Problem med ömsning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

10
1
NiclasP:

Hej!

Min lilla B.C.I har problem med ömsningen, första gången han ömsar i min ägo. Har försökt hålla ordentligt fuktigt med fogger, spruta, bad osv men ändå verkar det svårt för honom att bli av med ömset. Har provat bada honom för att se om det funkar men slopade den idén fort då han ogillade det starkt. Körde på ett trick jag läst om att lägga honom i ett blött örngott. Har låtit honom ligga i det 3 timmar, 2 dagar i rad men får inte bort det sista lilla han har kvar på halsen..

håller på och bygger ihop en fuktgrotta men vill gärna ha fler tips på att få bort det!

vad gör jag? Tips?? Eller låter jag det bara vara och fortsätter hålla det fuktigt?

tack på förhand!

Mvh Niclas


1
0
Wendela:
Ta en plastlåda och lägg i mossa och gör ett hål, han får bort det själv men om inte så måste du se till att ha rätt luftfuktighet i burken är jätte viktigt, när mina ömsar höjar jag även luftfuktigheten så att det ska bli lättare för dom, hu länge har du haft den lilla? 

10
1
NiclasP:

Wendela skrev:
Ta en plastlåda och lägg i mossa och gör ett hål, han får bort det själv men om inte så måste du se till att ha rätt luftfuktighet i burken är jätte viktigt, när mina ömsar höjar jag även luftfuktigheten så att det ska bli lättare för dom, hu länge har du haft den lilla? 


Tack för svar!

Har haft honom knappt ett par månader.
Provade med plastlåda, problemet var att det började mögla efter några dagar så tog ut den. Ska prova idag att göra ett par mindre lufthål till i locket. Innan hade den bara ett ingångshål i sidan.
Har haft luftfuktigheten på 80% nu under ömsningen, han verkar dock mest gömt sig under korken i värmen då.


Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:
Många ormar som har problem med ömsning har fått i sig för lite vätska, så behöver inte ha med luftfuktighet att göra jämt. Även om höjd fuktighet sista dagarna innan ömsning ofta hjälper till bra. 

Om ormen inte får bort allt skinn är det väldigt viktigt att hjälpa den och få bort precis allt. Jag lägger mina i svagt ljummet vatten några timmar i en låda med lock, och nåt lufthål såklart, om bekymmer skulle uppkomma. 

Saker som brukar hjälpa till med luftfuktigheten i terrariet är exempelvis tjockt lager med bottenmaterial, gärna några dm.. förslagsvis med olika material som håller fukt en längre tid. Stora vattenbaljor. Levande växter. Fuktlåda/lådor. 

Exempel på bottenmaterial är torvmull, täckbark, jord och sand. Löv och mossa. Jag brukar blanda olika material för ett naturtroget utseende samt fyller sin funktion. 

10
1
NiclasP:
Tack för info!

jag provade att bada honom men det var som att han fick panik i vattnet och ville ta sig därifrån direkt..
kanske är så att han lugnar sig efter en stund..

10
1
NiclasP:

testade bada igen och han verkar lugn med det den här gången!


44
36
Masala:
NiclasP skrev:
testade bada igen och han verkar lugn med det den här gången!

 



Så bra.

Om han reagerar häftigt kan vattnet vara för varmt. Runt 27-28 grader är lagom och det känns svalt för oss. 

10
1
NiclasP:
Tack!!

10
1
NiclasP:
Nu har jag badat honom 3 timmar 2 dagar i rad utan framsteg. Tror inte han doppar huvudet tillräckligt.. det som sitter kvar sitter liksom under huvudet. Svårt att tvinga ner huvudet i vattnet :/

Medlem i GHF
635
408
Jimmy:
Det kan krävas att du pillar bort skinnet.  Du kan också testa att blöta en frottehanduk och när den slingrar signur försöker du få bort skinnet med handduken.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild