Korkbakgrund för och nackdelar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i GHF
236
384
jontenation:
Tja!

Jag går i funderingar på att beställa kork bakgrunder till mina terrarium. funderar på om det tål fukt bra, risk för mögel eller andra bakterier? går det att rengöra eller blir det sunkigt snabbt? 

Jag har 22 burkar och det ska vara både på kortsidorna och baksidan så känns inte värt och lägga dom pengarna om det är förstört på ett halv år.

Tack på förhand

 Jonatan 

Medlem i SHF
54
54
Fredde_C:
Jag hsr "natur" korkskivor i alla mina terrarium och haft i några år utan att se några nackdelar med dom. Vet att många av "grod-folket" kör den pressade varianten utan problem också. 

Just rengöringen lär ju vara dryg men jag har aldrig sett behovet av att rengöra dom.

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Fredde_C skrev:
Jag hsr "natur" korkskivor i alla mina terrarium och haft i några år utan att se några nackdelar med dom. Vet att många av "grod-folket" kör den pressade varianten utan problem också. 

Just rengöringen lär ju vara dryg men jag har aldrig sett behovet av att rengöra dom.

om de är riktigt stora kan man lägga dem i badkaret och först duscha av dem, sen spraya dem med klorinlösning (2% klorin 98% vatten). 
Sen kan man även hälla kokande vatten över dem efter att man sköljt bort klorinlösningen. 

 

Har man inte dödat allt då förtjänar överlevarna att leva   ;)


5
7
SlimG:
Jag har 48 skivor uppsatta och det funkar utan problem.  Ett tipps är att få upp dom direkt eller förvara dom varmt för dom kan bågna. Mvh 

Medlem i GHF
236
384
jontenation:
Tack till alla som svarat :)

22
4
SandyKar:
Fredde_C skrev:
Jag hsr "natur" korkskivor i alla mina terrarium och haft i några år utan att se några nackdelar med dom. Vet att många av "grod-folket" kör den pressade varianten utan problem också. 

Just rengöringen lär ju vara dryg men jag har aldrig sett behovet av att rengöra dom.



Tycker du att dom luktar mycket?

Medlem i SHF
54
54
Fredde_C:
SandyKar skrev:



Tycker du att dom luktar mycket?


Förutom att det luktar just kork om dom när dom är nya, så har inte jag märkt att just skivorna avger någon lukt.

22
4
SandyKar:
Fredde_C skrev:


Förutom att det luktar just kork om dom när dom är nya, så har inte jag märkt att just skivorna avger någon lukt.



Hela terrariet luktar som bakgrunden flera månader efter. Korkrören luktar ju inget Men bakgrunden tycker jag är hemsk. 

84
67
Nina_Fiji:
Jag har aldrig märkt av någon speciell lukt från dom. Men jag älskar dom i mina terrarium. Snyggt när växterna klättrar upp i dom. Enda nackdelen är att syrsor kan bygga bon i dom.

22
4
SandyKar:
Nina_Fiji skrev:
Jag har aldrig märkt av någon speciell lukt från dom. Men jag älskar dom i mina terrarium. Snyggt när växterna klättrar upp i dom. Enda nackdelen är att syrsor kan bygga bon i dom.



Jag fick svar sedan att dom mörka skivorna är limmade och därför luktar mer än dom andra, men nu ca 6mån senare så börjar lukten avta 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild