Beteende vid ömsning?!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

12
4
Gurkagurra:
Hej!
Vi har haft vår majsorm i snart tre månader (den är 2 år gammal) och för ett par veckor sedan ställde vi in fuktlåda med mossa i terrariet eftersom vi visste att det kunde vara dags för ömsning. Den har inte ömsat sedan vi skaffade den... Nu har ormen legat i lådan i snart 6 dagar utan att komma ut - är detta normalt? Vi gluttade på locket igår (oroliga att den hade dött) och då spelade han med tungan, så lever gör han! Färgen var väldigt blek så allt stämmer med det vi läst om ömsning. Men hur beter sig era ormar? Blir lite orolig när han bara ligger helt stilla i lådan. Är det "normalt"?
ingela

82
56
ApeMan:
När de skall till att ömsa (och får den mjölkiga hinnan över ögonen) så ser de sämre. Då tenderar de att ligga stilla och gömma sig, då de är mer offer än annars då.

Så utifrån vad jag läst och min egen erfarenhet så är det helt normalt.

Har inte sett till vår minsting på gissningsvis över en vecka. Sedan igår så var hon ute och jazzade runt, med ett perfekt öms liggandes runt lite annat i terrariet. :D

302
253
Bowery:
100% korrekt beteende vid ömsning, absolut inget att vara orolig över :) sen några dagar efter de gråa ögonen så kommer ömsningen :)

12
4
Gurkagurra:

Bowery skrev:
100% korrekt beteende vid ömsning, absolut inget att vara orolig över :) sen några dagar efter de gråa ögonen så kommer ömsningen :)


Nu är det dag 8 i fuktlådan utan "liv". Han ser inte fräsch ut (superblek färg) och kanske är han lite svullen? Vill inte störa och se om ögonen ser mjölkiga ut. Är det så att ormen först tappar lite färg och sedan blir ögonen mjölkiga och strax efter detta ömsar den? Har inte riktigt kläm på ordningen. 

ingela


209
109
Norrby89:
Gurkagurra skrev:


 

Nu är det dag 8 i fuktlådan utan "liv". Han ser inte fräsch ut (superblek färg) och kanske är han lite svullen? Vill inte störa och se om ögonen ser mjölkiga ut. Är det så att ormen först tappar lite färg och sedan blir ögonen mjölkiga och strax efter detta ömsar den? Har inte riktigt kläm på ordningen. 

ingela



Asså är inte ovanligt att våra ligger på ett å samma ställe i två veckor utan att flytta på sig om det är öms på g. våran ena Boa har just nu legat på samma ställe i 4 veckor och va ut på äventyr i torsdags kväll sen tillbaka å ligger där än.

302
253
Bowery:
8 dagar är ingen fara :) ju större orm desto längre brukar det (av min erfarnhet) ta att genomföra ömsningen. De trivs bäst att bara vara där helt själva, mörkt o fuktigt.

12
4
Gurkagurra:
Idag kröp han ut och ömsade ett perfekt långt stycke efter 12 dagar i fuktlådan! Puh, är så lättad!

10
0
Majsormsagare:
Hej, jag har lite samma problem, jag har två majsormar en hona och hane som är uppvuxna tillsammans och jag fick dom för ungefär 1-2 månader sen. Tror att båda två är i öms. Dem har aldrig ömsat hos mig innan dock. Så är lite orolig. När jag kom hem för någon dag sedan hade min hona tappat färgen och blivit helt matt och hade grumliga ögon. Och detta är ju symtom på ömsning men nu efter någon dag så ser hon helt normal ut igen och har inte ömsat. Gör jag något fel? Eller är detta normalt?. Nu har även min hane börjat tappa lite färg och så men inte alls grumliga ögon. Och han såg jag på idag hade tappat lite färg! Snälla hjälp. Har inte hanterat honan under dem 4 senaste dagarna för tror ju att hon ska ömsa men är  inte säker

10
0
Majsormsagare:
[quote=Majsormsagare]Hej, jag har lite samma problem, jag har två majsormar en hona och hane som är uppvuxna tillsammans och jag fick dom för ungefär 1-2 månader sen. Tror att båda två är i öms. Dem har aldrig ömsat hos mig innan dock. Så är lite orolig. När jag kom hem för någon dag sedan hade min hona tappat färgen och blivit helt matt och hade grumliga ögon. Och detta är ju symtom på ömsning men nu efter någon dag så ser hon helt normal ut igen och har inte ömsat. Gör jag något fel? Eller är detta normalt?. Nu har även min hane börjat tappa lite färg och så men inte alls grumliga ögon. Och han såg jag på idag hade tappat lite färg! Snälla hjälp. Har inte hanterat honan under dem 4 senaste dagarna för tror ju att hon ska ömsa men är  inte säker. Och har fuktat inne hos dem extra mycket

302
253
Bowery:
Det är exakt sådär processen ser ut, helt normalt, allt från nån dag upp till nån vecka efter att ögonen är gråa samt hela skinnet ser "grått" ut så kommer ömsningen att ske. Har du tur kanske du rentav får se processen vilket kan vara ganska fascinerande ibland.

När du ser det gråa skinnet samt ögonen är det ett tecken på att vätska är bildat mellan dessa lager eller hur jag ska förklara, hålls skinnet intakt from detta ögonblick fram till själva ömsningen sker så är det bra, då är det stor chans att det blir ett helt och fint öms. Spricker/går hål på skinnet innan ömsning sker så kan det bli en halvdan öms och du kan behöva bada/hjälpa ormen att ömsa av det som inte följer med.

Så när ni ser gråa ögon osv,fukta extra mycket,erbjud fuktgrotta, o börja inte plocka ut orm m.m I onödan vid detta tillfälle,risken är större att ni förstör mer än gör nytta.

Allt är helt normalt, låt bara ormen vara och låt förloppet ha sin gång :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild