Hejsan allihopa
Jag brukar inte skriva på forum eller sociala medier, men jag känner att det är viktigt att vi alla nu gör våra röster hörda. Förslaget innehåller flera problematiska punkter, inte minst förbudet mot att utfodra med levande insekter.
Jag har själv haft en ödla och grodor, och jag kan inte förstå hur man kan förbjuda något som är helt nödvändigt för djurens överlevnad. De flesta ödlor och grodor äter enbart levande insekter. Om det verkligen handlar om djurvälfärd, borde inte flugfällor med klister förbjudas? Där dör insekterna långsamt och plågsamt, medan en insekt som blir uppäten av en ödla dör omedelbart.
Att få höra att vi, som tar hand om våra djur på bästa sätt, plötsligt skulle göra fel känns inte bara ologiskt utan också förnedrande. Vi köper eller föder upp foderinsekter just för att våra djur ska få bästa möjliga omvårdnad – och nu vill en myndighet tala om för oss att vi gör fel. Ska vi låta våra djur svälta ihjäl? Eller vill de att vi avlivar dem? Troligen det sista.
Andra problem med förslaget som jag ser det:
- Det ignorerar grundläggande biologiska fakta om reptilers och amfibiers födobeteende.
- Det riskerar att leda till att många djur svälter eller att ägare tvingas avliva sina djur.
- Storlekskraven för terrarium verkar också vara oproportionerliga och saknar vetenskaplig grund. Förslaget verkar vara helt orimligt och sakna verklighetsförankring...
Vad kan vi göra?
Jordbruksverket tar emot synpunkter fram t.o.m. den 9 april 2025. Det finns två sätt att lämna sitt yttrande:
--- Via en svarsblankett på JBV:s webbplats (kan vara omfattande att fylla i):
jordbruksverket.se/om-jordbruksverket/remisser-och-yttranden/remisser/arkiv/2025-03-12-dnr-5.2.16-02122-2023
--- Via mejl: Skicka ditt yttrande till jordbruksverket@jordbruksverket.se och ange "Diarienummer 5.2.16-02122/2023" i ämnesraden. Glöm inte att skriva ditt namn i mejlet, samt att svara med ditt namn på svarsmejlet
Ps. Känner du någon forskare inom zoologi eller en veterinär? Be dem yttra sig – deras ord kan nog väga tungt.
Vi behöver även sprida information!
Borde vi kontakta medier för att lyfta frågan? Exempelvis SVT (tipsaoss@svt.se alt. svtnyheter@svt.se) för att få ett reportage om hur detta slår mot hobbyn och våra djurs överlevnad.
Vad tycker ni?