Utomhus - grekisk landsköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

190
13
hambergaren:

Ni med grekiska landsköldpaddor, när på vår/sommar tar ni ut era landsköldpaddor? Har ni korta perioder för att vänja dem ute innan de får gå ute dygnet runt eller släpper ni bara ut dem när medeltemperaturen på dygnen uppnått en viss temperatur? 


när tar ni sedan in dem igen inför vintern? :)


32
12
Kullabo:
Hejsan!
Jag tar ut dem när det inte är risk för minusgrader på nätterna så de har varit ute en vecka nu. Dock har de tillgång till växthuset via en tunnel där det normalt är varmare. Det funkar även bra för småttingarna med en pallkrage om man täcker den med en glaskiva och och lägger en kruka där de kan gömma sig. Öppna en bit av glasskiva när solen skiner så de får solens UV.ljus och även för att det inte skall bli för varmt. Jag drar glaset bara halvägs av så de kan få skydd om det skulle börja regna. Det har funkat bra för mina sköldisar i 20 år. Jag tar in dem igen när maskrosorna slutat växa och löven på vinrankan och körsbärsträden har vissnat.
Glad sommar!

190
13
hambergaren:
Det låter bra, jag har inglasad altan så tänkte eventuellt börja med dem där eller utomhus på altanen med pallkragar. Här kan det fortfarande bli minus på nätterna så jag väntar några veckor till så borde jag kunna ta ut dem :)

32
12
Kullabo:
Låt de vara ute på dagarna och ta in dem på nätterna.

5099
3875
Tropfrog:
Tänk på att din inglasade altan inte släpper igenom UV ljus. Går de där så behöver de ändå lampor.

Mvh
Magnus 

190
13
hambergaren:
Om man har ett litet växthus för dem att gå in i under dagarna för att värma upp sig så behöver man väl inga värmelampor ens på natten? :)

eller använder ni värmelampor också?

32
12
Kullabo:
Hej igen!
 Vi hade +2 grader i förrgår natt men jorden hade några grader till då den värmts upp under dagen innan så de hade väl varmt och skönt om magen. Sedan när solen kom upp var det liv igen - de åt och parade sig. Det gäller att ha ett tjockt lager jord som kan lagra värmen - alltså det räcker ej med torvmull eller tidningspapper. Ha en glasskiva ovanför sovplatsen som släpper igenom solljuset om dagen vilket värmer jorden och håller kvar IR-ljuset  under natten som håller kvar värmen (växthuseffekten) men det visste ni väl redan. Jag får ta in dem under de närmaste nätterna då temperaturen går ner mot +1 enligt SMHI.
Trevlig helg!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild