Terrarium i formplywood till Uromastyx

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
35
32
Gingerteaser:
Bestämt mej för att bygga ett terrarium i formplywood till min Uromastyx Nigriventris istället för det han fick med sej i glas.
Planen är ett ordentligt terrarium som håller tätt (för värme), vara stapelbart och ska vara enkelt att flytta/montera ner vid ev flytt.

Måtten kommer bli 125x60x60 med ventilation i sidorna, glasdörrar samt nedsänkt ramp i taket, kommer återbruka glaspartier som blivit över från ett växthus

Uppdaterar löpande och kostnader kommer samlat när allt är klart.




Tejpat där vi sågar, använder maskeringstejp och sticksåg

Ram under botten och under taket i 45 mms reglar

Preliminärt skruvar för att matta ut för front samt glas

Medlem i SHF
35
32
Gingerteaser:
Tagit ut glasskivorna från glas som blivit över från ett växthus. Skivorna är 4 mm och 60x35 cm



Maskerat takdelen för att måla reglarna i våtrumsfärg. Terrariet ska husera en Uromastyx som inte ska ha jög luftfuktighet, men jag vill kunna använda terrariet till vilken art som helst




Tagit ut bakgrunden i 5 cm tjock markfrigolit. Kommer ha det i bak och på ena sidan




Skurit ut ena hörnet på bakgrunden, tänker att solplatsen ska vara i anslutning

5
1
Uroguy1:
Det ser bra ut. Ska bli kul att se processen.

Medlem i SHF
35
32
Gingerteaser:
Två lager våtrumsfärg på reglarna



Akrylfärg på reglarna gör att dämpa det vita. Två lager akryl ska täckas av lack


Ritat upp var belysningen ska sitta, borrat för sladdar och satt i spotten på 3500k. Ska även i en Exo terra Intense basking spot, en Arcadia Pro kit samt två ledlampor på 6500 k från Samsung.


Satt ihop sidor, botten och tak för att ta ut frontdelarna. Måste matta så glasskivorna och listerna kommer på rätt ställe.

Medlem i SHF
35
32
Gingerteaser:
Tagit ut frontpanelens sidor och innerkant så glasskivorna blir täta


Sågat ut sidans bakgrund i markfrigg


Frontsidor klara samt innerlust, bakgrund till sidan samt hyllplan. Fronterna målas med svart hammarlack där de spgats, för syns skull. Innerlisterna målas med våtrumsfärg.

Medlem i SHF
35
32
Gingerteaser:
Bestämde mej för att taket och reglarna får en ljusare färg och har målat med Rustas väggfärg Concrete


Sista reglarna på plats i tak och botten, terrariet står upp och ner och har fått i frigolit i botten för isolering


Bakstycket på och nu börjar det roliga; att forma och designa bakgrunden i markfrigg! Ventilationshål uttagna på båda kortsidorna.


Solsidan under konstruktion


Svala sidan under konstruktion

61
33
bufo_bufo:
Så snyggt och noggrant arbete, roligt att följa! :)
Får jag fråga hur du ska fästa den lilla "hyllan" på svala sidan?

Medlem i SHF
35
32
Gingerteaser:
bufo_bufo skrev:
Så snyggt och noggrant arbete, roligt att följa! :)
Får jag fråga hur du ska fästa den lilla "hyllan" på svala sidan?

Tack! Det är mitt första bygga och jag vill att det ska hålla. ????

Bakgrunden är i 5 cm markfrigg, det ska skäras ut för hyllan i den för att kunna skjuta in hyllan i bakgrunden, sen kommer jag göra en pelare i markfrigg och fästa under hyllan på motsatt sida

61
33
bufo_bufo:
Gingerteaser skrev:

Tack! Det är mitt första bygga och jag vill att det ska hålla. ????

Bakgrunden är i 5 cm markfrigg, det ska skäras ut för hyllan i den för att kunna skjuta in hyllan i bakgrunden, sen kommer jag göra en pelare i markfrigg och fästa under hyllan på motsatt sida


Aha, smart! Om hyllan också är 5 centimeter borde det ju hålla tycker man, särskilt med en pelare som stöttar.

Det där med hyllkonstruktioner är intressant. Jag planerar att bygga någon slags hylla till mina paddor när de får större, och tänkte använda en flat sten. Jag gillar naturliga material, men sen är det ju det där med rasrisken. Fördelen med frigolit är att ingen kan komma till skada om det värsta skulle hända, och det känns ju tryggt.

Medlem i SHF
35
32
Gingerteaser:
Yes, hyllan är också 5 cm. 
Kommer inreda med naturmaterial, finns bilder på våra terrarium på min sida.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild