Få upp värmen i terrariet KP

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Dragonbridge:
Jag får inte upp värmen i terrariet till min kungspyton och behöver tips. Han har värmematta nu, men jag behöver fixa en värmelampa för att få upp värmen i terrariet. Vilka lampor och styrka rekommenderar ni? Måste lampan vara upphängd i terrariet eller kan den stå utanpå? Har ett terrarium av glas. Kan inget om lampor så tar emot alla tips jag kan få!

26
17
Simon1:
Att svara på vilket watt antal du ska ha är väldigt svårt och svara på. Många faktorer som spelar in. 
Själv så hade jag valt en halogen lampa med dimmer alternativt en keramik. Så går det experimentera lite.

Värmelampan ska alltid vara inne i terrariet med skyddsbur om du inte vill ha sprucket glastak.

Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:

Värmemattor är som regel inte avsedda för att värma en större luftvolym. Deras styrka är att värma en liten yta, speciellt om den kombineras med en ovanpåliggande sten typ skiffer eller liknande. Värmemattan bör dock styras/kontrolleras av termostat.

Det finns lite DIY-lösningar hur du kan använda värmematta på ett bättre sätt. 

Jag ska förklara teorin och hoppas att någon rättar mig om teorin inte är sund.
I teorin skulle du kunna använda dig av exempelvis 4 jämntjocka och jämnstora skiffer- eller kakelplattor och ett tunt aluminiumrör. 

Lägg 1 platta i basen. Limma ytterligare 2 plattor ovanpå denna, bredvid varandra. Lämna ett litet mellanrum mellan dem. Limma in ett kort aluminiumrör i mellanrummet. Limma sista plattan ovanpå.
Teorin är att värmen från värmemattan vandrar genom stenarna och blir nu ett värmeelement som marginellt värmer den omkringliggande luften, samt en värmesten för ormen. (Stenen ska ligga fritt synlig och inte begravas under jord). Sensorn till termostaten sticks in i röret. 

Ett alternativ till värmematta är som redan nämnts en halogenlampa. Metoden som jag beskrev ovan bör kunna användas  även med lampan. Lampan är dock avsevärt mer effektiv än värmemattan och avger dessutom andra våglängder i ljusspektrumet, typ UVA, IRA mm. och givetvis viss synligt ljus.

Om lampan kan placeras inuti terrariet eller inte beror till största del hur högt terrariet är. Placeras lampan ovanpå finns risk att glaset spricker. I det fallet kan det vara lämpligt att fundera kring att införskaffa terrarium med nättak. 


Mvh
Niklas


1
0
r0bzL:

Det beror lite på hur ovandelen på ditt terrarium ser ut. Är det glastopp behöver du som tidigare nämnt en värmelampa med skyddsbur inuti terrariet kombinerad med en dimmer eller dimmertermostat. Vill du ha värme i lampform som fungerar dygnet runt rekommenderar jag en DHP sk. Deep Heat Projector. Hade en sådan i 80W till min KP men då hade jag en Meshtopp på terrariet samt en ställbar arm för lampan så jag kunde reglera avståndet och värmen på det viset. Det mest optimala är om du har en sk. Dimmertermostat i kombination med en DHP så att du får rätt värme där du placerar sensorn (t.ex inuti eller ovanpå ormens hus).


19
3
OliverBorggren:
Jag sitter lite i samma situation som du. Kör matta under hans ena gömställe och lampa ovanför. Undrar hur nödvändig lampan egentligen är då min alltid gömmer sig på den kalla slda under dagen lampan är igång.
Mattan han jag mest för att värma marken under gömstället på varma sidan. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild