Förrymd syrsa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

121
69
Mirpa:
Igår tappade jag en syrsa när jag skulle fånga några till min gecko. Tänkte inte så mycket på det då jag antog att den skulle dö rätt snabbt i vår kalla källare.
Nu ikväll hör vi tydligt att det finns en syrsa i vårt kök en trappa upp... 
Är det någon som vet hur länge den kan klara sig utan riktig mat? Katten är heltokig men syrsan sitter så att vi inte kan vare sig se den eller få tag på den.
Maken är inte överförtjust... 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

De kan vara rätt seglivade faktiskt. Jag har varit med om att en kommit ut när det varit rätt kallt och därför legat i dvala för att sedan vakna till några månader senare för att börja spela.

Vanligtvis rör det väl sig säkerligen om någon månad i livslängd, men det beror som sagt på temperatur, fukt och föda.

Det jag gjorde var att gå upp med ficklampa när det var mörkt och fångade in en tillslut.

Jag är inte direkt avundsjuk på dig. Jag har själv fått förbud av min sambo att skaffa syrsor, just pga händelser likt din.



121
69
Mirpa:
Bajs också, han sitter förmodligen bakom någon skiva bakom spisen så det är omöjligt att få tag på den rackaren. 

Tack för svaret ändå, det blir nog syrsföebud för mig med nu. 

Någon som vet någon bra insektsfälla? 

5061
3824
Tropfrog:
Om du har skadedjursförsäkring i din hemförsäkring så är det bara att åka till Anticimex och hämta fällor där. Brukar inte kosta något.

Mvh
Magnus 

143
72
Ezrath88:
Vet inte hur ni gör när ni ska fånga era syrsor när ni ska ge dem till era reptiler :). Men jag använder mig utav en pantflaska och en bit av en toarulle(funkar med hushållsrulle också) för att fånga in dem i flaskan för at sedan tömma flaskan i terrariet :).
I behållaren som jag har syrsorna i så har jag förutom ett litet fat för vatten och äggkartonger för gömställen. Har även en jellypot med mat till syrsorna.

Så vad jag gör för att fånga in syrsorna i flaskan är så här :) -> Jag tar en bit från en toarulle och gör en liten bro av det som jag stoppar in i flaskans öppning. Sedan tar jag en annan toarulle och lägger runt flaskans hals så att det blir som en liten tunnel för syrsorna. Sedan tar jag och placera flaskan i behållaren. Sedan stänger jag för behållaren till syrsorna och låter dem vara tills det är dags för att mata mina geckos :). Allt det här gör jag några timmar innan jag ska ge mina geckos mat och släcka deras lampa till deras terrarium :).

På det sättet så blir det ingen syrsa som rymmer från mig :).

121
69
Mirpa:
Ezrath88 skrev:
Vet inte hur ni gör när ni ska fånga era syrsor när ni ska ge dem till era reptiler :). Men jag använder mig utav en pantflaska och en bit av en toarulle(funkar med hushållsrulle också) för att fånga in dem i flaskan för at sedan tömma flaskan i terrariet :).
I behållaren som jag har syrsorna i så har jag förutom ett litet fat för vatten och äggkartonger för gömställen. Har även en jellypot med mat till syrsorna.

Så vad jag gör för att fånga in syrsorna i flaskan är så här :) -> Jag tar en bit från en toarulle och gör en liten bro av det som jag stoppar in i flaskans öppning. Sedan tar jag en annan toarulle och lägger runt flaskans hals så att det blir som en liten tunnel för syrsorna. Sedan tar jag och placera flaskan i behållaren. Sedan stänger jag för behållaren till syrsorna och låter dem vara tills det är dags för att mata mina geckos :). Allt det här gör jag några timmar innan jag ska ge mina geckos mat och släcka deras lampa till deras terrarium :).

På det sättet så blir det ingen syrsa som rymmer från mig :).



Tack för tipset! 

121
69
Mirpa:
Tropfrog skrev:
Om du har skadedjursförsäkring i din hemförsäkring så är det bara att åka till Anticimex och hämta fällor där. Brukar inte kosta något.

Mvh
Magnus 


Han har inte hörts något ikväll som tur är. Börjar han spela igen får jag höra av mig till Anticimex. Tack för tipset! 

143
72
Ezrath88:
Mirpa skrev:



Tack för tipset! 

Det var så lite så :).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild