Ung dvärgskäggagam substrat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
1
a36048419:
Samma diskussion igen jag vet,

Läste på allt jag kunde om Dvärgskäggagam. 
Bestämde mig för att köra på sand+jordblandning 50/50 och vara nog med matning på en yta utan sand osv.

Kommer till butiken och får där höra att deras ungar aktivt äter sand och att det inte bara är slumpmässigt.

Vad gör man liksom, Köpte en nge född i Maj, åke hem tog ur all sand/jord och lade vanligt hushållspapper i botten.

Det ser ruskigt tråkigt ut och det känns som att ödlan inte direkt gillar att gå på det heller men det kanske är en vanesak.

Finns det något roligare jag kan ha i botten tills den växer upp om nu sand/jord är så farligt som många påstår. jag är nybörjare på reptiler men tycker det låter lite märkligt att det ska vara så farligt.

Medlem i SkHF
979
1100
NellyNiklas:

a36048419 skrev:
Samma diskussion igen jag vet,

Läste på allt jag kunde om Dvärgskäggagam. 
Bestämde mig för att köra på sand+jordblandning 50/50 och vara nog med matning på en yta utan sand osv.


Låter vettigt. Så länge övriga parametrar stämmer, temperaturer, uv nivåer och luftfuktighet, så ska detta funka utan problem. 


a36048419 skrev:
Kommer till butiken och får där höra att deras ungar aktivt äter sand och att det inte bara är slumpmässigt. 

*Facepalm och djup suck*
Att detta förekommer i modern tid är för mig ett enigma. Du får gärna hälsa dem att jag sagt att en agam som aktivt äter sand är ett tydligt tecken på brister i deras djurhållning.
Köp inga fler djur därifrån. 
Utan att spekulera för mycket i varför så gissar jag att det beror på en av två anledningar. (Kan givetvis bero på något annat men dessa brukar vara de vanligaste).
1. Butiken använder kalciumsand. 

2. Vitaminbrist/mineralrikt och/eller dåligt fungerande kroppsliga funktioner. Djuret äter sand för att tvinga fram matsmältning och tarmfunktion, vilket i sin tur gissningsvis beror på för låga temperaturer eller för låga UVB nivåer.

Vill du vara säker på hur dittt djur mår så kan du ta den till en exotisk veterinär.


a36048419 skrev:
Vad gör man liksom, Köpte en nge född i Maj, åke hem tog ur all sand/jord och lade vanligt hushållspapper i botten.


Hushållspapper funkar bra under tiden djuret befinner sig i karantän. I detta fallet hade jag haft kvar djuret i karantän till dess att jag har säker på att parametrar är korrekt i terrariet. Därefter hade jag bytt tillbaka till jord och sandblandningen med djuret under uppsikt. 

a36048419 skrev:

Det ser ruskigt tråkigt ut och det känns som att ödlan inte direkt gillar att gå på det heller men det kanske är en vanesak.

Finns det något roligare jag kan ha i botten tills den växer upp om nu sand/jord är så farligt som många påstår. jag är nybörjare på reptiler men tycker det låter lite märkligt att det ska vara så farligt.


De som hävdar att sand är farligt gör helt enkelt fel i sin djurhållning. 

Mvh
Niklas


9
1
a36048419:
NellyNiklas skrev:


Låter vettigt. Så länge övriga parametrar stämmer, temperaturer, uv nivåer och luftfuktighet, så ska detta funka utan problem. 

 

 

 

*Facepalm och djup suck*
Att detta förekommer i modern tid är för mig ett enigma. Du får gärna hälsa dem att jag sagt att en agam som aktivt äter sand är ett tydligt tecken på brister i deras djurhållning.
Köp inga fler djur därifrån. 
Utan att spekulera för mycket i varför så gissar jag att det beror på en av två anledningar. (Kan givetvis bero på något annat men dessa brukar vara de vanligaste).
1. Butiken använder kalciumsand. 

2. Vitaminbrist/mineralrikt och/eller dåligt fungerande kroppsliga funktioner. Djuret äter sand för att tvinga fram matsmältning och tarmfunktion, vilket i sin tur gissningsvis beror på för låga temperaturer eller för låga UVB nivåer.

Vill du vara säker på hur dittt djur mår så kan du ta den till en exotisk veterinär.




Hushållspapper funkar bra under tiden djuret befinner sig i karantän. I detta fallet hade jag haft kvar djuret i karantän till dess att jag har säker på att parametrar är korrekt i terrariet. Därefter hade jag bytt tillbaka till jord och sandblandningen med djuret under uppsikt. 



De som hävdar att sand är farligt gör helt enkelt fel i sin djurhållning. 

 

Mvh
Niklas



Tack för svar.

Jag vågade helt enkelt inte ha kvar sanden även om jag som sagt kände till diskussionen innan och tvekade själv på att det skulle vara farligt.
De hade dem på sandmatta i butiken.

Han mådde fint i lördags, sedan så verkade han hängig och ville int eäta på söndagen. Maade met Dubia.
På måndagen låg han bara platt utan att lyfta upp huvudet eller någonting och ville såklart inte äta heller.

Han bajsade senare diarée och flyttade sig bara lite och låg senae på samma plats hela natten.

Igår tisdag så åt han tre Dubia men utspritt över dagen då han inte vill ha mer än en åt gången. Han rör sig inte mycket runt utan ligger mest vid sin solplats eller ett annat ställe p svala sidan men ser piggare ut nu så förhoppningsvis var det stress. Låter honom vara annat än att se om han vill äta.

Kan tillägga att det är ett 120x50x50 terrarium från Terrariebyggarna med ljus monterat avsett för Skäggagam Juwenil.
42 grader på sollatsen och ca 26 vid svala sidan.

Nu kanske det inte är några problem utan att han mest behöver bo in sig :)

5100
3876
Tropfrog:
Har du läst på om brumering ännu. Låter som att det kanske är vad som är på väg?

Mvh
Magnus 

6
0
36048419:
Tropfrog skrev:
Har du läst på om brumering ännu. Låter som att det kanske är vad som är på väg?

Mvh
Magnus 

Absolut men är det inte lite tidigt för en 4 månaders?

Idag har det blivit fart på honom. Nu på kvällen så sprang han till matskålen och tog två Dubias. Det mycket piggare ut nu så jag tror att allt ordnar sig.
Men jag undrar ju fortfarande vad som var fel.

Ska låta honom vara kvar på papper ett tag så han känner sig trygg och sedan kanske gå över till torv/sand

5100
3876
Tropfrog:
36048419 skrev:

Absolut men är det inte lite tidigt för en 4 månaders?



Tja, brumeringen styrs av årstid, inte av ålder. Är den trött och hösten är på väg så brukar det tyda på att det är dags.

Mvh
Magnus 


Medlem i SkHF
979
1100
NellyNiklas:

Stora omställningar är alltid påfrestande för djuren, så förvänta dig samma eller liknande händelse när du återvänder till sand/torv. Perioden blir kanske kortare om ödlan har gömslen och dylikt. Det låter dock som att du och ödlan är på banan igen. Håll ett öga på temperaturen och belysningen. 

Tropfrog skrev:


Tja, brumeringen styrs av årstid, inte av ålder. Är den trött och hösten är på väg så brukar det tyda på att det är dags.

Mvh
Magnus 



Samtidigt så kläcker agamer året om, vinter som sommar, så det blir lite knas med säsongerna. I detta fallet så verkar det vara en hyfsat normal ålder för året/säsongen, men jag anser ändå att det borde gå ett tag till innan den ska behöva brumeras. Jag skulle gissa framåt Dec-Jan?

TS kan påverka och förlänga säsongen till en gräns. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild