Jord som inte innehåller gödsel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
5
heckodesigns:
Hej, 

Ska blanda eget Bottensubstrat med såjord och sandlådesand. Sanden har jag redan hittat, jula. Men har lite problem med jorden. Den ska ju inte innehålla någon slags näring eller tillsatt gödsel. Någon som vet en som inte innehåller det? Tänkte på denna kaktusjord www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsredskap/plantering/jord/sa-och-kaktusjord-001438?gclid=CjwKCAiA1uKMBhAGEiwAxzvX9-XT8mDGwHZ_EYxet9kln9ehyEO3XYxq7ank7f8PUD08I6BcWTBZzhoCEVEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

5088
3861
Tropfrog:
Vad är det du är rädd för? Om det är konstgödsel så är svaret nej, det innehåller inget sånt. Alla jordar innehåller gödsel, dvs näringsämnen för växter. Men denna innehåller låga nivåer. Den innehåller också troligtvis sand. Om du ändå skall blanda ut med sand kanske vanlig tolv blir billigare.

Mvh
Magnus 

143
72
Ezrath88:
Här har du en länk till bauhaus som har det du är ute efter.
www.bauhaus.se/weibulls-torv-naturell-40l
Det är ingen gödsel i det och jag har själv använt det till mitt terrarium när jag bytte ut bottenmaterialet sist.
Vet inte hur stort terrarium du har. Men jag behövde bara ta en säck och det var lagom till mitt terrarium på 90x45x90. Och jag använde hela säcken i terrariet och det blev ungefär 10 cm djupt.
Hoppas att det här var mer till hjälp :).

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Granngården har solmull, har fungerat utmärkt för mig.

 

3 säckar 139:-

www.granngarden.se/naturtorv-hasselfors-solmull-150-l


5088
3861
Tropfrog:
Solmull är inget annat än ogödslad torv precis som två inlägg innan nämnt.

Observera att ogödslad torv betyder att man inte tillsatt konstgödsel eller naturgödsel. Ts frågar efter jord som inte innehåller näring och det finns inte något sånt. Däremot innehåller torv och kokossubstrat väldigt lite naturlig näring och är de två bästa produkterna att använda. Det bästa valet ur miljösynpunkt är kokossubstrat.

Mvh
Magnus 

6
0
Aprilia:
Jag brukar köra granngårdens naturtorv med ett lager cocos chips eller bark åvanpå för att det ska se lite finare ut, torv brukar vara ganska mörk annars
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild