Några frågor om cites A-listade djurarter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
wedadoboiii:

Hej!

Jag har tittat lite på lagarna om cites A-listade arter då jag har kikat på några sådana reptiler själv och jag har lite svårt att begripa vissa delar utav överenskommelsen. Jag skulle uppskatta hjälp med lite förtydligande.

1. Intyg för att köpa och sälja.

Det är inte lagligt att använda A-listade arter i komersiella syften utan att ha CITES-intyg. Om säljaren då har intyg att använda arten i det syftet med dokument som bevisar laglig bakgrund undrar jag kring om köparen också behöver ha ett eget intyg.

2. Att anonsera om att man vill köpa ett exemplar.


Utan eget intyg är det tydligt att man inte får erbjuda sig att köpa exemplar som "eventuellt kan sakna intyg". Kan man alltså därmed annonsera om att man är intresserad av att köpa exemplar om man förtydligar att de måste ha intyg? (Detta var ursprungligen min tolkning men jag har sett många som skriver att man inte får annonsera kring A-listade arter alls.)

Ber om ursäkt om dessa är dumma frågor.

Tack för svar.


5
0
makkeman:

ta inte detta som fakta utan det är så som jag har tolkat CITES.

Dem djur som är inom a och b delen måste ha fötts upp i fångenskap och den som ska sälja detta måste ha intyg/tillstånd medans den som handlar endast behöver bevis på att denna individ är född i fångenskap.

Alltså´behöver du uppfödarbevis från en listad uppfödare :)

och för att förtydliga är det så jag tolkade det och jag är ingen advokat eller så, så ta det med en nypa salt :)


68
17
shpongel:
då undrar jag hur man blir en "listad uppfödare"?
beställer blanketter från länsstyrelsen?

229
223
Formula76:
Men där är en grej jag fortfarande inte hajjar med dessa intyg.
Vad binder dokumentet till djuret?

Det är ju stort sett bara en lapp jag skrivet där det står "Ja, tjena. Dessa djuren är fångenskapsfödda" 
Hur vet köparen att de inte är vildfångade som jag smugglat in?
Det känns som det bara är ett spel för gallerierna och superlätt att kringå.

Jag VILL bara ha fångenskapsfödda djur. Men om jag handlar små ungar på en mässa och får med ett uppfödarbevis av säljaren som säger att dom har minsann han fött fram där hemma. Hur vet jag det?

273
148
Flosker:
Formula76 skrev:
Men där är en grej jag fortfarande inte hajjar med dessa intyg.
Vad binder dokumentet till djuret?

Det är ju stort sett bara en lapp jag skrivet där det står "Ja, tjena. Dessa djuren är fångenskapsfödda" 
Hur vet köparen att de inte är vildfångade som jag smugglat in?
Det känns som det bara är ett spel för gallerierna och superlätt att kringå.

Jag VILL bara ha fångenskapsfödda djur. Men om jag handlar små ungar på en mässa och får med ett uppfödarbevis av säljaren som säger att dom har minsann han fött fram där hemma. Hur vet jag det?

A listade djur skall ha CITES papper med fotodokumentation eller chippad.

107
203
wadsju:
A-listade kräver CITES intyg från Jordbruksverket eller motsvarande instanser utomlands för att man ska få lov att ens ha dom i fångenskap. Annars är det ett artskyddsbrott. 

Vid införsel av A listade från annat land måste det stå i Cites intyget att det är godkänt för komersiell handel samt godkänt för en transaktion till ett annat EU land. 

Måste även registrera införsel hos tullen ( oftast noll koll på att det ens ska göras ). 

Annars om du köper A listat i Sverige så ska uppfödaren ha ansökt om Cites intyg på ungarna hos JBV. 99% är det foto id som medföljer då men med krav på att djuret ska Chip märkas när dom uppnått tillräcklig storlek.

Då skickar man in intyg på chippning samt papper till JBV så uppdaterar dom det åt köparen utan kostnad ( chippning osv brukar landa på runt 1500:- hos veterinär ) 



Hoppas det ger dig lite klarhet 

Medlem i SkHF
974
1090
NellyNiklas:
Bra förklarat! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild