Min ormis har fått kvalster, hjälp mig :(

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

21
10
Liindaa:


snällt av dig, tack så jätte mycket :) men varför uppstår det? vad kan det bero på ?

281
366
Cartaq:
Liindaa skrev:


snällt av dig, tack så jätte mycket :) men varför uppstår det? vad kan det bero på ?

Kvalster finns i den naturliga faunan som så mycket annat, i ditt fall så har du troligtvis fått med det hem ifrån föregående ägare då vi i regel inte håller WC, som i sin tur har fått det från någon annan. Alla åker på kvalster förr eller senare, det är oftast bara en tidsfråga. 
Nyttodjuren som vi kallar rovkvalster äter upp denna typen utav blodkvalster, när det inte finns fler blodkvalster att äta så dör även rovkvalstret. 

För att underlätta för ormen så tycker jag att du skall bada den i en plastlåda med några droppar grönsåpa, densiteten i vattnet gör att kvalstren drunknar. upprepa behandlingen varannan dag och fortsätt med detta, även om du inte ser några fler kvalster.


44
46
P3113:
Liindaa skrev:


Ja precis det har jag, tråkigt att det händer, då det är en bra butik och trevlig personal. men kan få med sig ett dåligt ryckte tyvärr. men han har hjälpt mig när det har varit problem.


Jag resonerar likadant. Bra butik med hjälpsam personal. Jag tänker inte hänga ut dem då jag tvivlar på att de medveter säljer ormar med kvalster. 

Jag har redan fäst mig vid min lilla krabat och vill behålla honom.
Jag har köpt Friponil kutan spray och Exner Petguard. All inredning ryker så fort jag fått hem preparaten. Sen får ormrn leva lite mer spartanskt i två månader medan jag behandlar honom och terrariet var 3/4 dag...

Här har du en bild på min hane! 

Lycka till Linda :) 

77
29
Insecta:
Liindaa skrev:
Heej,

Såg nyss att min söta kungspyton har fått ormkvlaster, jag har precis hämtat hem honom för en vecka sen.
Tycker det är skitäckligt, känns som det kryper överallt på mig nu.
Min fråga är nu hur tar jag bort det på det mest praktiska/snabba sättet?

Tacksam för svar:)

Hejsan kan du lägga upp en bild på kvalsterna?

21
10
Liindaa:
Insecta skrev:

Hejsan kan du lägga upp en bild på kvalsterna?


Hej,

Jag tömde och rensade allt igår, men kan ta en bild om jag skulle se någon mer :)

21
10
Liindaa:
Här är en bild på min Kungspyton

77
29
Insecta:
Liindaa skrev:
Här är en bild på min Kungspyton

Ser en liten prick tänkte mest om du har en bra bild endast på kvalsterna men har du redan rensat ut allt kan det bli svårt så jag hoppas jag det löser sig iaf 

21
10
Liindaa:
Insecta skrev:

Ser en liten prick tänkte mest om du har en bra bild endast på kvalsterna men har du redan rensat ut allt kan det bli svårt så jag hoppas jag det löser sig iaf 


bilden var tagen innan jag uppmärkte kvalsterna. ja fick ett bra medel från butiken så ska nog bli bra

44
46
P3113:
Liindaa skrev:


bilden var tagen innan jag uppmärkte kvalsterna. ja fick ett bra medel från butiken så ska nog bli bra


Bra. Då vet butiken om att de har ormkvalster! Jag har inte varit där eller hört av mig (än). 

21
10
Liindaa:
P3113 skrev:


Bra. Då vet butiken om att de har ormkvalster! Jag har inte varit där eller hört av mig (än). 


Det borde du göra :) så han vet det också. dom kanske kommer från samma kull ? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild