skäggagam???

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

41
4
Frogo321:
Går det att göra en skäggagam som är ca 2 år handtam även om personen som ägt den innan inte hållt på med den så mycket?

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Frogo321 skrev:
Går det att göra en skäggagam som är ca 2 år handtam även om personen som ägt den innan inte hållt på med den så mycket?

Skäggisar är inga gosedjur. De är terrariedjur som trivs bäst med att vara ensama i ett naturtroget terrarium. Som en person sa i en tråd för ett tag sedan: diskussionen om hantering eller inte hantering är ungefär som flat earthers vs inte flat earthers. Dvs. fakta mot gissningar. Jag skulle inte orka lista alla studier som gjorts på ämnet men i tråden "diskussion om hantering" länkas det massor av sidor. Om ödlan vill ut så är det oftast antingen fel i terrariet på något (för litet, inredning den inte känner sig trygg med, för ljust, för mörkt, för varmt, för kallt eller något) eller så läser du beteendet fel.

Argumentet "den ska vara lugn om man gör veterinärbesök" är på samma nivå som att sticka sitt barn med nål så dom är lugna när de får en spruta. 

Och sluterligen förstår inte alla reptiler att det kan vara farligt med fel luftfuktighet och temperatur (vilket kan leda till njursvikt även för ökendjur). På samma sätt som värmestenar är farliga eftersom reptilen gärna lägger sig där men inte fattar att det är för varmt och därmed kan dom skada sig.


Skäggisar är sällan särskilt vilda av sig. Fråga ägaren hur den beter sig när dom plockar ut den, troligen kommer beteendet vara likadant.
Om ditt mål är att ha ett handtamt djur att sitta i soffan och kolla på TV med bör du tänka om. Men skäggisar är väldigt trevliga djur ändå, och är ett helt annat djur än nattaktiva och "slöare" geckos osv.
Jag skulle kunna jamföra katt och hundmänniska med gecko och skäggismänniska. Jag föredrar katter som typ... existerar? antar jag... Medans vissa föredrar hundar som ger en mer tillbaka. Trots att reptilen bor i ett terrarium kan det vara likadant även om alla är individer. Tyvärr kräver skäggisen ganska dyr belysning, massa mat, mycket större terrarium osv. 



//Lycka till

69
21
Justivan:
Ja, det ska inte vara några problem med att få den handtam om man tränar med den på rätt sätt och regelbundet.
Med det sagt så är hantering ett hett ämne inom reptilhobbyn, jag ska försöka hålla detta relativt neutralt men reptiler i regel uppskattar aldrig hantering även fast vissa kan tolerera det. Skäggagamer är generellt en art som tolererar hantering bra utan tydliga tecken på stress (dock så betyder inte detta att dem inte är stressade). Jag är osäker på om en skäggagam som aldrig blivit hanterad skulle bli stressad över det normala och råder dig att avbryta omedelbart om större tecken på stress skulle ses eller ändrat beteende.
Jag tänker inte försöka hindra dig från att hantera din ödla då det inte finns någon lag mot det utan det är ditt beslut till 100% men tänk på att läsa på om dem bästa sätten att göra detta på och lita inte på Amerikaner när det kommer till hantering.
Däremot så är reptiler inga sällskapsdjur och att "kjela" med dem skulle jag avråda dig starkt från att göra men ser att du har några pälsiga små vänner som du kan kjela med :)
Lycka till!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild