Förslaget på förändringar av L80

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 11

86
98
c0rr1z:
Tropfrog skrev:
Ohh, my!! Jag öppnade och skummade igenom dokumentet. Det är på 230 sidor!!

Kollade snabbt igenom angående fiskar eftersom det ligger mig värmast om hjärtat. Här upprepar man gång på gång att det finns för lite studier och att det inte går att dra några slutsatser. Så jag antar att yttrandet inte kommer att påverka så mycket?

Sen läste jag om råttor och marsvin. Inte allt, men skummade igenom. Massa text är det! Jag kunde inte själv hitta någon rekomendation kring storlek på burar. Någon som har läst mer som kan berätta var tex 3 kvm för råttor återfinns?

Jag uppmärksammade att det primära uppdraget har varit att sammanställa vilken forskning som finns kring hållandet av olika djurslag. Det är ju ganska så svårt att ifrågasätta en så väl utförd sammanfattning av vetenskapliga studier på ämnet. En hyggligt frekvent besökare på detta forumet har varit med och författat dokumentet. Jag är övertygad om att hen också läser i denna tråden. Så jag skriver direkt till dig: Vore trevligt om du dök upp här med en kort sammanfattning om uppdraget och slutsatserna samt hur du själv som hobbyist ser på det? Hur många djur kommer du själv att ha om rekommendationerna till fullo implementeras? Hur tror du att din professionella roll kommer att påverkas? Om jag lyssnar till de tolkningar som gjorts här på terrariedjur så verkar det som att du behöver omskola dig och söka en ny karriär :).

Mvh
Magnus 

Hej Magnus, 
Du kan återfinna alla förslag gällande L80/minimimått via nedan länk & sedan genom att klicka dig in på dokumentet med titeln "Konsekvensutredning". :)

Just avsnittet för minimikrav/mått börjar på sida 99!

jordbruksverket.se/om-jordbruksverket/remisser-och-yttranden/remisser/arkiv/2025-03-12-dnr-5.2.16-02122-2023

227
296
Lordguras:
Tropfrog skrev:
Ohh, my!! Jag öppnade och skummade igenom dokumentet. Det är på 230 sidor!!

Kollade snabbt igenom angående fiskar eftersom det ligger mig värmast om hjärtat. Här upprepar man gång på gång att det finns för lite studier och att det inte går att dra några slutsatser. Så jag antar att yttrandet inte kommer att påverka så mycket?

Sen läste jag om råttor och marsvin. Inte allt, men skummade igenom. Massa text är det! Jag kunde inte själv hitta någon rekomendation kring storlek på burar. Någon som har läst mer som kan berätta var tex 3 kvm för råttor återfinns?

Jag uppmärksammade att det primära uppdraget har varit att sammanställa vilken forskning som finns kring hållandet av olika djurslag. Det är ju ganska så svårt att ifrågasätta en så väl utförd sammanfattning av vetenskapliga studier på ämnet. En hyggligt frekvent besökare på detta forumet har varit med och författat dokumentet. Jag är övertygad om att hen också läser i denna tråden. Så jag skriver direkt till dig: Vore trevligt om du dök upp här med en kort sammanfattning om uppdraget och slutsatserna samt hur du själv som hobbyist ser på det? Hur många djur kommer du själv att ha om rekommendationerna till fullo implementeras? Hur tror du att din professionella roll kommer att påverkas? Om jag lyssnar till de tolkningar som gjorts här på terrariedjur så verkar det som att du behöver omskola dig och söka en ny karriär :).

Mvh
Magnus 

Vem är personen i fråga? Borde ej vara nå sekretess kring det 

Medlem i GHF
3170
1823
EmanuelKarl:
Nu har vi två aktiva trådar om samma ämne. Att hålla två olika diskussioner om samma sak parallellt känns endast som att det försvårar kommunikationen. Inte för att förslösa leka admin, men jag tänker att det kanske är bra om vi fortsatte i den ena?

Denna tråden är 4 sidor lång och den andra är 11 sidor. Så min spontana tanke är att fortsätta diskussionen i den andra (förutom möjligen direkt svar på det senaste som skrivits i den här tråden)

Andra tråden: www.terrariedjur.se/forum/thread/13764/11&scroll=down

5589
4276
Tropfrog:
AlexGustavsson skrev:

Du hittar måttangivelser mm. i föreskriften. Det du har läst tillhör bilagorna. 

Ok, nu förstår jag :). Väldigt spännande att jordbruksverket tillsätter ett vetenskapligt råd för att sammanställa befintlig kunskap samt att komma med generella råd och sedan fullständigt skiter i dem.

Mvh
Magnus 

5589
4276
Tropfrog:
Nu har jag läst rätt dokument :).

Jag som brinner mest för fiskar kan bara konstatera att dess välfärd prioriteras ner avsevärt jämfört med andra djurarter. 

Hur kan man anse att fiskar som rör sig hela tiden behöver ett utrymme som är minst 4 ggr så långt som fisken medans för små ödlor som sitter mest stilla behöver typ 15 ggr sin kroppslängd? Det är ju fullständigt orimligt och ologiskt.

Mvh
Magnus 

6
6
Atheriis:

JakobL skrev:
Hej

Snabb fråga för någon mer insatt:

Jag bokstavstolkar punkt 8 i kapitel 16 (sid 64) som att de nya utrymmeskraven ska gälla för djur anförskaffade efter att denna nya L80 träder i kraft, och att djur som hållits sedan tidigare kommer att få fortsätta hållas enligt gamla regler. Stämmer denna tolkning?

Den relevanta texten är alltså denna:

8. Den som håller djur i enlighet med tidigare utgivna särskilda
instruktioner enligt 1 kap. 5 § Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS
1999:110) om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur
avsedda för sällskap och hobby, får även fortsättningsvis hålla djuret enligt
dessa instruktioner.

Tack för svar!

PS: helt parodiska krav som ställs enligt denna remiss. En jungfrugecko behöver nu alltså ett 1,5 meter brett terrarium givet ett djup på 50 cm? Och en salamander på 21 cm kräver en bredd på 3 meter med samma djup :D Ska jag skratta eller gråta?

Nej, detta avser väl ändå de som sedan tidigare har dispens att behålla rofåglar de haft sedan innan förbudet infördes.

"I nu gällande föreskrifter framgår att den som, sedan före den 1 juli 2003,
har hållit en rovfågel för sällskap eller hobby får, utan hinder av 1 kap. 5 § i
de nya föreskrifterna, behålla djuret under dess återstående livstid om den
hålls i enlighet med tidigare utfärdade särskilda instruktioner "

5589
4276
Tropfrog:
Lordguras skrev:

Vem är personen i fråga? Borde ej vara nå sekretess kring det 

Vilka som varit med och skrivit publikationen är offentlig information. Det är bara att läsa författarlistan.

Jag anser inte att frågorna är relevanta längre. Har läst igenom lite noggrannare och tycker väl att skriften är väldigt välbalanserad och mycket välgjord. Kopplingen som jag drog mellan publikationen och det som folk skriver här är inte relevant. Precis som kopplingen mellan vetenskapliga rådets rekommendationer och förslaget för ny föreskrift är fullständigt obefintlig.

Kan tänka mig att det sitter en och annan av författarna och är lite besvikna över hur deras arbete tolkats.

I övrigt ser jag ingen anledning att name droppa i detta läget.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3170
1823
EmanuelKarl:
AlexGustavsson skrev:

Viktigt att ta med sig för att lugna ner känslor inför att man författar ett svar kan vara att det i de paragrafer som reglerar föreskriftens implementering anges att reglerna inte gäller för de djur som i dagsläget hålls enligt nuvarande lagstiftning. Utan lagstiftningen kommer att gälla om du t.ex. byter terrarium eller införskaffar nytt djur. Detta är alltid en snårig bit i föreskrifter som är svår att följa upp. Detsamma gäller även de föreslaget förbjudna djurslagen, där gäller att redan befintliga individer får hållas dess livslängd ut. 

Jag tolkade det som att man har två år på sig att uppgradera utrymmeskraven, både från det jag såg i dokumentet och det på "frågor och svar"-fliken. Detta innebär två ganska hektiska år med stora omställningar får jag väl ändå säga. Rätta mig om jag har fel (när jag först såg ditt svar antog jag att jag hade råkat läsa vad som gäller för företag eller liknande istället för privatpersoner, men nu när jag såg frågor och svar-fliken ser det inte ut så)

Medlem i GHF
3170
1823
EmanuelKarl:
Jag har nu förnyat mitt medlemskap i Göteborgs Herpetologiska Förening. Att bli medlem tog endast en minut och man behöver bara betala ett par hundra via swish och skicka ett mejl med sitt namn och sin adress (info finns på ens lokala herpetologiska förenings hemsida). Gå med i en herpetologisk förening idag du också! Om det är någon gång som man märker vilken viktig roll våra föreningar har för hobbyn så är det i tider som dessa. Jag har stort förtroende för att de kämpar och gör allt i sin makt för att föra vår hobbys talan och jag stöttar dem gladeligen så mycket jag kan.

322
163
SunshineGeckos:
EmanuelKarl skrev:

Jag tolkade det som att man har två år på sig att uppgradera utrymmeskraven, både från det jag såg i dokumentet och det på "frågor och svar"-fliken. Detta innebär två ganska hektiska år med stora omställningar får jag väl ändå säga. Rätta mig om jag har fel (när jag först såg ditt svar antog jag att jag hade råkat läsa vad som gäller för företag eller liknande istället för privatpersoner, men nu när jag såg frågor och svar-fliken ser det inte ut så)

Vad händer om man inte gjort någon skillnad under dom två åren?
Ingen kan ju anmäla det dom inte vet. 
Alla har kanske inte möjligheten att åka runt och hämta terrarium landet runt, eller bygga själv. :(
Jag får sällan besök dessutom, men ibland kommer ju sotare och annat, är inte lika kul om dom är illvilliga människor och anmäler en i smyg.....om dom nu är emot djur i bur dvs.
Då är det inte så kul om Länsstyrelsen eller någon ringer på dörren sen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 11
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild