Hur städar man sitt terrarie?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

7
0
Joppepoppe:

Hej! Jag har i ungefär 10 månader haft ett 100x50x60 terrarium för en dvärgskäggagam. I början var terrariet bioaktivt med gråsuggor och hoppstjärtar men de har inte setts till på sistone och jag funderar på om det är för torrt för dem? (Substratet består av jord, kalciumsand och ett lager lekakulor). Jag har 2-3 växter i terrariet som jag vattnar cirka två gånger i veckan plus sprayar 4-5 gånger i veckan.

Hursomhelst har det börjat lukta lite "unket" om lådan och jag börjar fundera på ifall det är nödvändigt att städa mer än att plocka ut bajs och lossnat skinn och döda växter osv. (för att mina städare inte riktigt är närvarande). 

Min morsa påstår att vi måste ta ut allting. Stenar, grenar, hus, hängmatta, löv samt allt substrat. ALLT! Jag tycker att detta låter väldigt ambitiöst. Mycket tid och ork för substrat som fortfarande är helt okeej? Kanske är så man måste göra? Vad tycker ni?


58
16
09an:
En bra start är väll att försöka ta reda på VAD det är som luktar unket, kan det vara en växt som dör och ruttnar eller en bortglömd bajs? Anars får man väll ta ut allt substrat eller iaf leta igenom efter dåliga bitar. Lycka till

663
345
Johnexotics:
För det första borde du ta bort Kalciumsanden inget att rekomendera. då oftas reptiler äter det och det kan bli för mycket kalcium. Sen lever ju Skäggisar i Australien torra delar så förmodligen har det blivit  dåligt klimat för städarna . Även gäller gråsuggor. Dock kan dom har blivit mat med. Sen att du spreya så mycket känns väl lite mycket för en skäggis. då dom  kommer från torrare delar För hög fuktighet hos såna arter kan dom ta skada av. Angående lukten om du har tagit ut all bajs och det fortfarande lukta kanske du ska behöva byta substratet. Tips för substrat är blanda sandlådesand + naturlig torv. oftas vinnande sätt. Och det finns Gråsuggor som klara torrare miljöer med om man lyckas skapa ett litet mirco klimat där dom kan gå till fukten. 

7
0
Joppepoppe:
Johnexotics skrev:
För det första borde du ta bort Kalciumsanden inget att rekomendera. då oftas reptiler äter det och det kan bli för mycket kalcium. Sen lever ju Skäggisar i Australien torra delar så förmodligen har det blivit  dåligt klimat för städarna . Även gäller gråsuggor. Dock kan dom har blivit mat med. Sen att du spreya så mycket känns väl lite mycket för en skäggis. då dom  kommer från torrare delar För hög fuktighet hos såna arter kan dom ta skada av. Angående lukten om du har tagit ut all bajs och det fortfarande lukta kanske du ska behöva byta substratet. Tips för substrat är blanda sandlådesand + naturlig torv. oftas vinnande sätt. Och det finns Gråsuggor som klara torrare miljöer med om man lyckas skapa ett litet mirco klimat där dom kan gå till fukten. 


Okej! Tack!

Ska försöka fixa eett lite mer vätskehållande substrat isf. Lite rädd för mögeel bara: Är det vanligt?

Also: Hur ofta är det rekommenderat att byta ut substratet (om man inte har needbrytare dvs.)?

Medlem i SkHF
979
1100
NellyNiklas:

Växterna du har i terrariet. Är de planterade i krukor utan hål eller planterade direkt i substratet?
Jag tänker om vattnet successivt runnit ut i övriga substratet.
Hur mycket/djupt substrat har du i terrariet? Jag personligen hade försökt med något som håller fukten mer enbart runt plantorna. Det ska inte vara blött, enbart fuktigt om något. Resterande yta hade jag fyllt med något annat torrare substrat. Städare bör hålla sig i den fuktigare delen.

Kalciumsand är i sig självt inte problemet. Problemet uppkommer när andra kriterier i hållningen inte är tillräckliga. Det kan vara UV-nivåer, temperaturer eller något annat som resulterar i att djuret söker ytterligare mineraler, exempelvis kalcium, vilket i sin tur leder till att djuret äter en massa sand, blir förstoppad och inte allt för sällan omkommer. Genom att inte ha kalciumsand så har i alla fall ett av de potentiella felvariablerna eliminerats. 

Det samma gäller för fukt. Fukt i sig självt är inga problem för subtropiska eller ökenlevande djur. Problemen uppkommer när fukt kombineras med undermåliga temperaturer. Under regnperioden utsätts djuren för veckor med hög luftfuktighet, utan några som helst bekymmer. De klarar sig eftersom de kan ta sig till en plats som är torr och varm med temperatur som förhindrar luftvägsinfektioner eller liknande. 

Lite off topic, men ja. Jag rekommenderar en eller t.o.m. två nya omgångar substrat, täta krukor (så du kan vattna mer frekvent utan att vattnet ställer till det i andra delar av Ferrarin) och dubbelkolla din belysning och temperaturer när du ändå är igång så borde det lösa sig.


Mvh
Niklas


5100
3876
Tropfrog:
Om man tänker på växternas bästa också så är täta krukor ingen höjdare. Blir lätt rotröta.

Men växter som behöver mycket vatten i ett ökenterrarium tycker jag ser väldigt konstigt och onaturligt ut.

Jag föreslår istället växter direkt i substratet som tål den torra miljön och inte behöver så mycket vatten. Kaktusar eller sydamerikanska succulenter. Då kommer de till viss del att hjälpa till med renhållningen. 

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
979
1100
NellyNiklas:

Tropfrog skrev:
Om man tänker på växternas bästa också så är täta krukor ingen höjdare. Blir lätt rotröta.

Men växter som behöver mycket vatten i ett ökenterrarium tycker jag ser väldigt konstigt och onaturligt ut.

Jag föreslår istället växter direkt i substratet som tål den torra miljön och inte behöver så mycket vatten. Kaktusar eller sydamerikanska succulenter. Då kommer de till viss del att hjälpa till med renhållningen. 

Mvh
Magnus 


Ah, rotröta tänkte jag inte på. Sant. I så fall får man ha något dräneringslager i botten klart. 


7
0
Joppepoppe:
NellyNiklas skrev:
Växterna du har i terrariet. Är de planterade i krukor utan hål eller planterade direkt i substratet?
Jag tänker om vattnet successivt runnit ut i övriga substratet.
Hur mycket/djupt substrat har du i terrariet? Jag personligen hade försökt med något som håller fukten mer enbart runt plantorna. Det ska inte vara blött, enbart fuktigt om något. Resterande yta hade jag fyllt med något annat torrare substrat. Städare bör hålla sig i den fuktigare delen.

Kalciumsand är i sig självt inte problemet. Problemet uppkommer när andra kriterier i hållningen inte är tillräckliga. Det kan vara UV-nivåer, temperaturer eller något annat som resulterar i att djuret söker ytterligare mineraler, exempelvis kalcium, vilket i sin tur leder till att djuret äter en massa sand, blir förstoppad och inte allt för sällan omkommer. Genom att inte ha kalciumsand så har i alla fall ett av de potentiella felvariablerna eliminerats. 

Det samma gäller för fukt. Fukt i sig självt är inga problem för subtropiska eller ökenlevande djur. Problemen uppkommer när fukt kombineras med undermåliga temperaturer. Under regnperioden utsätts djuren för veckor med hög luftfuktighet, utan några som helst bekymmer. De klarar sig eftersom de kan ta sig till en plats som är torr och varm med temperatur som förhindrar luftvägsinfektioner eller liknande. 

Lite off topic, men ja. Jag rekommenderar en eller t.o.m. två nya omgångar substrat, täta krukor (så du kan vattna mer frekvent utan att vattnet ställer till det i andra delar av Ferrarin) och dubbelkolla din belysning och temperaturer när du ändå är igång så borde det lösa sig.


Mvh
Niklas


Växterna är planterade direkt ner i substratet som är mellan 7-10cm tjockt. Han äter knappt heller någon sand och har aldrig haft problem med förstoppning så det är jag inte oroad över.

Temperaturer och fuktigheter passar bra för ödlan i sig, han verkar må dunder. Problemet är bara att jag inte riktigt vet hur jag ska hålla städare vid liv samtidigt som jag behåller det torra klimatet. Ska fundera lite på dethär med krukor, men det låter väldigt tråkigt att slänga in sådant, men tack för svaret!

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:
"Städdjur" finns i både torrare och fuktigare miljöer. Dock är det olika arter som trivs i olika klimat. Finns många fler att välja på till ett fuktigt terrarium. Men har du ett djur som lever i torrare kargare miljöer måste städdjuren anpassas till miljön, såklart. 

Hoppstjärtar trivs och lever väl i fuktiga miljöer? Alltså ett dåligt val till terrarium för skäggagam. Gråsuggor finns ett stort antal olika arter och dom trivs i helt olika miljöer beroende på arten. Läs på och välj städdjur anpassat till ödlans torrare miljö är mitt tips. 

Nu vet jag inte vilka växter vi pratar om i tråden. Men välj även växter och inredning som naturligt lever i ödlans miljö. Kanske låter självklart men det är mitt bästa råd. 

Angående bottensubstrat till skäggagam och liknande ödlor. Välj bort jord skulle jag säga. Blanda hellre sand och torv eller torvmull. Lecakulor skulle jag också skippa i terrarium för torrare miljöer. Passar bättre i fuktiga våta miljöer. 

Och till sist om hur ofta man behöver byta ut allt bottenmaterial i terrariet. I princip aldrig skulle jag säga : ) om man har en bra blandning och håller efter med städning av bajs osv ska det klara sig många många år tycker jag. 

Men luktar det unket, dåligt så är något fel. Antingen i själva substratet, ventilationen, något har dött, fel miljö osv osv kan vara många orsaker till dålig lukt. Dålig lukt kan ju betyda en sak för mig, en annan sak för dig och ännu en annan för exempelvis din mamma, det är individuellt minst sagt : ) 

Lycka till. 

Medlem i SkHF
979
1100
NellyNiklas:

Joppepoppe skrev:

Växterna är planterade direkt ner i substratet som är mellan 7-10cm tjockt. Han äter knappt heller någon sand och har aldrig haft problem med förstoppning så det är jag inte oroad över.

Temperaturer och fuktigheter passar bra för ödlan i sig, han verkar må dunder. Problemet är bara att jag inte riktigt vet hur jag ska hålla städare vid liv samtidigt som jag behåller det torra klimatet. Ska fundera lite på dethär med krukor, men det låter väldigt tråkigt att slänga in sådant, men tack för svaret!


Då verkar du ha en bra nivå på din belysning och andra ingående variabler för ditt djur. Bra! 

Jag hade gjort följande. Leta upp en lägre låda. Lägg lite Leca kulor i botten. Lägg ett finmaskigt nät ovanpå. Plantera dina växter i den och begrav hela lådan. Lägg lite stenar och dylikt där. Nu kan du vattna som du önskar. Stenarna kommer skapa ett mikroklimat under dem där städare kan hålla till när det blir för torrt.

Vad gäller växter för ett subtropiskt terrarium så använder jag främst gräset som tåler torka och intensivt ljus.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild