Diademsnok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

187
33
AntonMurseli:
Hej! Jag har tänkt att införskaffa mig en diademsnok i framtiden, men hittar dock inte så mycket information om de! Jag hade tänkt att ha ett cirka 180x60x60cm terrarium. Hur varmt behöver de? Ni kan även komma med lite generell fakta kring dem.

Mvh Anton

187
33
AntonMurseli:
Jag har tänkt att bygga mitt egna terrarium, men jag tycker att det är rätt svårt med glaset och listerna. HAde man kunnat använda plexiglas istället och fixa öppningen som luckor?

187
33
AntonMurseli:
Jag tänkte även att använda mig utav en hid lampa. Avger de tillräckligt med värme till ett så stort terrarium? KAn man sedan ha en led sling i terrariet som allmän belysning?

273
185
peter68:
Ett generellt problem med glas är att det isolerar väldigt dåligt. Det kan lätt kompenseras genom att ha bakgrund av fogskum eller frigolit.

Plexiglas bör funka, men repar lättare. Vet inte vad det heter på svenska, men closed-cell PVC foam ser intressant ut. Är förvisso mer ett alternativ till trä.

LED-slinga bör funka så länge den släcks på natten. Annars tycker jag att HID-lampan borde räcka. UVB-lysrör är ett annat alternativ. Vet dock inte om UVB-nivån i dessa räcker till.

187
33
AntonMurseli:
Jaha tack så mycket för svar! Jag mena int eatt jag skulle bygga hela terrariet i glas utan bara dörrarana skulle vara det! Jagvhar tänkt att bygga självaste terrariet i plywood. Förlåt det var jag som var lite slarvig i början

187
33
AntonMurseli:
Hur många watt tror du att jag behöver? Det är ju ändå ett rätt stort terrarium så det måste ju värma upp hela.

273
185
peter68:
Har ingen erfarenhet av HID, men de lär generera en hel del värme. Jag ser dock ett problem med att de inte går att använda med termostat. De som har skäggagamer brukar väl kunna ändra avståndet till lampan. Keramiskt element och UVB-lysrör känns enklare. Men det är något du får avgöra.

Det finns terrarium med plexi som "glas", så det bör funka. Det är dock luckor som man fäller ner. www.boaphileplastics.com/cages.html

Information om temperatur för ormen finns på nätet.

187
33
AntonMurseli:
Tack så mycket för ett väldigt bra svar! Ja det känns mycket enklare med ett uvb lysrör och ett keramiskt element.

273
185
peter68:
Jag föredrar något som detta istället för keramiskt element: www.reptileforums.co.uk/forums/equipment-classifieds/1117137-3ft-viv-reptile-radiator-2-a.html

Jag hade själv exakt detta. Det gick sönder. Förmodligen en tillfällighet, men finns motsvarande i Tyskland. Jag nämner dessa för att HID inte är billigt, och detta är i mitt tycke ett snyggare alternativ än keramiska element.

187
33
AntonMurseli:
Ja hid kna bli rätt dyrt, men det känns enkalre då allt är i ett om man säger så. Jag ska fundera lite på hur jag ska göra.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild