Kunskapstips om skäggagamer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
2
HauntedCroissant:
Är helt ny på reptiler och håller på att läsa, kolla och lyssna på allt jag kommer över (även i dessa forum) särskilt om skäggagam.

Vad är dina bästa uppdaterade kunskapskällor om skäggagam? Jag är intresserad av djurhållning som ger dem ett berikat liv och fyller alla deras naturliga behov.

Passar på att dela med mig av ett, för mig som nybörjare, intressant poddavsnitt som jag hittade som baseras på studier som tack för hjälpen:

Bearded Dragons Master Imitators

open.spotify.com/episode/0AvFhnvEtxBr9yPWxD3kbg?si=3ztpSKFGS7-OKWIWkrA1zA

6
2
HauntedCroissant:
Eftersom ingen svarade så svarar jag själv om någon annan nördig  nybörjare letar efter tips och hittar tråden. Några favoriter jag hittat:

× Ultimate Bearded Dragon Care Guide (Dr Jonathan Howard "The Beadie Vet") - Reptiles & Research - 3 h 47 min
youtu.be/Oby6d3YxYYY?si=UzK8APqJ-YhNN8wH

× Arid Bioactive Bioactive Vivarium - Serpa Design - 12 min
youtu.be/asHzB1E_Wxw?si=o_XkwBk_BL5dRd6l

× I got a massive enclosure for my beloved bearded dragon - Terraquaman - 14 min
youtu.be/wn414xhxJZE?si=OE4bg9BExf_7hTYb

× This bearded dragon setup cost $10 000 to make! Maelstroem Rider - 44 min
youtu.be/FvfPEUbsj4g?si=PcKlN5weK6oEW2Eo

× Bearded Dragon Body Language - Elle's Reptiles - 14 min
youtu.be/21k1DzVHQv4?si=G9o-PIRqObfDWs2S

25
3
LinnetNea:
Jag är nog också lite nördig och uppskattar detta. Vill veta allt jag kan veta, likaså ta del av och dela med mig av kunskaper. Jag är väldigt inne på skäggagamer. Tog hem en tant och var helt frälst. Ska kolla igenom dina tips! ????

Medlem i SkHF
1291
1506
NellyNiklas:

Många bra källor! Är väl bekant med alla du radat upp. Jag har sett/lyssnat på dem flertal gånger. 

En aspekt som många har gemensamt, som jag personligen anser kan göras bättre, är höjden på terrarium för skäggagamer, (och annat, men nu snackar vi skäggagamer). De standard terrarium "2-3 feet" är för låga och ger minimala vertikala klättringsmöjligheter. Så 100-150 cm högt är det tips jag gärna delar med mig.

Mvh
Niklas

6
2
HauntedCroissant:
Kul med respons! Fortsätt gärna tipsa om ni hittar bra källor.

Måste bara lyfta Reptiles and Reserach igen, en kanal som har många bra avsnitt om skäggagamer men även andra reptiler, alltid baserat på forskning! 

youtube.com/@reptilesandresearch?si=7R8rck9q-zBPg8eu

6
2
HauntedCroissant:
NellyNiklas skrev:
Många bra källor! Är väl bekant med alla du radat upp. Jag har sett/lyssnat på dem flertal gånger. 

En aspekt som många har gemensamt, som jag personligen anser kan göras bättre, är höjden på terrarium för skäggagamer, (och annat, men nu snackar vi skäggagamer). De standard terrarium "2-3 feet" är för låga och ger minimala vertikala klättringsmöjligheter. Så 100-150 cm högt är det tips jag gärna delar med mig.

Mvh
Niklas

Håller så med dig om höjden! Efter att ha kollat mycket videos om vilda skäggagamer verkar de verkligen gilla att sitta högt t.ex. på staketstolpar. 

6
2
HauntedCroissant:
Lägger till en kunskapskälla till i tråden för andra som också är nya och letar bra källor, finns flera artrer här:

reptifiles.com/

Medlem i SkHF
1291
1506
NellyNiklas:
HauntedCroissant skrev:
Lägger till en kunskapskälla till i tråden för andra som också är nya och letar bra källor, finns flera artrer här:

reptifiles.com/

Reptifiles är en bra källa.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild