Ung dvärgskäggagam substrat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
1
a36048419:
Samma diskussion igen jag vet,

Läste på allt jag kunde om Dvärgskäggagam. 
Bestämde mig för att köra på sand+jordblandning 50/50 och vara nog med matning på en yta utan sand osv.

Kommer till butiken och får där höra att deras ungar aktivt äter sand och att det inte bara är slumpmässigt.

Vad gör man liksom, Köpte en nge född i Maj, åke hem tog ur all sand/jord och lade vanligt hushållspapper i botten.

Det ser ruskigt tråkigt ut och det känns som att ödlan inte direkt gillar att gå på det heller men det kanske är en vanesak.

Finns det något roligare jag kan ha i botten tills den växer upp om nu sand/jord är så farligt som många påstår. jag är nybörjare på reptiler men tycker det låter lite märkligt att det ska vara så farligt.

Medlem i SkHF
979
1100
NellyNiklas:

a36048419 skrev:
Samma diskussion igen jag vet,

Läste på allt jag kunde om Dvärgskäggagam. 
Bestämde mig för att köra på sand+jordblandning 50/50 och vara nog med matning på en yta utan sand osv.


Låter vettigt. Så länge övriga parametrar stämmer, temperaturer, uv nivåer och luftfuktighet, så ska detta funka utan problem. 


a36048419 skrev:
Kommer till butiken och får där höra att deras ungar aktivt äter sand och att det inte bara är slumpmässigt. 

*Facepalm och djup suck*
Att detta förekommer i modern tid är för mig ett enigma. Du får gärna hälsa dem att jag sagt att en agam som aktivt äter sand är ett tydligt tecken på brister i deras djurhållning.
Köp inga fler djur därifrån. 
Utan att spekulera för mycket i varför så gissar jag att det beror på en av två anledningar. (Kan givetvis bero på något annat men dessa brukar vara de vanligaste).
1. Butiken använder kalciumsand. 

2. Vitaminbrist/mineralrikt och/eller dåligt fungerande kroppsliga funktioner. Djuret äter sand för att tvinga fram matsmältning och tarmfunktion, vilket i sin tur gissningsvis beror på för låga temperaturer eller för låga UVB nivåer.