobL skrev:

Tack, men jag menar alltså hela föreskriftsdokumentet utgivet av Jordbruksverket.

lagen.nu/sjvfs/2019:15

6
6
Atheriis:

JakobL skrev:

Var kommer ditt citat ifrån? Jag försöker hitta original-L80 från 1999, men den verkar omöjlig att läsa på nätet...

Från Bilaga konsekvensutredning. Sidan 58

Medlem i SHF
8
7
JakobL:
Atheriis skrev:

Från Bilaga konsekvensutredning. Sidan 58

Okej, tack. Fast den punkten verkar syfta till denna punkt i nuvarande L80 (sid. 38):

3. Den som, sedan före den 1 juli 2003, har hållit en rovfågel för sällskap eller hobby får, utan hinder av 1 kap. 5 § i de nya föreskrifterna, behålla djuret under dess återstående livstid om den hålls i enlighet med tidigare utfärdade särskilda instruktioner enligt Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 1999:110) om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby.

Punkten som du citerat säger ju att exakt detta ska tas bort och inte längre gälla, och mycket riktigt finns ingen likadan punkt i remissförslaget. Punkten som jag citerade finns dock i båda (punkt 5, sid. 38 i nuvarande L80), vilket tyder på att den gäller något annat. Det som gör mig osäker är vad exakt "särskilda instruktioner" betyder i begreppet "tidigare utgivna särskilda instruktioner enligt 1 kap. 5 § Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 1999:110) om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby," och om det är texten i 1 kap. 5 § som åsyftas eller något extradokument som utgavs vid sidan om...

Det är därför jag vill hitta L80 från 1999 i original, men den verkar inte finnas på nätet...

31
9
Mophelia:
Jag kan tipsa er att alla skicka in på svarsblanketten som finns på jordbruksverket och så finns det ex antal som lagt upp en insamling på facebook att skriva under. Kommer två LÅNGA texter nu varning för det är långt. Hoppas det är okej att dela dom här texterna fast det inte är reptiler, men dom är inräknad i dom nya/ lagarna som dom vill ha. 

Texten under är lånad från en uppfödare på gerbiler, hamster men samma gäller alla uppfödare inom smådjur ( Hamster, Möss, Ormar, Ödlor mm) Det kommer sluta med massavlivning eller dumpning ute för folk kan inte hålla mått på LAGLIG bur, och som sagt det behövs förbättras burstorlek/terrarium och så men inte gå över en gräns. 

Igår kom Jordbruksverket men en remiss om nya minsta tillåtna mått för att hålla hamster, som troligtvis träder i kraft med start i januari nästa år. Dessa krav är rakt av absurda, och även skadliga för en hel del av våra arter. Inga uppfödare kommer kunna fortsätta avla fram friska, trygga djur, och många av oss är idag oroliga för våra djurs framtid.
Det handlar inte om att vi vill fortsätta "tjäna pengar" på att sälja djur, för det gör vi inte. Ungar som säljs är en "biprodukt" av vår avel och vårt arbete för att få en friskare art. Jag tar aldrig en kull bara för att, utan jag tänker noga ut kombinationer främst för att jag vill få ut något av det själv. Det kan vara både fysiska och psykiska egenskaper jag vill föra vidare i arbetet med att förbättra arten.
Att jag fått dela med mig av mina bebisar till underbara hem som tagit hand om de som små kungligheter har bara varit en bonus för mig. Rent ekonomiskt går man knappast plus på detta. Det ska köpas in foder, inredning, bottenmaterial, djur ska registreras och utvärderas på utställningar runt om i landet, nytt blod ska köpas in/importeras etc. Man tar kanske mellan 2-5 kullar per år, ibland kanske bara 1 kull. Samtidigt har du kanske 10-30 djur hemma för att ha en god avelsbas. Du har ungar du sparar för utvärdering, du har pensionärer som är klara i avel och ibland har man ungar som aldrig såldes när de var små, som bor kvar som maskotar. Dessa ska fortfarande ha sin omvårdnad.
Med de nya kraven så skulle ingen uppfödare klara sig. Gerbiler får minsta tillåtna mått 150x70x75cm. Närmare 800 liter alltså. Det spelar ingen roll om du bara har 2, måtten är bestämda efter att du har 5 i grupp (vilket folk sällan har). Du får dock inte ha mindre. Med dessa mått är risken Mycket hög för revirbildning och att djuren har ihjäl varandra. Men det är ju inte viktigt, för djurvälfärd, eller hur?
Folk som hurrar över dessa mått verkar inte förstå. Ja, det kanske funkar för din Agnes du har hemma, för hon trivs med det. Men Britta då, Agnes kullsyster som får panik av stora utrymmen? Ska hon tvingas till ett liv av hög ångest och troligtvis en tidig död? Eller kullbröderna som trivdes så bra innan, som börjar slåss tills en till slut dör så fort de ser varandra? Vi som föder upp får se SÅ många variationer av individer mer än de enstaka djur du kanske har haft. Det är en REJÄL skillnad. Vi säger inte detta för att vi är egoistiska. Vi protesterar för att vi VET hur djuren är.
Många påstår att det är experter som har baserat dessa mått på forskning. Det FINNS ingen sådan forskning. De studier man har gjort är baserade på vilda djur i naturen. Dessa KAN man inte jämföra med våra domesticerade djur där vi har avlat bort väldigt mycket naturligt beteende.
Jag har SÅ mycket åsikter om detta, jag skulle kunna skriva en hel bok just nu.
Vi etiska uppfödare har i MÅNGA år slagits med jbv om att de måste höja minsta tillåtna mått, då de HAR varit för små! Ingen tycker något annat! Men det här är inte klokt. Djur är individer, och man måste kunna ha möjlighet att anpassa efter de. INGEN säger att du ändå inte kan få ha dessa mått om du tycker de är så bra, men det ska inte vara de minsta tillåtna.
Många nämner att de uppskattar att deras kaniner och marsvin ska få större krav.
Ja, absolut. Men vart ska du skaffa din nästa kanin eller marsvin då? För några etiska uppfödare kommer inte kunna finnas kvar. Och du vill ju inte stötta grossistavel där djuren far illa, eller hur?
Det finns många upprop om detta just nu. Vi har 3 veckor på oss att inkomma med åsikter innan det spikas. Jag uppmanar alla att skriva vad man tycker om dessa nya krav både på jordbrukverkets hemsida, men även de privata man ser många uppfödare dela nu.
Det handlar om djurens bästa, tro mig. Dessa krav ÄR inte djurens bästa.

Text från en annan uppfödare inom gnagare som har pratat med sin son. 

Angående remiss JBV.
Jag vet inte hur insatta ni är i det som händer djurvärlden just nu, denna remiss känner vi alla till o är knäckta över, men vad som händer bakom kulisserna. Jag har just avslutat ett 2 tim långt samtal m min son som har reptiler sedan många år. Min son har mycket kontakter i reptilvärlden o är även vän m en kille som är Sveriges största godkända repfiluppfödare o sitter i JBV styrelse. Min son sa till mig för 3 år sedan att detta skulle hända, han hade rätt. Det är otroligt mycket m detta som är fishy.
JBV har ingen talan i detta. Dom har bjudit in 4,5 olika utredningsgrupper, bla Djurrättsaktivister o Djurens Rätt, för att skriva remiss om L80, ingen djurerfaren grupp som normalt är med har blivit inbjudna, bla sonens reptilvän som brukar sitta med o fatta beslut om reptiler har uteslutits. Man har arbetat fram denna remiss bakom lykta dörrar m dessa grupper som inte har nån som helst kunskap i djurhållning. JBV har bett externa aktörer att genomföra en remiss o dom som gjort remisserna är alltså dessa oerfarna grupper. Det finns hopp om JBV förstår att denna remiss är helt uppemot väggarna m hjälp av oss uppfödare o erfarna djurmänniskor o stora protester i från folket. Det är därför det är så oerhört viktigt att alla skickar in remissvaret så att JBV får upp ögonen o ifrågasätter detta JBV ligger alltså inte bakom denna remiss, dom ska bara godkänna den. Jag tror dom flesta som läst remissen förstår att detta är väldigt skumt o handlar om att förbjuda djur, ta tex Djurrättsaktivister, dom flesta vet vad dom går för. Ta Djurens Vänner som tex vill förbjuda metmask för det är djurplågeri o insekter ska dödas innan matning. Ja ni hör ju själva, det är såna människor som ligger bakom denna remiss.
2012 påbörjades planer på att uppgradera L80 som sedan skjutits upp pga påtryckningar o protester ifr bla reptilgrupper m 8000 medlemmar, sedan kom detta på tal igen 2022 o man har nu jobbat i 3 år på remissen men man har inte följt lagarna alls utan kört över alla djur erfarna grupper som brukar vara med o besluta o istället bjudit in grupper som inte har laglig rätt att lägga sig i o inte besitter nån kunskap alls om djurhållning. Det handlar om människor som vill förbjuda djur helt. Dom försökte förbjuda djur helt för ett gäng år sedan, fungerade inte då folket gick emot, då sätter man nu istället orimliga krav för uppfödare att genomföra. Kontentan är den samma m olika sätt.
SKAF, SKARF, SHR och ZOORF ska bland annat nu kraftsamla för åtgärd emot den här remissen som normalt sett brukar vara med o besluta om L80. Så detta som händer nu har planerats sedan 2012. Gammal skåpmat.
Vad händer om remissen går igenom?
Det ska beslutas nu i sommar om man tar djuren ifrån oss. Går remissen igenom så klubbas detta i December-25 och börjar gälla 1 Januari-26. Men dom som redan har djur har 2 år på sig att uppgradera enligt nya regler i L80 o ska ha uppgraderat till Januari 2028, så i praktiken får vi ha uppfödning kvar 2 år till, men köper vi in nya djur berörs det nya djuret av nya L80 reglerna medans dom gamla djuren får hållas av gamla L80 lagen till 2028.
Vad händer då tex om jag byter/köper ny hamster av uppfödare nästa år som innefattar nya L80 lagen? Ja det händer i stor sett ingenting. För det första kommer inte Länsstyrelsen göra stickkontroller o bara dyka upp hos dig, men OM dom emot förmodan gör det, ja då får du ett föreläggande att inom 3 månader ändra på det som är fel, i detta fall skaffa ny bur till nya L80 hamstern. Har du inte gjort det efter 3 månader när dom återvänder omhändertas den lilla hamstern o du får lite böter. Så det händer inte så mycket. Hur man beslutar om sin uppfödning eft Jan-26 är upp till var o en, för egen del tänker jag i allafall ta in så mycket nya linjer jag kan detta år o sen hålla mig på dom så långt det går. Men det positiva är att även om remissen går igenom så kan vi köra på i 2 år till m Utställningar o uppfödning.
Min son säger att detta kommer inte gå igenom enligt hans reptilvänner då dom försökt driva igenom detta så länge. Det är alldeles för många upprörda grupper o människor för det. Dessa grupper jag nämnde ovan som normalt beslutat om L80 kommer nu ta till åtgärder, hela reptilvärlden kokar, lägg sen till alla andra djurgrupper, uppfödare o vanligt folk  Lycka till  Vi är alldeles för många som älskar sina djur för att godta detta.
Jag har varit helt knäckt över det här då hamstrar är mitt liv  För första gången nu har jag HOPP  Vi alla har blivit otroligt nedslagna över detta o ni kan förmodligen inte heller släppa det här i huvet. Men kära hamster vänner. Det finns STORA hopp! Vi håller nu tummarna att JBV får upp ögonen o inte godkänner remissen! Så ge inte upp än...

Logga in för att posta i forumet
Sida av 11
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild