Crippa skrev:
Det är bara att bygga en högre kant. Ser bara fördelar med terrarium. Du kan bygga så att djuret inte ser dig.
Då utgår du från att alla djur som folk håller i terrarier är marklevande?
Crippa skrev:
Hur kan det vara en nackdel att de ser ut?
Det är inte nödvändigtvis en nackdel att de ser ut, men jag tror definitivt att man lurar sig själv om man tror att långt de flesta reptiler inte föredrar att slippa se ett jättedjur som (de antagligen tror) kommer att äta upp dem.
Crippa skrev:
Sen vad är meningen med reptiler om man aldrig ser dom förutom vid matning vägning osv?
Det är därför vi väljer terrarium, även om det antagligen inte är det djuren hade valt om de hade något att säga till om :)
Crippa skrev:
De som håller rack gör det främst för att få plats med många reptiler skulle jag tro inget annat.
Det tror jag definitivt också, men det behöver inte betyda att alla aspekter av det är fruktansvärt. Just den delen av deras liv att de inte konstant ser
hot omkring sig är antagligen det som gör att de faktiskt fungerar åtminstone relativt bra i dessa systemen.
Crippa skrev:
Jag ser inte vad det är för djurliv att leva i en låda hela sitt liv.
Det gör de ju ändå, fast en låda som ser fin ut och som vi kan titta in i ;)
Jag förespråkar inte masshållning eller massproduktion av någon typ av djur. Men konceptet att ha reptiler i rack-system kan vara hur brett som helst. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att reptilens krav inte uppfylls bara för att man placerar dens hem i en hylla.