Stödutfodra paddyngel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

232
224
Formula76:
do_it skrev:
Kan det inte vara så att det är fiskarna och sköldpaddorna som äter upp ynglena?

Skulle man kunna tro!
Men dom rör inte paddynglena konstigt nog.
Jag tror dom smakar väldigt illa, det är väl deras enda försvar antar jag.

232
224
Formula76:
Tropfrog skrev:


Jag svarar gärna så gott jag kan. Men då måste du nog ställa frågor :)

Mvh
Magnus 



Varför där inte är näring i vattnet? Enligt scenariot beskrivet ovan.
Amonium
Nitrit
Nitrat
Fosfat
Järn
Är samtliga noll.
Co2 har jag tyvärr inte mätt upp
Jag tycker det är lite märkligt, då där ändå är djur som äter och gödslar i vattnet.

gH 23
kH 11
Ph 8

5114
3882
Tropfrog:
Det kan jag inte svara på :). Men börja med att utesluta mätfel, skaffa ett sprillans nytt nitrattest. Det är trots allt bara noll i nitrat som kan vara ett problem. Det riskerar att leda till både cyanoblommning och svavelväte. Just cyano tror jag att du redan fått erfara. Det som du kallar slamlager som täckte växterna första året kan ha varit just cyano.

Järn kan inte mätas med hobbytest i så högt pH. Fosfat är i princip aldrig en brist i trädgårdsdammar då det mesta är organiskt bundet. Amonium och nitrit skall ju vara noll så här finns inte heller ett problem.

Två guldfiskar per kubik vatten är ingen jättebelastning. Det tar väldigt lång tid för en så låg belastning att leda till att näringsvärdena byggs upp. Om du har kraftig luftning av vattnet så motverkar det också. Hur länge har du haft dammen?

Om du vill öka nitrathalten så handlar det om att öka inflödet via fler djur och mer mat, samt minska utflödet genom färre vattenbyten (eller färre växter, men det är ju inte aktuellt i ditt fall).

Min erfarenhet är att nitrat ofta ökar oproportionerligt i förhållande till fosfat. Detta gäller alla dammar eller akvarium jag haft. Så jag har som vana att tillsätta kaliumnitrat för att återställa balansen. Detta går förstås att göra även i din situation om di vill. Men jag rekommenderar att läsa på ordentligt kring metoden, vara noggrann med doseringen samt att inte skylla på mig om det inte får önskat resultat :)

Mvh
Magnus 

5114
3882
Tropfrog:
Formula76 skrev:



Co2 har jag tyvärr inte mätt upp



Jo, det har du visst. Står ju här:

Formula76 skrev:




gH 23
kH 11
Ph 8



Kh 11 och pH 8 betyder att du har 3,3ppm co2 i vattnet. Det är väldigt lågt, så jag gör antagandet att dammen är förhållandevis ny eller att du är väldigt duktig på att städa däri?

Lågt co2 nivåer är egentligen inga problem och inget man bör eftersträva att ändra. Tvärtom är det bra. Med tiden kommer det nog att öka något.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild