Skötselråden utdaterade?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

72
400
CyberZoo:
anders skrev:

När det kommer till UV-ljus, så är formuleringen: "UV-ljus är inte nödvändigt för leopardgeckon, men ej skadligt."
Att ha UVB-ljus för leopardgeckos skulle jag vilja påstå är extremt ovanligt, och få uppfödare skulle nog säga att det är ett krav. Men visst, jag kanske har fel, och är villig att ta del av ny information om så skulle vara fallet.



Bara en reflektion ang UV-ljus. Personligen tycker jag inte att det råder någon brist på bilder som visar både Ögonfransgeckos och Leopardgeckos med MBD. Om vi bortser från alla andra fördelar som UV-ljus kan ge, om vi bortser från att vi berövar djuret på en del av den strålning som finns i solljuset, om vi bortser från att nattaktiva djur i många fall på ett eller annat sätt exponerar sig för solljus och om vi låtsas som att det bara finns en pytteliten chans att MBD hade kunnat undvikas ifall man använt en UV-lampa i terrariet, och om vi för en stund höjer ribban från att överleva eller bara tillgodose de allra nödvändigaste så sparar man in lampans kostnad på ett enda veterinärbesök. Med det sagt så gör man såklart precis som man vill.

13
9
timlejolla:
anders skrev:
Hej,

Om du upplever att något skötselråd har "helt fel" information, så får du gärna kontakta oss om det. Skötselråden är skrivna av medlemmar, så känner du dig manad är du välkommen till att skriva ett bättre att ersätta de äldre skötselråden med eller komma med förslag på förändringar på befintliga.

Det finns säkert skötselråd där konsensus för hur de ska skötas har ändrat sig, och en del skötselråd har reviderats med tiden. Dock så är det inte helt svart eller vitt, och diskussioner om UV-ljus för nattaktiva djur eller vilket bottensubstrat som ska användas är inget nytt utan har förekommit länge.

Skötselrådet om leopardgeckos säger dock inte nej till bottensubstrat för leopardgeckos (bortsett från ungdjur, vilket mer eller mindre är praxis för marklevande ödlor), även om jag kan tycka att det kan behövas konkreta förslag på bottensubstrat i skötselrådet än det icke-ställningstagandet som förekommer i det nu. När det kommer till UV-ljus, så är formuleringen: "UV-ljus är inte nödvändigt för leopardgeckon, men ej skadligt."
Att ha UVB-ljus för leopardgeckos skulle jag vilja påstå är extremt ovanligt, och få uppfödare skulle nog säga att det är ett krav. Men visst, jag kanske har fel, och är villig att ta del av ny information om så skulle vara fallet.

Information för de som vill skriva ett skötselråd:
www.terrariedjur.se/caresheet/howto



Nja ang uvb det var ju något man trodde på förut men Leopardgeckos är halvnattliga så det sägs ofta att de "inte har behov av UVB-belysning”; men de solar sig i morgon- och kvällssolljus i det vilda, och kan ofta ses exponera sina svansar för ljus i ingången till sina gömställen under dagen. Deras diet, i det vilda, innehåller inte höga nivåer av vitamin D3 och de har visat sig producera det naturligt från låga nivåer UVB (som finns i naturligt dagsljus) när det tillhandahålls. Källa till detta är (www.uvguide.co.uk) bland annat

Kan väl också peka in vad jag sett på min egna leopard gecko, efter gått över till uvb och också värmelampa så är han väldigt mycket mer aktiv, och ligger ofta under dagarna under lampan och sover tryggt (bild på andra sidan) 

Det som är viktigt att prata om här dock är att använda rätt uvb lampa för att inte skapa brännskador men också att dom får tillräckligt med uvb, beroende på vart du sätter lampan (är det nät över eller inte osv)

Tack för tipset om redigering

Edit: som cyberzoo skriver tycker jag att man ska göra stor skillnad på att få djuret att överleva till att trivas och fodras i deras omgivning, jag kan personligen tycka att kolla hur dom lever i det vilda och har i det vilda men också fakta där folk har gjort riktiga undersökningar över viktiga frågar (som uvb) är den bästa faktan du kan hålla dina djur på och lita på.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

CyberZoo skrev:
...

Självfallet otroligt trist med alla ögonfransgeckos och leopardgeckos med MBD. Det är dock mer komplext än bara ljus.
Jag är ingen förespråkare mot UVB för nattaktiva arter (och det hoppas jag inte du försöker sinuera), men det blir ju en fråga om var ribban måste sättas. Ska det ses som ett krav att samtliga nattaktiva reptiler ska ha UVB-ljus?
Sen är det ju som du säger att folk gör som de vill, men jag är öppen för en dialog så att skötselråden blir bättre.

timlejolla skrev:
...


Tack för info.
Jag tar som sagt jättegärna emot förslag på omformuleringar, eller rentav ett nytt skötselråd att byta ut det befintliga med om någon skulle känna sig manad. Om du har andra skötselråd som du tycker bör ändras, så får du gärna skicka ett meddelande här på sidan, eller till mailen kontakt@terrariedjur.se med kritik & förslag.


1228
464
leedragon:

LennieN skrev:
Termostat är ett måste till varje värmekälla, annars är risken där att djuret kan överhettas och dö, eller bränna sig på värmeaggregatet. Kommer ihåg när jag började med reptiler på 90-talet, då man inte hade en tanke på eller tillgång till termostat till terrarie, man gick efter antal watt på en spotlight eller värmelampa och sen körde den fullt ös hela tiden. Helt koko. :)

När det gäller skötselråd, så är det ju bra en bra början med care-sheets som finns här eller på andra sidor på nätet, men det bästa i min mening är ändå att gå med i det största forumet för den arten du vill hålla eller redan håller, och samlar all information du kan därigenom från uppfödare som har hållt arten i minst 10 år och har stor erfarenhet och framgång i att båda hålla arten och föda upp den. Där får man bäst information för att lyckas själv. Sen vet inte en person allt, det som funkar för den personen kanske inte alltid funkar för dig, men om man har fått info från 2-3 personer som har framgång i den här tidsramen, så har man alla förutsättningar för att lyckas.

Jag har själv tittat mycket på skötselråd på nätet till en början, men efterhand ändrat en hel del, då man märkt att det inte funkat helt perfekt till djuren. Därefter har jag ändrat mitt sätt att hålla dom efter att ha samlat in all information jag kan från framgångsrika uppfödare istället.


Kan du berätta mer om detta? har aldrig använt termostat till mina lampor eller värmemattor så det känns som det är nåt jag missar och borde bra att lära sig.


25
24
berra292:
kommer ihåg när jag köpte min första leo 1992 (tyvärr dog hon ifjol 2020 28 år gammal, pga en brand på vinden ovanför min lägenhet) då var snacket ej uv och sand som bottensubstrat. så hon gick hela sitt liv på sand och utan uv utan problem.  med det sagt är det bara bra att ge dom uv exempel arcadia shade dweller 7% funkar mkt bra.
sen tror jag många mbd fall på leosar och ögonfransgeckos som inte fått uv kunnat förhindras om man gett calcium med d3 som är ett måste om de ej får uv. 

13
9
timlejolla:
leedragon skrev:


 

Kan du berätta mer om detta? har aldrig använt termostat till mina lampor eller värmemattor så det känns som det är nåt jag missar och borde bra att lära sig.



Oj, hur har du haft koll så det inte blir för varmt? En termostat reglerar värmen till den satta temperaturen så det inte blir för varmt. Te.x denna för lampa www.cyberzoo.se/sv/articles/2.390.18820/habistat-dimming-thermostat-high-range-svart-600-w eller denna för värmematta www.cyberzoo.se/sv/articles/2.390.18827/habistat-mat-stat-svart-300-watt

(bilden är för leopard geckos men du kanske får en idé med termostaten)


1228
464
leedragon:

timlejolla skrev:


Oj, hur har du haft koll så det inte blir för varmt? En termostat reglerar värmen till den satta temperaturen så det inte blir för varmt. Te.x denna för lampa www.cyberzoo.se/sv/articles/2.390.18820/habistat-dimming-thermostat-high-range-svart-600-w eller denna för värmematta www.cyberzoo.se/sv/articles/2.390.18827/habistat-mat-stat-svart-300-watt

(bilden är för leopard geckos men du kanske får en idé med termostaten)


Tack.

Satt upp det i lagom avstånd så att om min hand inte bränner sig så brände inte sig djuren heller. Men det där såg smart ut, så länge det är inte fel på det och temperaturerna bli andra iallafall. tillexempel om rummet är för kallt/varm eller dylik.


5100
3875
Tropfrog:
När rummet blir kallare/varmare så blir också terrariet kallare/varmare om man saknar termostat. Om man har termostat så kommer den att justera värmen så att man alltid har den förinställda temperaturen i terrariet (så länge den funkar).

Termostat på terrariet är förstås en liten extra säkerhet. Men, just nu är diskussionerna kring leos som i naturen har allt mellan 10 och 20 grader på natten och 20-40 på dagen beroende på årstid. Det är ett växelvarmt djur som har anpassat sig under lång tid till den miljön den lever i.

Jag tror att insteget till hobbyn blir alldeles för stort om vi kommunicerar att termostat är absolut nödvändigt. Det är sånt som avskräcker nybörjare. 

Mvh
Magnus 

72
400
CyberZoo:
anders skrev:

Jag är ingen förespråkare mot UVB för nattaktiva arter (och det hoppas jag inte du försöker sinuera), men det blir ju en fråga om var ribban måste sättas. Ska det ses som ett krav att samtliga nattaktiva reptiler ska ha UVB-ljus?

 



Det förstår jag och det var verkligen inte så jag tolkade det du sa. Det som jag reagerade på är den där lite slentrianmässiga frasen som återkommer då och då när man pratar om UV-ljus till de arter som kallas nattaktiva, nämligen att "om det kommer ny information" eller "ny forskning" så kan man tänka sig att revidera ett skötselråd eller de råd man på andra sätt delar med sig av på nätet och annorstädes. Jag vill inte lägga ord i din mun eller tillskriva dig åsikter som du inte har, och "ny information" kan såklart bara betyda att någon berättar en sak som man inte har hört förut eller att det är en väldigt specifik statistiskt relevant studie som publiceras i en vetenskaplig tidskrift.

Om vi tänker oss att vi ställer höga krav på vetenskaplighet för att förändra ett skötselråd, till exempel när det kommer till Leopardgeckos och UV-ljus, så undrar jag hur en sådan studie skulle behöva vara formulerad och underbyggd för att tillfredställa en skeptiker (och jag säger inte att du är en skeptiker, det här är bara en generell reflektion eller "rant"!) när det är så mycket vi redan vet:

1. Vi vet att även om de är MEST aktiva under de mörkare delarna av dygnet (även det börjar ifrågasättas jmf "cathameral") så rör de sig i naturen även dagtid och utsätts för solens strålar på så sätt. I terrarium så solar de ibland öppet eller låter en del av kroppen träffas av ljuset från lampan även när ödlan inte är aktiv.
2. Vi vet att de använder alla delar av solens ljusspektrum för att reglera stora delar av sin biologi och att solljus har många andra hälsofördelar som till exempel på immunförsvaret.
3. Vi vet att de syntetiserar D-vitamin i huden när de utsätts för UVB-ljus, dessutom "bättre" än många andra arter.
4. Vi vet att de kan få bristsjukdomar som är relaterade till svårigheter att ta upp kalk och att D-vitamin är en förutsättning för att kalkupptag ska kunna ske.

...men det som det hela faller på är att de inte dör hastigt eller plågas på ett sätt som är uppenbart för de flesta lekmän ifall man inte ger dom tillgång till UV-ljus, och därför så säger man att det "inte behövs". Sen får man problem med att deras matsmältning inte fungerar och då blir rådet att inte ha dom på sand osv.

Jag tror att det här binära förhållningssättet som vi på många sätt har när det kommer till reptiler i mångt och mycket behöver nyanseras. Vad betyder egentligen nattaktiv/dagaktiv, marklevande/trädlevande osv och hur förmedlar vi det på ett sätt så att djuren vi håller får ett längre och hälsosammare liv?


13
9
timlejolla:
Tropfrog skrev:
När rummet blir kallare/varmare så blir också terrariet kallare/varmare om man saknar termostat. Om man har termostat så kommer den att justera värmen så att man alltid har den förinställda temperaturen i terrariet (så länge den funkar).

Termostat på terrariet är förstås en liten extra säkerhet. Men, just nu är diskussionerna kring leos som i naturen har allt mellan 10 och 20 grader på natten och 20-40 på dagen beroende på årstid. Det är ett växelvarmt djur som har anpassat sig under lång tid till den miljön den lever i.

Jag tror att insteget till hobbyn blir alldeles för stort om vi kommunicerar att termostat är absolut nödvändigt. Det är sånt som avskräcker nybörjare. 

Mvh
Magnus 


Skulle inte säga att det är en liten extra säkerhet, snarare en av dom viktigaste komponenterna om man vill att sitt djur ska leva ett långt och hälsosamt liv. För varmt kan stressa djuren men också ge dom brännskador, för kallt kan få deras magsystem att totalt braka. I slutet går allt i hand, har du alla möjligheter rätt för reptilen så kommer allt annat fungera i slut ändan. Ang att deras temperatur skiftar, absolut och vill man att värmen ska skifta under dagen finns det termostater som du kan ställa in tidpunkter på dagen där värmen ändras. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild