Terrarium skötsel ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

19
2
EllaNor:
Hej, 
Jag har ett terrarium med plastväxter och trädgrenar (för terrarium) samt planation soil coconut fibre i botten. Hur ofta bör man byta underlag, rengöra och desinficera alla växter samt glaset? Ödlan hanteras inte (dvs den lyfts eller hålls i handen) då jag vet att de inte vill de samt att h*n verkar lite rädd när jag byter mat och vatten (det är ca 2 månader gammal) så jag vill inte behöva flytta den i onödan men vill inte heller att det ska riskeras att bli bakterier och parasiter i terrariet. Läste någonstans om att man bör totalrengöra samt desinficera 1 ggr/mån. Stämmer det? Vill som sagt inte fransen ska bli sjuk eller onödigt stressad. 

Bör man vara orolig för att den ska bitas om jag behöver lyfta den i Pet boxen för att kunna rengöra terrariet? 
/ Ella

5061
3824
Tropfrog:
Det finns två skolor. Den sterila skolan som ser just steril miljö som fördelaktig eller den bioaktiva skolan som tror att det är bättre att efterlikna naturen.

Med Coco husk och plastväxter hamnar du lite emellan de två. Byt ut plastväxterna mot levande växter och släng in hoppstjärtar och gråsuggor så blir det bioaktivt.

Släng ut cocohusk och lägg in tidningspapper om du vill ha en steril miljö.

Lite grovt generaliserande från min sida,men du kan säkert gissa vilken skola jag sällar mig till :)

Parasiter och bakterier som är farliga för ödlan lever inte av avföring. De bakterier som lever på avföring i bottensubstratet är goda bakterier som hjälper till med nedbrytningen.

Glas putsar man för att se bra in i terrariet, inte för ödlans hälsa.
Avföring man ser på inredning och glas bör plockas bort när man ser i bägge skolorna.

Mvh
Magnus 

19
2
EllaNor:
Tropfrog skrev:
Det finns två skolor. Den sterila skolan som ser just steril miljö som fördelaktig eller den bioaktiva skolan som tror att det är bättre att efterlikna naturen.

Med Coco husk och plastväxter hamnar du lite emellan de två. Byt ut plastväxterna mot levande växter och släng in hoppstjärtar och gråsuggor så blir det bioaktivt.

Släng ut cocohusk och lägg in tidningspapper om du vill ha en steril miljö.

Lite grovt generaliserande från min sida,men du kan säkert gissa vilken skola jag sällar mig till :)

Parasiter och bakterier som är farliga för ödlan lever inte av avföring. De bakterier som lever på avföring i bottensubstratet är goda bakterier som hjälper till med nedbrytningen.

Glas putsar man för att se bra in i terrariet, inte för ödlans hälsa.
Avföring man ser på inredning och glas bör plockas bort när man ser i bägge skolorna.

Mvh
Magnus 


Tack Magnus!
Okej, så om jag skulle välja en mer naturlig miljö så funkar coconut fibre men då med levande växter, och då är det typ gullranka, fiolfikus och klätterkalla som gäller om jag förstått det rätt? Rengörs det då sällan/aldrig? Byter man ut underlaget någon gång? (Ja, jag är novis)
Måste hoppstjärtar och gråsuggor till i så fall för att det ska funka okej? ????

Glas är ju alltså terrariet, inget övrigt glas finns. 

Jag har inte sett någon avföring någonstans, så antingen bajsar min ödla dåligt eller så göms det i botten. 

19
2
EllaNor:
EllaNor skrev:


Tack Magnus!
Okej, så om jag skulle välja en mer naturlig miljö så funkar coconut fibre men då med levande växter, och då är det typ gullranka, fiolfikus och klätterkalla som gäller om jag förstått det rätt? Rengörs det då sällan/aldrig? Byter man ut underlaget någon gång? (Ja, jag är novis)
Måste hoppstjärtar och gråsuggor till i så fall för att det ska funka okej? ????

Glas är ju alltså terrariet, inget övrigt glas finns. 

Jag har inte sett någon avföring någonstans, så antingen bajsar min ödla dåligt eller så göms det i botten. 



Oj,  det kom med flera frågetecken. Det var inte med mening,  det skulle bara vara ett.. sorry. 

5061
3824
Tropfrog:
EllaNor skrev:


Tack Magnus!
Okej, så om jag skulle välja en mer naturlig miljö så funkar coconut fibre men då med levande växter, och då är det typ gullranka, fiolfikus och klätterkalla som gäller om jag förstått det rätt? Rengörs det då sällan/aldrig? Byter man ut underlaget någon gång? (Ja, jag är novis)
Måste hoppstjärtar och gråsuggor till i så fall för att det ska funka okej? ????

Glas är ju alltså terrariet, inget övrigt glas finns. 

Jag har inte sett någon avföring någonstans, så antingen bajsar min ödla dåligt eller så göms det i botten. 


Växterna du nämner har jag inte mycket erfarenhet av, men de funkar säkert.

Det kan vara bra att blanda ut cocohusk med lite grövre material, typ pinjebark eller orkidekompost. Håller längre.

I bioaktivt bryts bottensubstratet ner sakta med hjälp av avföring och renhållare. När det är fullständigt nedbruten bör det bytas ut. För mig är det dags nu efter 4 år. Nästa substrat blir grövre så att det håller längre.

Ja, hoppstjärtar är nödvändiga, jag är inte lika säker på gråsuggor. Dessutom tror jag att de flesta suggorna blir mat ganska så snabbt.

Den rengöring jag gör i mitt bioaktiva är att spreja av inredningen någon gång i veckan så att avföring rinner ner i bottensubstratet. Men då har jag mindre djur som skiter mindre. För ögonfransgecko tror jag att det kan vara en fördel att plocka bort det man ser.

Mvh
Magnus 

19
2
EllaNor:
Tropfrog skrev:


Växterna du nämner har jag inte mycket erfarenhet av, men de funkar säkert.

Det kan vara bra att blanda ut cocohusk med lite grövre material, typ pinjebark eller orkidekompost. Håller längre.

I bioaktivt bryts bottensubstratet ner sakta med hjälp av avföring och renhållare. När det är fullständigt nedbruten bör det bytas ut. För mig är det dags nu efter 4 år. Nästa substrat blir grövre så att det håller längre.

Ja, hoppstjärtar är nödvändiga, jag är inte lika säker på gråsuggor. Dessutom tror jag att de flesta suggorna blir mat ganska så snabbt.

Den rengöring jag gör i mitt bioaktiva är att spreja av inredningen någon gång i veckan så att avföring rinner ner i bottensubstratet. Men då har jag mindre djur som skiter mindre. För ögonfransgecko tror jag att det kan vara en fördel att plocka bort det man ser.

Mvh
Magnus 


Tack så mycket för dina råd! 
Hur många hoppstjärtar har du då? Rymmer de aldrig? Jag avskyr små insekter ????

19
2
EllaNor:
En till fråga... om man skulle välja den sterila miljön, är det bara tidningspapper som är alternativet för botten då? Det är ju inte så vackert så då hade man ju gärna haft något som ser lite mer ut att passa i den miljön

5061
3824
Tropfrog:
EllaNor skrev:


Tack så mycket för dina råd! 
Hur många hoppstjärtar har du då? Rymmer de aldrig? Jag avskyr små insekter ????


Jag har en kultur och fyller på ett par gånger i månaden. Har pilgiftsgrodor som älskar hoppstjärtar. Till ögonfransgecko kommer de inte bli ätna. Då stabiliserar sig populationen av sig själv till behovet. Släng in en kultur och glöm bort dem.

Jag har svårt att svara på om de rymmer. Det är möjligt att de gör, men du kommer aldrig att se det. I torr rumstemperatur dör de snabbt. De är så små, så kvar blir bara damm.

Och så en ovanligt nerdig kommentar....varken hoppstjärtar eller gråsuggor är insekter. Hoppstjärtar är collembola,en helt egen ordning. Gråsuggor är skaldjur :).

Mvh
Magnus 

5061
3824
Tropfrog:
EllaNor skrev:
En till fråga... om man skulle välja den sterila miljön, är det bara tidningspapper som är alternativet för botten då? Det är ju inte så vackert så då hade man ju gärna haft något som ser lite mer ut att passa i den miljön


Som jag sa en liten generalisering från min sida. Jag har ingen erfarenhet av den metoden, men har läst lite. Ett mycket tunnt lager jord, kokos eller liknandesom byts i täta intervaller går nog bra. Sen verkar det som att folk använder något som heter virkon för att sterilisera terrarium och inredning.

Närdu nämner ordet vackert vill jag nog påstå att här vinner bioaktivt system med hästlängder.

Mvh
Magnus

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Jag skulle nästintill säga att det är väldigt svårt att skapa en miljö som uppfyller ödlans krav på både klimat och mängd inredning i ett sterilt terrarium utan levande växter eller städarkryp. Jag tror också det hade varit väldigt stressigt för ödlan att varje månad ta ut den över någon timme, byta ut allt substrat och desinficera allt, eftersom du då tar bort alla dofter som den vant sig vid och sannolikt. Nya djur brukar ofta bli väldigt stressade i perioder då de byter hem på grund av ny miljö och nya dofter, nu blir det så varje månad.

Det finns ingen risk alls att städarkrypen kommer smita, och om någon enstaka på något sätt gör det dör den direkt, De lämnar inte substratlagret alls, då de är väldigt beroende av fukt. Förmodligen kommer du inte se dem i terrariet heller om du inte aktivt rotar i substratet, lyfter på inredning etc. Jag tror du förstår var jag och Magnus försöker komma :)

//Emanuel
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild