Avlivning av foder

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

34
4
N73r:
Har alltid köpt det stora fodret tidigare men fött upp både råttor och möss (vilket är lättavlivat). 

Blev erbjuden nu att ta några höns från en kompis till min tiger. Vad är ett vettigt sätt att avliva dom på för att funka som ormat? Vill ogärna hugga huvudet av dom som man gör i vanliga fall vid slakt av höns (kladdigt i terrariet spec eftersom den skall kramas). Är jägare så har vapen, men då blir det ju bly ist.. Ev ta hagel med stål?

Vad finns det för andra alternativ?

Och kaniner, tillvägagångssätt?

Vill inte ge dom levande speciellt inte eftersom mina äter dött utan problem.. 

100
165
AllanRiis:
Du kan avliva dom i en gaskammare med CO2 (Koldioxid) eller kväve (Nitrogen) eller genom en snabb dragning i nacken

54
45
Kriktorlina:
Hallå hallå hallå
Ormägare är inte undantagna från de bestämmelser som finns hur man avlivar smådjur och höns själv.  Mer om det går att läsa på Jordbruksverkets hemsida.
Och rätta mig om jag har fel så får man inte utfordra med levande byte (kanske med vissa undantag). Så det känner jag goes without saying. 
Jag avlivar/slaktar kaniner själv. Som djurvän är det absolut en påfrestande del i djurägandet och ansvaret. Det får liksom inte gå fel. Jag har även slaktmask men där tycker jag utrymme för felmarginal är lite läskig.
Hur avliva en kanin ”med snabbt drag i nack”? Gaskammare? Helt bisarr svar. 

5095
3865
Tropfrog:
Att gasa ihjäl djur är en godkänd metod och de absolut vanligaste metoden för slaktsvin.

Mvh
Magnus 

100
165
AllanRiis:
@Kriktorlina hur tror du att möss och råttor du köper som frost dödas ?, de är gasade med co2 det är både snabbt och humant

34
4
N73r:
Full koll på bestämmelser, och Skulle dom bara bort vore det en annan sak.
Nu tänkte jag mest på att dom skull funka som foder till ormarna och ville ha bästa metoden för det. 

Tack alla, ska kolla mer på co2 varianten! 

Medlem i GHF
74
161
Jeppe:
De enda djur man, i Sverige, får avliva med koldioxid är fjäderfä och gnagare. I praktiken är det, utöver gnagare, endast vaktlar och dagsgamla kycklingar som man kanske skulle kunna avliva så på hemmaplan. För höns finns det en hel del krav som nog är rätt besvärliga att uppfylla om man inte har hönseri.

Kaniner får alltså inte avlivas med koldioxid, och kaniner över 1 kg får egentligen bara avlivas genom avblodning (efter bedövning, genom t.ex slag mot bakhuvudet), skjutning, eller med överdos av narkospreparat.

Grisar avlivas genom avblodning, men det stämmer att de först bedövas med hjälp av koldioxid.

Regler om slakt och annan avlivning finns här 
djur.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd/slaktochannanavlivning/bestammelseromslaktochavlivning.4.19068c1b13a1ff15f7080001849.html

54
45
Kriktorlina:
AllanRiis skrev:
@Kriktorlina hur tror du att möss och råttor du köper som frost dödas ?, de är gasade med co2 det är både snabbt och humant

Nu pratar vi om oss privatpersoner som avlivar själva!

54
45
Kriktorlina:
Återigen, narkosmedel är inget man ens har eller  som privatperson laborerar med.

Medlem i DHF
71
107
hansh:
Kriktorlina skrev:

Nu pratar vi om oss privatpersoner som avlivar själva!


CO2 finns i vart och varannat hem nu för tiden i form av sodastreamers, gasen är tyngre än luft och lägger sig därför på botten i gasbehållarna. Skulle tro att i stort sett alla som avlivar gnagare (om det är fler än ett par stycken) till sina ormar gör det med gas.

www.youtube.com/watch?v=GS0bpw3ie1c
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild