Belysninguppdatering hos Polypedates

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:

Vår grupp av Polypedates otilophus, nu 2 år gamla samt vår Trachycephalus resinifictrix, fick äntligen ny belysning i julklapp. Senaste halvåret har jag känt mig fast i ett hål när det kommer till förbättringsåtgärder hos djuren. Vi har alla varit där, eller kommer landa där så småningom. Den där känslan att alla ingredienser finns på plats och allt är frid och fröjd. Fel

I ett sådant läge går det alltid att fråga sig själv "Vad kan jag göra bättre?" och säkert 9 fall av 10 är svaret "belysning".

Vi åkte iväg till Ledgrosisten och inhandlade 4x 30W 6500K Slim LED strålkastare a' 2700 lumen stycket samt tillhörande kablage och kopplingar.

www.ledgrossisten.se/belysning-c-85/industribelysning-c-99/stralkastare-c-104/stralkastare-utan-sensor-c-169/led-stralkastare-30w-6500k-ip65-ik07-p-1642

Som grädde på moset ökade den omgivande temperaturen i vivariumet med ca 5 grader, vilket var min förhoppning. Temperaturgradienten är numera 30C högs upp i ljuset och 25C i skuggan halvvägs ner. 

Luftfuktigheten pendlar mellan 99% på natten och 75% mitt på dagen, med två mistomgångar a' 16 sekunder, 12h emellan. 

Då bildhanteringen i trådskapandet är lite buggig så länkar jag till albumet med byggdokumenrationen.
www.terrariedjur.se/user/NellyNiklas/gallery/15531

Därmed kan vi sätta en bock för det visuella ljusspektrumet. Dock återstår att ersätta både UV- samt IR spektrum.

UVB är tänkt att åtgärdas med en 8W Arcadia T5 som kommer per automatik filtreras ner till 2/3 av styrkan via ExoTerras nättak.
www.arcadiareptile.com/shadedweller/prot5-shadedweller/

IR-spektrumet bör kunna lösas med en simpel 15w glödtrådslampa.
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.303.6770/exo-terra-daytime-heat-lamp-15-w

Mvh
Niklad




Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:

Då var sista pusselbiten på plats! En 15w dagsljus värmelampa har lagts till för att komplettera 7% UVB lysröret samt det synliga ljuset från de 2x 30w 6500K LED strålkastarna. Därmed har jag täkt in de tre viktiga delarna ur narutligt solljus. Det infraröda spektrumet, det visuella ljusspektrumet samt delar ur det ultravioletta spektrumet (så långt som det är möjligt på artificiell väg). Givetvis finns det luckor.

Temperaturen (i skuggan under grenen) visar 25-26 grader, 30 grader på grenen och 23 grader längre ner bland växtligheten. Nattetid är ca 23-25 grader. Vattentemperaturen är för nuvarande inställd på 27 grader. Rumstemperaturen är stabila 23 grader. 

De tre graderna i vattnet över rumstemperatur bidrar med en ordentlig ökning av luftfuktigheten. Under dagen pendlar den mellan 99% - 80-ish% under dagen för att krypa upp till 99% igen framåt kvällen när belysningen släckts. 

UV och värmelampan tänds först varpå LED belysningen tänds en halvtimme senare. Nedsläckning sker i omvänd ordning. 
Om temperaturen behöver öka så finns möjligheten att ersätta 15w värmelampan med en 25w med samma formfaktor. (Lång cylindrisk).


2x 30w 6500K LED strålkastare
1x Arcadia 7% UVB 8w Shadedweller armatur
1x 15w ExoTerra dagligt värmelampa

15w värmelampan bidrar inte med enbdast någon grad värme, vilket att åtgärdas genom att antingen öka effekten till en 25w lampa, eller genom att sänka hela fixturen något.


Ruggigt nöjd med det slutliga resultatet! Växterna har redan visat intresse för det intensiva ljuset. 

Det enda jag väntar på nu är ett litet skummbo i en a hörnet =D

Som alltid. Tips, förslag och synpunkter tas tacksamt emot.

Mvh
Niklas


82
57
ApeMan:
Fin inspiration med separat lightbox! Jag satt och funderade på hur allt låg när jag började läsa och innan bilderna kom. Tack för att du delar med dig! :)

Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:

ApeMan skrev:
Fin inspiration med separat lightbox! Jag satt och funderade på hur allt låg när jag började läsa och innan bilderna kom. Tack för att du delar med dig! :)


Tack! 

Custom blir så mycket bättre. Den utrustningen som kommer med ett ExoTerra har många begränsningar, bla 52w per armatur, eller 25w per lampa. När man bygger eget så finns det så många frihetsgrader vad gäller utrustning och placering för bästa effekt.

Jag lyckades inte lägga upp någon bild på själva lådan tyvärr, men det är en fyrkantig låda i plywood. Inga konstigheter där. 


Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:

Apple och "addera foto" rimmar fortfarande inte riktigt så jag länkar till Polypedates albumet.

Köpte mig ett nytt objektiv idag. Laowa 15mm f4 vidvinkelmakro. Mycket nöjd med resultatet! Ser fram emot säsongens fältherp. 

www.terrariedjur.se/user/NellyNiklas/gallery/15531

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild