Måste svansen amputeras ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Fick hem Lucifer den 21 Juli. Såg då att det var en, vad jag trodde, läkt bettskada på svansen. Han var dessutom i öms när jag fick hem honom. Nu har han ömsat igen och nu ser svansen ut så här .
Vad är det för fel ? ???? Kan det bli aktuellt med amputering av yttersta delen på svansen ? ????






5099
3873
Tropfrog:
Du behöver vända dig till en veterinär. Ingen lekman på ett terrariforum kan svara på frågan baserad på en bild.

Mvh
Magnus   

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Jo, jag tänkte ta kontakt med veterinären imorron. men tänkte kolla här också, så jag kanske får lite mer kött på benen när jag pratar med veterinären.

Jag förväntar mig absolut inte att någon här inne kan "ställa diagnos" men min förhoppning var att någon här inne vet vad det är som kan ha hänt. Jag själv tror att det är en bettskada.

5099
3873
Tropfrog:
Bettskada, klämskada eller annat.

Jo, det kan hända att den behöver amputeras.

Om den kom från butik mindre än 3 veckor sedan skulle jag rekommendera att kontakta butiken för återköp eller ersättning för kostnader.

Mvh
Magnus 

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Tropfrog skrev:
Bettskada, klämskada eller annat.

Jo, det kan hända att den behöver amputeras.

Om den kom från butik mindre än 3 veckor sedan skulle jag rekommendera att kontakta butiken för återköp eller ersättning för kostnader.

Mvh
Magnus 




Han kommer från en uppfödare som har butik. Men det är han själv som har fött upp honom.

Jo jag ska kontakt med våran veterinär inorron, som tur är så har de även en veterinär som kan reptiler. Så får jag ju bara hoppas på att honj inte ha semester, som tur är så verkar jhan inte störa sig på svansen. Han är pigg och alert äter,dricker och skiter normalt :)

Men kommer se till att de gör en fullständig genomkoll av honom när han är där, ifall det är något som kan ha spridit sig.

69
21
Justivan:
Draknastets_Reptiler skrev:




Han kommer från en uppfödare som har butik. Men det är han själv som har fött upp honom.

Jo jag ska kontakt med våran veterinär inorron, som tur är så har de även en veterinär som kan reptiler. Så får jag ju bara hoppas på att honj inte ha semester, som tur är så verkar jhan inte störa sig på svansen. Han är pigg och alert äter,dricker och skiter normalt :)

Men kommer se till att de gör en fullständig genomkoll av honom när han är där, ifall det är något som kan ha spridit sig.


Jag skulle kontakta uppfödare angående ersättning eller liknande om detta skedde innan köp. (som tropfrog sa)

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Han hade, vad jag trodde, var en läkt bettskada på svansen. Det är ju inte ovanligt, vad jag har hört, att syskon biter varandra när de går tillsammans. Han var i öms då, så det syndes inte så tydligt heller. Nu när han ömsade igen upptäckte jag detta. Bölev tipsad om att bada hopnom, att det ku7nde vara öms som inte har lossnat och blivit förhårdnat och dragit till runt svansen.

Badade honom nu ikväll och tänkte göra det några dagar nu. Jag skall ringa vetten imorron, men jag har för mig att veterinären som kan reptiler är på semester, och då väntar jag hellre att åka dit till hon kommer tillbaka. Han verkar inta ha ont, och han är inte allmänpåverkad. Han får heller inte ont när jag undersöker och klämmer på svansen.

47
46
Pretorian:

Det finns diverse hjälpmedel som är fuktgivande för att underlätta tills du tagit honom till en veterinär.

Aloe vera eller Cocoa butter(100%), viktigt att komma ihåg att inte ha på värmelampan det kan steka djuret. 

Ett annat alternativ om du misstänker risk för infektion eller röta, späda ut detta i ett bad (en.wikipedia.org/wiki/Povidone-iodine) tex
 www.hooks.se/hast/skotsel-vard/jodopax-ready-to-use?gclid=CjwKCAjw97P5BRBQEiwAGflV6VBwPGwCqO8jlQei2C1Kc2RkYqbidAmHJ2eLqB6bu4B__qhgMrRPfxoCk5sQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds



komplettera med Manuka honung som har väldigt bra antibakteriella egenskaper:
www.med24.se/vad-ar-manuka-honung-och-varfor-ar-det-sa-populart

Andra hjälpmedel:
www.amazon.com/Zoo-Med-Repti-Shedding-Aid/dp/B0002DJ0B0

 

www.amazon.com/Zilla-Reptile-Supplies-Shed-Ease-8-Ounce/dp/B004LOBHFS/ref=pd_lpo_199_t_0/141-5173836-1462212?_encoding=UTF8&pd_rd_i=B004LOBHFS&pd_rd_r=9f9fc3b4-85ec-48a6-b63c-86156b28f59c&pd_rd_w=yqhk5&pd_rd_wg=GSNq6&pf_rd_p=7b36d496-f366-4631-94d3-61b87b52511b&pf_rd_r=PB5T5JDDKK6AZE5AA18W&psc=1&refRID=PB5T5JDDKK6AZE5AA18W


54
45
Kriktorlina:
Det finns en salva med manuka honung som heter Activon. Eller salva, det är nog ren honung men tuben gör den lätt att hantera och fördela. Finns hos veterinär och på apotek.

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Det var Öms som satt kvar och hade "hårdnat". De smörjde honom med nån salva (kan ha varit activon). Och rekoimenderade dagliga bad och högre luftfuktighet i terrariet :)

De sa dock inte något om att man kunde köpa nån salva för senare bruk, men det skall jag göra. Hans svans ser nu normal ut, något mörkare längst ut, men jag hyser hopp att det skall bli normalt sedan :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild