Spindel för den oerfarne med arachnofobi

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
1
nojjman:
Har nu bestämt mig för att ta tag i min spindelfobi...genom att skaffa mig en.
Har skaffat mig ett akvarium som jag ska göra om till terrarium.
mina frågor är...

1. Går det att ha en spindel utan att behöva stoppa ner handhelvetet i terrariumet och dö.
2. Är det mycket pyssel med dom? D.v.s skitar dom ner mycket så man måste städa efter dom?
3. Mitt mål är att hålla en av dessa dödsmaskiner i handen, går det med alla arter?
4. Går det att göra ett helt rymmningssäkert terrarium?
5. Kan jag använda mig av spindeln som en dörrvakt, d.v.s att jag får främmat hemma i form av en insekt så jag kan bussa mördarmaskinen på dom?
6. Kan spindlar dela terrarium med en annan art av djur?
7. Vilken typ av spindel bör jag skaffa efter nedan nämnda önskemål?

Letar efter en markspindel som inte fyller hela terrariumet med väv och som inte gömmer sig...jag vill se att den hela tiden så jag vet att den inte har rymt för då sätter jag eld på kåkhelvetet för att säkerställa att monstret har dött.

Tips och råd mottages med största tacksamhet!

4
1
nojjman:
Och bara för att klargöra så är mitt mål inte bara att bli kvitt min arachnofobi utan att ge denna varelse ett gott och fulländat liv i sin naturliga miljö.

352
269
Animallover_1984:
nojjman skrev:
Har nu bestämt mig för att ta tag i min spindelfobi...genom att skaffa mig en.
Har skaffat mig ett akvarium som jag ska göra om till terrarium.
mina frågor är...

1. Går det att ha en spindel utan att behöva stoppa ner handhelvetet i terrariumet och dö.
2. Är det mycket pyssel med dom? D.v.s skitar dom ner mycket så man måste städa efter dom?
3. Mitt mål är att hålla en av dessa dödsmaskiner i handen, går det med alla arter?
4. Går det att göra ett helt rymmningssäkert terrarium?
5. Kan jag använda mig av spindeln som en dörrvakt, d.v.s att jag får främmat hemma i form av en insekt så jag kan bussa mördarmaskinen på dom?
6. Kan spindlar dela terrarium med en annan art av djur?
7. Vilken typ av spindel bör jag skaffa efter nedan nämnda önskemål?

Letar efter en markspindel som inte fyller hela terrariumet med väv och som inte gömmer sig...jag vill se att den hela tiden så jag vet att den inte har rymt för då sätter jag eld på kåkhelvetet för att säkerställa att monstret har dött.

Tips och råd mottages med största tacksamhet!


Hej!

Från en arachnofobiker till en annan. Jag har för inte så jätte länge sedan bestämt mig för samma sak som dig, har dock funderat på det under flera år...men innan kommit fram till att jag måste vara galen och slagit undan idén. Jag har alltid haft väldigt svår fobi, men samtidigt varit väldigt intresserad och faschinerad av spindlar och fågelspindlar i synnerhet. 
Känns märkligt detta men jag känner med tanke på min research att jag kan hjälpa dig lite med dina tankar och funderingar...det trodde jag aldrig, haha...världen är verkligen uppoch ner...jag ger råd om köp av spindel.

1. Ja, självklart. Du kan använda dig av tänger för att undvika "brännhår" (vet inte om det är rätt ord på svenska, men alltså de flesta spinlar som är bra för nybörjare har hår på bakkroppen som de kan "sprätta iväg", dessa kan vara irriterande och det är därför en god idé att undvika att få dessa på sig), sen finns det ju andra fördelar med att använda tänger också som att du inte riskerar att bli biten om din spindel inte är på humör för att störas av händer just den dagen eller tror att dina händer är mat. 

2. Nej inte speciellt. Självklart måste man hålla efter hos sin spindel precis som med alla andra djur, men de är väldigt enkla djur och inget du behöver "pilla hos" stup i kvarten. 

3. Nej, det gör det inte. Det är dessutom inte en bra idé att hantera en spindel. Det är väldigt farligt för spindeln, om du skulle råka tappa den (även från en väldigt liten höjd) så finns det stor risk att spindeln kan skada sig allvarligt och dö. De må skrämma både dig, mig och galet många andra men är väldigt ömtåliga varelser. Ska du ändå hantera så måste du sitta på golvet, ha handen inte långt ifrån golvet och vara 100% säker på att du inte kommer få panik och råka rycka till så att spindeln ramlar eller du råkar "kasta iväg" den (och vara beredd på att även den lugnaste spindel kan tröttna och bitas). Bäst är om spindeln får stanna i sitt terrarium där den är säker. Dessutom så kan alla spindlar (även de lugnaste) ha en "dålig dag" och inte vilja bli hanterade så ska du hantera så är det viktigt att "testa temperamentet" först så du ser om den är på rätt humör (ej kastar sig runt/hotar då du petar lite försiktigt på den med en pensel eller liknande bakifrån). Det finns olika "typer" av fågelspindlar också. De som är bra för nybörjare tillhör "new world" och de som du absolut inte ska hantera (som är snabbare och som har ett mer potent gift) kallas "old world". 

4. Ja, så länge det finns tillräckligt små lufthål (så att spindeln inte kan få ut sin kropp igenom), du inte använder dig av ex. nät som ventilation (spindeln kan fastna och kan dessutom i värsta fall göra sig väldigt illa eller mardrömsscenario nr två för oss fobiker...spindeln kan tugga sig igenom nät i vissa fall). Använd inte heller för tunn akryl (tugga sig igenom igen). Tänk som så; den kommer försöka ta sig ut, de är rymningskonstnärer men ja, det går att göra det rymningssäkert, de är dock starkare än vad man kanske tror så det gäller att se till att använda rätt material osv. Med marklevande så är det viktigt att se till att de inte får stor fallhöjd om de skulle välja att klättra = ha mycket substrat. Beroende på storleken på den spindel du skaffar dig (om den är en "bebis", "ungdom" eller "vuxen") så kan du behöva använda dig av andra saker som ex. små burkar osv. innan den kan bo i det tilltänkta akvariet (vilket kan ta flera år beroende på hur snabbt/långsammt arten växer). En vuxen kan såklart bo där direkt...men en pytteliten spindel...då kommer du få svårt att se var den är, om den äter osv. så då är det bättre med mindre utrymme. 

5. Låter som en väldigt dålig idé. Spindlar precis som andra terrariedjur riskerar att få parasiter, tungmetaller osv. i sig, om du matar den med insekter utifrån. Bättre att erbjuda den varierade fångenskapsuppfödda insekter. 

6. Nej, precis som med andra terrariedjur så bör man hålla arter var för sig. Möjligen (om arten du väljer, finns massor att välja mellan) behöver lite fuktigare substrat så kan det fungera att ha "städare" i terrariet i form av hoppstjärtar och/eller gråsuggor, men annars bör den bo ensam.
 
7. Som jag redan nämt så bör du koncentrera din "research" på att läsa på om "new world" arter. Bland dessa finns sedan mängder av bra nybörjararter ex. ur släktena; Brachypelma, Grammostola m.m. Tips kolla ex. in följande forum tarantulaforum.com och arachnoboards.com samt ex. denna väldigt informativa youtube kanal; Tom Moran "Tom´s big spiders" www.youtube.com/channel/UCAlaq0mRpx4nTqPgTFVzxxQ Läs på, läs på, läs på och läs på lite till...speciellt viktigt eftersom du måste vara 100% säker på att du trots fobin kan leva med att ha en spindel boendes hos dig osv. Finns som sagt mycket olika arter att välja på och det är såklart viktigt att du väljer rätt art också. Om du promt måste hantera så skulle jag rekommendera en liten nyfiken art som gärna kommer ut och kollar läget (viktigt att vara beredd på att de gärna verkar gå ut ut terrariet självmant då man öppnar dock...med tanke på fobin), de hette fram tills ganska nyligen Euathlus sp red "Chilean flame" men har bytt namn till Homoeomma chilensis, så kan vara värt att söka på båda namnen. Tror att de tyvärr kan vara ganska svåra att få tag på i Sverige, men finns en del som har, så bör inte vara helt omöjligt i alla fall. 

Har liknande krav som dig dvs. vill se den hela tiden så jag vet var den är, haha. Dels tror jag att det är bättre ur "vänja sig" synpunkt (om den gömmer sig hela tiden så blir man ju liksom inte "utsatt för den" på samma sätt) och sen tror jag att jag skulle känna mig mer avslappnad om jag precis som du skriver vet att den inte rymt. Dock om man har ett bra terrarium (eller burk) och ser till att stänga ordentligt osv. så ska man inte behöva oroa sig för att den rymmer. Jag kan visserligen bara tala för mig själv (men gissar att du kanske känner samma sak)...det finns ingen chans i h...vete att jag skulle glömma stänga, haha. 

Vet inte hur du känner, alla fobiker är säkerligen annorlunda men jag har insett genom min "research" att jag vill ha en hona, vilket visserligen alla vill eftersom de lever längre, men jag har ytterligare en anledning och det är att honor inte (generellt sätt) har lika "mycket ben". De är liksom störrre i kroppen i stället och jag har insett att för mig så är de långbenta och smalare hanarna äckligare helt enkelt. 

Jag vänjer mig sakta men säkert vid tanken på en spindel i hemmet...igår såg jag en hoppspindel och tror att jag faktiskt lyckades könsbestämma den, hahahaha. Såg i alla fall ut som en hane :-)

Lycka till!

Mvh/Animallover_1984

4
1
nojjman:
Animallover_1984 skrev:


Hej!

Från en arachnofobiker till en annan. Jag har för inte så jätte länge sedan bestämt mig för samma sak som dig, har dock funderat på det under flera år...men innan kommit fram till att jag måste vara galen och slagit undan idén. Jag har alltid haft väldigt svår fobi, men samtidigt varit väldigt intresserad och faschinerad av spindlar och fågelspindlar i synnerhet. 
Känns märkligt detta men jag känner med tanke på min research att jag kan hjälpa dig lite med dina tankar och funderingar...det trodde jag aldrig, haha...världen är verkligen uppoch ner...jag ger råd om köp av spindel.

1. Ja, självklart. Du kan använda dig av tänger för att undvika "brännhår" (vet inte om det är rätt ord på svenska, men alltså de flesta spinlar som är bra för nybörjare har hår på bakkroppen som de kan "sprätta iväg", dessa kan vara irriterande och det är därför en god idé att undvika att få dessa på sig), sen finns det ju andra fördelar med att använda tänger också som att du inte riskerar att bli biten om din spindel inte är på humör för att störas av händer just den dagen eller tror att dina händer är mat. 

2. Nej inte speciellt. Självklart måste man hålla efter hos sin spindel precis som med alla andra djur, men de är väldigt enkla djur och inget du behöver "pilla hos" stup i kvarten. 

3. Nej, det gör det inte. Det är dessutom inte en bra idé att hantera en spindel. Det är väldigt farligt för spindeln, om du skulle råka tappa den (även från en väldigt liten höjd) så finns det stor risk att spindeln kan skada sig allvarligt och dö. De må skrämma både dig, mig och galet många andra men är väldigt ömtåliga varelser. Ska du ändå hantera så måste du sitta på golvet, ha handen inte långt ifrån golvet och vara 100% säker på att du inte kommer få panik och råka rycka till så att spindeln ramlar eller du råkar "kasta iväg" den (och vara beredd på att även den lugnaste spindel kan tröttna och bitas). Bäst är om spindeln får stanna i sitt terrarium där den är säker. Dessutom så kan alla spindlar (även de lugnaste) ha en "dålig dag" och inte vilja bli hanterade så ska du hantera så är det viktigt att "testa temperamentet" först så du ser om den är på rätt humör (ej kastar sig runt/hotar då du petar lite försiktigt på den med en pensel eller liknande bakifrån). Det finns olika "typer" av fågelspindlar också. De som är bra för nybörjare tillhör "new world" och de som du absolut inte ska hantera (som är snabbare och som har ett mer potent gift) kallas "old world". 

4. Ja, så länge det finns tillräckligt små lufthål (så att spindeln inte kan få ut sin kropp igenom), du inte använder dig av ex. nät som ventilation (spindeln kan fastna och kan dessutom i värsta fall göra sig väldigt illa eller mardrömsscenario nr två för oss fobiker...spindeln kan tugga sig igenom nät i vissa fall). Använd inte heller för tunn akryl (tugga sig igenom igen). Tänk som så; den kommer försöka ta sig ut, de är rymningskonstnärer men ja, det går att göra det rymningssäkert, de är dock starkare än vad man kanske tror så det gäller att se till att använda rätt material osv. Med marklevande så är det viktigt att se till att de inte får stor fallhöjd om de skulle välja att klättra = ha mycket substrat. Beroende på storleken på den spindel du skaffar dig (om den är en "bebis", "ungdom" eller "vuxen") så kan du behöva använda dig av andra saker som ex. små burkar osv. innan den kan bo i det tilltänkta akvariet (vilket kan ta flera år beroende på hur snabbt/långsammt arten växer). En vuxen kan såklart bo där direkt...men en pytteliten spindel...då kommer du få svårt att se var den är, om den äter osv. så då är det bättre med mindre utrymme. 

5. Låter som en väldigt dålig idé. Spindlar precis som andra terrariedjur riskerar att få parasiter, tungmetaller osv. i sig, om du matar den med insekter utifrån. Bättre att erbjuda den varierade fångenskapsuppfödda insekter. 

6. Nej, precis som med andra terrariedjur så bör man hålla arter var för sig. Möjligen (om arten du väljer, finns massor att välja mellan) behöver lite fuktigare substrat så kan det fungera att ha "städare" i terrariet i form av hoppstjärtar och/eller gråsuggor, men annars bör den bo ensam.
 
7. Som jag redan nämt så bör du koncentrera din "research" på att läsa på om "new world" arter. Bland dessa finns sedan mängder av bra nybörjararter ex. ur släktena; Brachypelma, Grammostola m.m. Tips kolla ex. in följande forum tarantulaforum.com och arachnoboards.com samt ex. denna väldigt informativa youtube kanal; Tom Moran "Tom´s big spiders" www.youtube.com/channel/UCAlaq0mRpx4nTqPgTFVzxxQ Läs på, läs på, läs på och läs på lite till...speciellt viktigt eftersom du måste vara 100% säker på att du trots fobin kan leva med att ha en spindel boendes hos dig osv. Finns som sagt mycket olika arter att välja på och det är såklart viktigt att du väljer rätt art också. Om du promt måste hantera så skulle jag rekommendera en liten nyfiken art som gärna kommer ut och kollar läget (viktigt att vara beredd på att de gärna verkar gå ut ut terrariet självmant då man öppnar dock...med tanke på fobin), de hette fram tills ganska nyligen Euathlus sp red "Chilean flame" men har bytt namn till Homoeomma chilensis, så kan vara värt att söka på båda namnen. Tror att de tyvärr kan vara ganska svåra att få tag på i Sverige, men finns en del som har, så bör inte vara helt omöjligt i alla fall. 

Har liknande krav som dig dvs. vill se den hela tiden så jag vet var den är, haha. Dels tror jag att det är bättre ur "vänja sig" synpunkt (om den gömmer sig hela tiden så blir man ju liksom inte "utsatt för den" på samma sätt) och sen tror jag att jag skulle känna mig mer avslappnad om jag precis som du skriver vet att den inte rymt. Dock om man har ett bra terrarium (eller burk) och ser till att stänga ordentligt osv. så ska man inte behöva oroa sig för att den rymmer. Jag kan visserligen bara tala för mig själv (men gissar att du kanske känner samma sak)...det finns ingen chans i h...vete att jag skulle glömma stänga, haha. 

Vet inte hur du känner, alla fobiker är säkerligen annorlunda men jag har insett genom min "research" att jag vill ha en hona, vilket visserligen alla vill eftersom de lever längre, men jag har ytterligare en anledning och det är att honor inte (generellt sätt) har lika "mycket ben". De är liksom störrre i kroppen i stället och jag har insett att för mig så är de långbenta och smalare hanarna äckligare helt enkelt. 

Jag vänjer mig sakta men säkert vid tanken på en spindel i hemmet...igår såg jag en hoppspindel och tror att jag faktiskt lyckades könsbestämma den, hahahaha. Såg i alla fall ut som en hane :-)

Lycka till!

Mvh/Animallover_1984




Oj! hade inte förväntat mig ett så välformulerat svar! :)
Kul med någon som sitter i samma sits som jag.
Att skaffa spindel för mig är som att en höjdrädd person får för sig att börja hoppa fallskärm på fritiden vilket "make no sense". Personer som står mig nära i min omgivning tror nu att jag har tappat det helt, men jag tror jag vet vad jag gör.
Att skaffa spindel kan framstå som väldigt "extremt" men om man ser det ur ett större perspektiv så är det egentligen rätt logiskt och bör funka.
Men som du säger så har man gått runt i alla dessa år och slagit undan iden men jag har kommit till den punkten att jag inte tänker vara rädd för något mer.
Iaf inte små satans insekter.

Tidigare har jag haft akvarium och då var man tvungen att läsa på en hel del för att få det att funka och detsamma gäller här.
Jag har absolut INGEN erfarenhet om detta och har en hel del att läsa på men kommer att göra denna tråd till "Projekttråd".

Därför är jag fortsatt tacksam för alla svar jag får här och det är ni/du jag förlitar mig på när jag gör den här skiten.

Jag har nu varit och hämtat akvariumet iaf och kommer att lägga ut bilder här så ni kan följa mitt projekt.

Har bestämt mig för en hona iaf haha som är mindre "äckliga" som du beskriver.

Hur gör jag enklast lufthål?
Tänkte ringa en glasmästare som kan fixa tak på terrariumet och behöver veta hur stora hålen ska vara.
Vill också ha en smidig lucka o stoppa ner gripklon m.m.
Räcker det med lufthål bara i taket?

4
1
nojjman:
Undrar också vad för lampa jag ska använda mig av, behöver dom nattljus?

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Kan säga på en gång att det där akvariet, som du tänker göra om till ett terrarium, är helt onödigt stort och onödigt jobbigt och dyrt att göra om.

Köp ett nytt eller byt ditt akvvarium mot ett i lämplig storlek istället.

 

1. Går det att ha en spindel utan att behöva stoppa ner handhelvetet i terrariumet och dö.

Du behöver aldrig någonsin hålla en spindel i handen. Det är nästan tvärtom snarare, rekomenderat att inte handskas med dem. Finns massor med andra helt säkra sätt att flytta en spindel utan att behöva ta/hålla dem.


2. Är det mycket pyssel med dom? D.v.s skitar dom ner mycket så man måste städa efter dom?

Nej, väldigt lättskötta, därav finns det folk som kan ha flea 100 spindlar i sina samlingar.


3. Mitt mål är att hålla en av dessa dödsmaskiner i handen, går det med alla arter?

Allt går, men ingenting att rekomendera. Jag rekomenderar ingen att hålla någon spindel. Om man nu "måste" så är det en NW (New World (spindlar från nord och syd amerika)) man bör göra det med, då de har mindre potent gift och är i regel långsammare.


4. Går det att göra ett helt rymmningssäkert terrarium?

Det är väll en självklarhet att terrariet SKA vara det?


5. Kan jag använda mig av spindeln som en dörrvakt, d.v.s att jag får främmat hemma i form av en insekt så jag kan bussa mördarmaskinen på dom?

Nej.


6. Kan spindlar dela terrarium med en annan art av djur?

Nej. 1 spindel per terrairum, såvida det inte är en art som lever kollektivt, men då är det fortfarande bara en art.


7. Vilken typ av spindel bör jag skaffa efter nedan nämnda önskemål?

Kika på Brachypelma eller Grammostola släcktet. Kika efter en fullvuxen hona, slings (ungar) av dessa släckten växer låååååångsamt.


Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Hejsan nojjman!

Kul initiativ! Jag skulle då inte göra det samma men alla har vi olika sätt att ta hand om fobier. Jag skulle i din sits besöka någon som har spindlar först. Dels för att många lär sig mycket lättare om dom får se vad som sker irl men också så att du får ett hum om hur vissa spindlar är. Det är jättesvårt att beskriva t.ex en arts beteende i ett inlägg på ett forum.

Okej dags för dina frågor då antar jag.

1. Ja absolut. Det finns ingen fågelspindel i världen som har dödligt gift för en människa, sålänge du inte är 80+ och har femhundrafemtioelva underliggande sjukdomar. Däremot finns det två begrepp som kan vara minnesvärda, Old world och New world. New world är amerika och old world är resten av världen. Amerikanska arter (New world/NW) har svagare gift, jämförbart med ett bistick fast med lite större tänder så det kanske gör mer ont. NW arter har hår på bakkgroppen med hullingar, dessa hår kan man utveckla allergi för, men lugna arter sparkar dom inte. Old world arter har inga brännhår men mycket potentare gift och är mycket snabbare än NW. De värsta får du otroligt ont i ett par veckor. Du ska börja med en NW, åtminstone om du är rädd för spindlar. Jag ska också tillägga att det finns många NW-arter som inte är bra för nybörjare. Jag kommer till det sedan. That said spindlar vill egentligen bara bli lämnade i fred, så jag stoppar bara in handen (eller pincetten till aggressiva arter) om jag ska byta vatten eller mata.

2. Jag har haft totalt 70+ spindlar. Nu har jag sålt typ alla eftersom jag tröttnade på att det inte finns så mycket till pyssel. Jag lade ungefär 2-5 minuter i veckan på vardera spindel (beroende på hur smutsig vattenskålen), men dubiaodlingen som skulle skötas oavsett hur många spindlar jag hade tog 10 minuter eller så att ta hand om. Du sprayar (till regnskogsarter som vill ha hög luftfuktighet), byter vatten, matar en gång i veckan, plockar ut matrester och ev. öms (men om ömset ligger i spindelns håla är det meningslöst att gräva upp det, det gör mer skada än nytta och är inte farligt för spindeln som man lämnar kvar det). Lite saker du ska ha koll på innan du skaffar också, det är mycket mer tid som gå åt till research.

3. Nja. Vissa jag känner hanterar alla arter som galningar, oavsett giftighet. Man måste kunna väldigt mycket om deras kroppsspråk, hur enkelt det än ser ut i youtubevideos. Jag har aldrig haft annat än NW-arter och hanterar typ inga förutom att jag någon gång hanterat Brachypelma osv.
Spindlar vill bara bli lämnade i fred egentligen. Visst, du kanske kan ta upp någon en gång i månaden eller något men inget att sträva efter. De är räddare för dig än du är för dom.

4. Jadå. En varning för ett klassiskt misstag jag vill ge dig är dock skjutglas. Det fungerar prima att använda skjutglasterrarium men vissa spindlar lär sig att öppna dom och vandra ut. En kil eller något gör susen så inget svårt att åtgärda om du vet att problematiken finns. Du ska ha lufthål på mer än bara taket. Alternativet är ventilation i hela taket, eller på ena kortsidan och andra sidan av taket. Jag rekommenderar att bara köpa ett terrarium. Se upp för exo terra för vissa spindlar får för sig att fastna i taket.

5. Absolut inte. Den är som en fisk. Den ska vara i terrariet där det har rätt klimat, och du slänger in mat, byter vatten och städar. Insekter utifrån kan fungera men onödigt enligt mig och då får du fånga ch slänga in till spindeln, inte låta spindeln jaga dom. Men som Animallover säger är det onödigt eftersom det finns risker. 

6. Nej. Spindeln kommer äta upp typ vad som helst, även om det är lika stort som spindeln själv. Du kan ha ett fuktigt terrarium med en regnskogsart (t.x Brachypelma albopilosum) där det finns gråsuggor och hoppstjärtar (som du kper, inte viltfångat) som städarinsekter.

7. Kriterie nummer 1 (ingen som täcker allt med väv). Välj inte en chromatopelma så är du säker
Kriterie nummer 2 (den ska alltid visa sig). Här blir det lite problematiskt. Alla spindlar som är marklevande SKA ha ett tjockt (minimum 10 cm till en fullvuxen, det är dock väldigt generellt) lager grävbart bottensubstrat (sand eller bark ska man inte ha, det går att gräva i men inte forma en stabil håla i. Ett lager ogödslad torv, gärna utblandad med 30% sand och om du vill 10% bark för utseende och struktur). Trädlevande spindlar ska istället ha ett bra gömställe, t.ex ett korkbarksrör, och jag vet ingen trädlevande som visar sig mycket. Oavsett vilken spindel du väljer kommer den att ha en håla där den stänger in sig vid ömsning. Har du otur stänger dom in sig där och gömmer sig flera månader utan att komma ut, i samband med ömsning. Gräv inte upp dom, det ör bara onödigt och stressigt. När dom är nergrävda kommer dom inte äta eller något. Däremot finns det arter som visar sig mycket. Här är det framför allt Lasiodora och Acanthoscurria som visar sig mycket, men båda dessa är inte aggressiva men tror att allt är mat, byter du vatten med handen kommer den tro att din tumme är mat. Dessutom har dom mycket värre brännhår jämfört med andra arter och tvekar inte på att visa det för dig. En lösning kan vara att köpa en hane, den kommer bara leva något år men de flesta är framme 24/7 och den kommer aldrig mer ömsa. Jag tycker tom. att det är onödigt att ge mycket substrat till en hane, men ett gömställe är ändå ett måste. Du kan ha en grotta mot vägger, och på utsidan av glaset sätter du papper som du kan lyfta på och kika in bakom.

Jag skulle gå för en Brachypelma hamorii eller emilia. Väldigt vacker art som visar sig en del även om du ibland får stå ut med att den gömmer sig en månad i streck. Alla spindlar är individer, det finns lugna Acantoscurria geniculata och galna Brachypelma hamorii också. Det finns jättemånga andra alternativ också och om du får ett särskilt intresse för en viss art så kör på den om du läser på ordentligt och det inte är en OW art. Om det där med att alltid se den är superviktigt är det nog änså en hane som gäller trots det korta livsspannet. Om du köper en könsmogen hane kommer den aldrig mer ömsa, och vid öms gömmer dom sig. 



Animallover_1984 skrev:

Om du promt måste hantera så skulle jag rekommendera en liten nyfiken art som gärna kommer ut och kollar läget (viktigt att vara beredd på att de gärna verkar gå ut ut terrariet självmant då man öppnar dock...med tanke på fobin), de hette fram tills ganska nyligen Euathlus sp red "Chilean flame" men har bytt namn till Homoeomma chilensis, så kan vara värt att söka på båda namnen. Tror att de tyvärr kan vara ganska svåra att få tag på i Sverige, men finns en del som har, så bör inte vara helt omöjligt i alla fall. 

Bra inlägg men vill bara rätta dig på denna punkten. En Euathlus sp. Red vill knappast komma ut ur terrariet för att kollar läget. Det handlar snarare om att t.ex The dark den på youtube har en hane, som lägger all sin tid på att desperat söka honor och redan lärt sig att det inte finns några i burken, i en asliten burk där den knappt kan röra på sig. Många spindlar kan man ha i små burkar men hanar som faktiskt rör sig mycket tycker jag inte det gäller. Jag upplevde samma sak med min Brachypelma albopilosum tills jag uppgraderade hans terarium, det handlade absolut inte om att han ville ta sig en titt utan bara hans instinkt att leta efter just honor. Men ändå blir den lika stressad som en annan; överskatta inte spindlars intelligens. Jag försöker alltid se djurs beteende ur ett naturligt biologiskt perspektiv, istället för att tänka hur människor skulle göra. Ett exempel som jag förmodligen överanvänder är leopardgeckos som blundar när man klappar dom på huvudet, folk tror dom njuter men egentligen vill dom skydda sina ögon. Och eftersom leopardgeckos inte är särskilt intelligenta så tror människor att dom njuter och fortsätter klappa dom.
Det finns många spindlar som är lättare att hantera än andra. Brachypelma, Grammostola, Homoeomma chilensis och Aphonopelma är några exempel. Jag tolkar inte det som att dom inte blir lika stressade utan att dom reagerar på stress olika, vissa ligger stilla, andra försöker bitas och skrämmas och vissa försöker bara springa iväg. Men oavsett blir det ju lättare för TS att hantera dessa arterna.

352
269
Animallover_1984:
EmanuelKarl skrev:

Bra inlägg men vill bara rätta dig på denna punkten. En Euathlus sp. Red vill knappast komma ut ur terrariet för att kollar läget. Det handlar snarare om att t.ex The dark den på youtube har en hane, som lägger all sin tid på att desperat söka honor och redan lärt sig att det inte finns några i burken, i en asliten burk där den knappt kan röra på sig. Många spindlar kan man ha i små burkar men hanar som faktiskt rör sig mycket tycker jag inte det gäller. Jag upplevde samma sak med min Brachypelma albopilosum tills jag uppgraderade hans terarium, det handlade absolut inte om att han ville ta sig en titt utan bara hans instinkt att leta efter just honor. Men ändå blir den lika stressad som en annan; överskatta inte spindlars intelligens. Jag försöker alltid se djurs beteende ur ett naturligt biologiskt perspektiv, istället för att tänka hur människor skulle göra. Ett exempel som jag förmodligen överanvänder är leopardgeckos som blundar när man klappar dom på huvudet, folk tror dom njuter men egentligen vill dom skydda sina ögon. Och eftersom leopardgeckos inte är särskilt intelligenta så tror människor att dom njuter och fortsätter klappa dom.
Det finns många spindlar som är lättare att hantera än andra. Brachypelma, Grammostola, Homoeomma chilensis och Aphonopelma är några exempel. Jag tolkar inte det som att dom inte blir lika stressade utan att dom reagerar på stress olika, vissa ligger stilla, andra försöker bitas och skrämmas och vissa försöker bara springa iväg. Men oavsett blir det ju lättare för TS att hantera dessa arterna.


Jag har inte bara sett det hos en person utan typ alla som har arten, det var därför jag skrev att de verkar "vilja" komma ut (den går ofta ut sakta men säkert helt enkelt). Jag vet såklart att det inte betyder att de vill "ut och kela" eller nåt, men många säger att de är väldigt nyfikna. Jag överskattar inte deras intelligens, jag är helt på det klara med att de inte är speciellt smarta och att man inte ska läsa in "mäskliga beteenden" hos djur. Jag har några djur jag skulle kalla intelligenta (mina papegojor t.ex) men mina terrariedjur är det definitvit inte. Haft sköldpaddor hela livet så jag vet vad det innebär att ha "korkade" djur, haha.  
tomsbigspiders.com/2014/04/16/euathlus-sp-red/ Kolla den här videon/informationen t.ex. där hans HONA kommer ut då han öppnar (så inte bara hanar som letar efter honor). 

1275
1724
Falk:
Att försöka sluta använda dej av negativa tankar och formuleringar när du beskriver dessa djur är nog det första steget du bör ta.
Den dagen du ser dem som fascinerande djur så är det dags att skaffa.

Lycka till.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild