Ögonfransgeckos och musik/högtalare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
1
Josefine_p:
Hejsan, har sökt på internet om ljud från media stör dem men vill också kolla här.

Jag funderar på att skaffa ögonfrans men enda lediga platsen är brevid mina tv-högtalare som separeras av en trä-hyllsida. Jag har inga hemmafester men 
-lyssnar på musik 
-kollar vissa serier/filmer
-spelar TVspel 
i medelsnitt 1-2 timmar varannan dag på låg/medel, emellanåt hög volym

Är detta för stor risk eller vad har ni ögonfransägare upplevt? 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Svårt att ge något exakt svar eftersom det beror på hur högt ljud du faktiskt har, vilka frekvenser, avstånd, riktning samt hur ljudet studsar i rummet. Jag tror det viktigaste är att du inte har någon bas som gör att vibrationerna förs vidare till hyllan som terrariet ska stå i isåfall. Nu är jag ingen expert när det kommer till ljud, så någon annan kanske kan ge ett bättre svar, men mycket av ljudet kommer väl annars studsa bort från terrariets glasrutor. 

Kommer terrariet och TVn stå i samma möbel eller är det två fristående hyllor?

Jag har själv ödlor i vardagsrummet där en TV står, och de verkar inte påverkas alls av ljudet ifrån den. Med det sagt så tycker jag ändå det kan vara bra om du hade någon plan ifall det skulle visa sig att ödlan påverkades av ljudet (t.ex. att den vaknar under dagen när du har ljud på).





12
1
Josefine_p:
Tack så mycket för svar!!

Jag försöker hålla basen lagom låg pga jag bor i lägenhet så att hålla den låg blir ingen fara. Ödlan och högtalarna skulle vara på två separata möbler som står nära, och endast ha kontakt med varandra genom samma golv. 

Jo bra idé med backup-planen. Turligt nog är jag en nattuggla och brukar använda TVn mest under sen eftermiddag och kväll. 

47
46
Pretorian:
fråga, vad har du för terrarium?
I såna utrymmen kan man alltid använda vibrationsdämpande kuddar tex under burkar.
Det hjälper till stor del att ta bort dom vibrationer som uppstår genom möblernas resonans.
Nu är det så otroligt svårt att bedömma när man inte kan veta vilka decibel, frekvenser osv vi pratar om då olika djur kan reagera på olika mängder.

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Min Skäggagams terrarium står i vardagsrummet, och han verkar inte bry sig nämnvärt om ljudet från TV'n
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild