Mixa leachie lokaliteter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

52
7
Malcolm:
Vilka lokaliteter skulle jag kunna para med pine island? Som e rätt storleksmässigt alltså 

504
396
Crippa:
Malcolm skrev:
Vilka lokaliteter skulle jag kunna para med pine island? Som e rätt storleksmässigt alltså 


Pine Island är den största offshore Leachien och kan väga över 300g. Pine Island är rätt vanliga så du kan väl leta efter en till Pine. Kolla in terraristik.com, där finns det en hel del Leachiaus till salu men jag tycker inte du behöver tänka på lokalitet men du gör som du vill såklart =)

52
7
Malcolm:
Ok tack

429
254
JACLAR123:

Crippa skrev:

Inte för att vara sån men du köpte väl en Koghis som var väldigt liten för att vara Koghis och jag säker på att det var en mix av de mindre lokaliteterna. Spelar ingen roll om folk säljer "rena" djur de kan likaväl vara mix för det... folk gör allt för att sälja. Mycket sånt inom Leachie hobbyn tyvärr även från de större uppfödarna därför föredrar jag mix före rent, dels för att de är finare samt att man slipper tänka på allt det där om att det ska vara rena lokaliteter. Att följa en guide blir svårt då även mixade lokaliteter kan se ut som rena lokaliteter.[/quote[quote=Crippa]
Inte för att vara sån men du köpte väl en Koghis som var väldigt liten för att vara Koghis och jag säker på att det var en mix av de mindre lokaliteterna. Spelar ingen roll om folk säljer "rena" djur de kan likaväl vara mix för det... folk gör allt för att sälja. Mycket sånt inom Leachie hobbyn tyvärr även från de större uppfödarna därför föredrar jag mix före rent, dels för att de är finare samt att man slipper tänka på allt det där om att det ska vara rena lokaliteter. Att följa en guide blir svårt då även mixade lokaliteter kan se ut som rena lokaliteter.

Det förekommer alltid "scammer" oavsett vilket djur det handlar om och det gäller alltid ha det i bakhuvudet vid affärer. 

Att besvara din pajkastning så har jag inga små koghis. Alla är rena djur efter deras färger, mönster och bilder på föräldrardjuren. Alla djur från välkända uppfödare. 

PS. Sluta skriv till mig via Messenger och skryta om "billiga" Leachianus-mixar du hittar och senare säljer dem efter några månader. Det gynnar inte hobbyn. 


157
375
curtus:
JACLAR123 skrev:


 

Välskrivet Patrik! 
Inom leachianus så finns det guide på ett ungefär hur lokaliteterna ser ut med färg, mönster och storlek. 

Vad jag ville säga med Morelia viridis var inte hur lokaliteterna bestäms utan att det förekommer samma tankesätt där. Alltså att det finns olika "lokaliteter" på marknaden och att personer väljer att mixa. 




Tack =)
Det finns liknande guider för Morelia viridis också. Dvs där folk beskriver färg, mönster och storlek på de olika lokaliteterna. Poängen är att ( i alla fall när det gäller trädpytons) detta är inte inte tillräckligt för att kunna avgöra något om härstammnigen och vad som står på pappret är inte heller tillförlitligt om man nu inte varit och fångat djuren själv då =)

Vem har gjort den här guiden och vilken forskning ligger som grund för den här guiden med beskrivningar på lokaliteter?

Finns det studier som jämför flera hundra eller tusen vilda djur från olika delar av deras utbredningsområde?
Och visar dessa studier att djur från ett specifikt område ser ut på ett speciellt sätt och aldrig blir över en viss storlek så absolut då har man något att gå på.
Men finns det inga studier gjorda på vilda djur eller att studierna kanske visar att arten faktiskt är ganska så variabel över större delar av sitt utbredningsområde( Moralia viridis och azurea)  eller att studierna är gjorda på för få individer då är det ju svårt att gå på något.

Och hamnar man där större delen av alla trädpytons är så fyller ju lokalitetsnamnen en bra funktion och det är ju att beskriva just utseendet på djuret man köper, vad man förväntar sig helt enkelt. Men i själva verket så har det inget att göra med vart ifrån denna orm härstammar naturligt, och då faller även själva idén med rena och mixade djur. 

Jag svävade ut och pratade trädpytons nu och det kan vara och är annorlunda för andra djur.
Poängen i det hela är väl att vara kritisk, vem säger att ett visst djur är rent? Hur vet personen det? Vilka bevis finns för att det han säger är sanning?
Lokaliteter är en hype som medför höga priser för ovanliga och eftertraktade lokaliteter och "rena" djur men det är sällan det ifrågasätts, man har den "allmänna uppfattningen" men har egentligen ingen aning om ifall det som anses som en självklarhet stämmer.

157
375
curtus:
Crippa skrev:

 Att följa en guide blir svårt då även mixade lokaliteter kan se ut som rena lokaliteter.


Det där är också en av svårigheterna när det gäller lokaliteter helt klart! 

504
396
Crippa:
JACLAR123 skrev:

 

Det förekommer alltid "scammer" oavsett vilket djur det handlar om och det gäller alltid ha det i bakhuvudet vid affärer. 

Att besvara din pajkastning så har jag inga små koghis. Alla är rena djur efter deras färger, mönster och bilder på föräldrardjuren. Alla djur från välkända uppfödare. 

PS. Sluta skriv till mig via Messenger och skryta om "billiga" Leachianus-mixar du hittar och senare säljer dem efter några månader. Det gynnar inte hobbyn. 



Du behöver inte ta åt dig. Har sålt av alla Leachianus då jag är så trött på allt prat om lokaliteter hit och dit. Tycker bara det är lite konstigt att du är emot mix när du själv haft/har det. Jag om någon här inne vet att alla Leachies du har/haft inte har varit rena lokaliteter så förstår mig inte på ditt resonemang här.

Ha det

429
254
JACLAR123:

Crippa skrev:


Du behöver inte ta åt dig. Har sålt av alla Leachianus då jag är så trött på allt prat om lokaliteter hit och dit. Tycker bara det är lite konstigt att du är emot mix när du själv haft/har det. Jag om någon här inne vet att alla Leachies du har/haft inte har varit rena lokaliteter så förstår mig inte på ditt resonemang här.

Ha det

 

Som sagt, det finns scammer överallt. Har köpt "rena djur" som har visats sig vara mix efter referenser av storlek, färg och mönster. Inget jag äger eller avlar på eftersom jag är emot det. Att bli "lurad" är en annan sak. Så ta reda på fakta innan du använder tangentbordet, tack. 

 


429
254
JACLAR123:
curtus skrev:



Tack =)
Det finns liknande guider för Morelia viridis också. Dvs där folk beskriver färg, mönster och storlek på de olika lokaliteterna. Poängen är att ( i alla fall när det gäller trädpytons) detta är inte inte tillräckligt för att kunna avgöra något om härstammnigen och vad som står på pappret är inte heller tillförlitligt om man nu inte varit och fångat djuren själv då =)

Vem har gjort den här guiden och vilken forskning ligger som grund för den här guiden med beskrivningar på lokaliteter?

Finns det studier som jämför flera hundra eller tusen vilda djur från olika delar av deras utbredningsområde?
Och visar dessa studier att djur från ett specifikt område ser ut på ett speciellt sätt och aldrig blir över en viss storlek så absolut då har man något att gå på.
Men finns det inga studier gjorda på vilda djur eller att studierna kanske visar att arten faktiskt är ganska så variabel över större delar av sitt utbredningsområde( Moralia viridis och azurea)  eller att studierna är gjorda på för få individer då är det ju svårt att gå på något.

Och hamnar man där större delen av alla trädpytons är så fyller ju lokalitetsnamnen en bra funktion och det är ju att beskriva just utseendet på djuret man köper, vad man förväntar sig helt enkelt. Men i själva verket så har det inget att göra med vart ifrån denna orm härstammar naturligt, och då faller även själva idén med rena och mixade djur. 

Jag svävade ut och pratade trädpytons nu och det kan vara och är annorlunda för andra djur.
Poängen i det hela är väl att vara kritisk, vem säger att ett visst djur är rent? Hur vet personen det? Vilka bevis finns för att det han säger är sanning?
Lokaliteter är en hype som medför höga priser för ovanliga och eftertraktade lokaliteter och "rena" djur men det är sällan det ifrågasätts, man har den "allmänna uppfattningen" men har egentligen ingen aning om ifall det som anses som en självklarhet stämmer.


Här kommer följande länkar: 
www.leachianus.net/grande-terre-leachianus/koghis/    (Europas största och främsta uppfödare utav leachianus)
www.youtube.com/watch?v=50KDhKUOrqI     (Amerikas största och främst uppfödare utav leachianus)

Inget av detta är "studier" och är endast ett urval av exemplen. Informationen är mallar och guider som i stort sett hela världen går efter.
Vad jag vet finns det varken bevis eller motbevis angående lokaliteter. Antgaligen är studierna alldeles för tidskrävande och kostar för mycket. 
Dock finns det observartioner såsom vad som hittas på öarna. Ett urdrag från skötselrådet från sidan, skrivet av Ella Lundberg.

"Lokaliteter som hittas på den större ön Grande Terre (GT, Mainland):
Poindimie, Mount Koghis, GT koghis troeger line, GT koghis friedel line, Yate, Mount Humboldt, Riviere Bleue."

"Lokaliteter som hittas på de mindre öarna (Offshore):
Pine Island, Bayonnaise, Brosse, Moro, Nuu Ana, Nuu Ami, Duu Ana, Caanawa."

Exempelvis blir Pondime 350+ gram medan en Nuu ami 150+ gram. 

För att svara på din fråga kort. 
Nej det finns inga studier (vad jag hittar?) på de olika lokaliteterna mer än guider och observationer. 
Detta är något folk utnyttjar och säljer mixade djur som "rena djur". 

Bara för att göra det ännu tydligare. Om mallarna inte stämmer överens med hur det ser ut i naturen, så finns det fortfrande mallar och guider hur det ser ut i fångeskap. "Mallarna" fås tas med en nypa salt men det finns iallafall en generell överblick hur det varierar mellan dem, med färg, storlek och mönster. Så länge det inte finns några bevis eller motbevis så kommer jag ta hänsyn till vad "mallarna" och de välkända uppfödarna nämner. Det är iallafall vad majoriteten går efter eftersom det är bevisat, det skiljer i vikt, storlekar, kroppbyggnad, färger och mönster. 


157
375
curtus:
JACLAR123 skrev:


Här kommer följande länkar: 
www.leachianus.net/grande-terre-leachianus/koghis/    (Europas största och främsta uppfödare utav leachianus)
www.youtube.com/watch?v=50KDhKUOrqI     (Amerikas största och främst uppfödare utav leachianus)

Inget av detta är "studier" och är endast ett urval av exemplen. Informationen är mallar och guider som i stort sett hela världen går efter.
Vad jag vet finns det varken bevis eller motbevis angående lokaliteter. Antgaligen är studierna alldeles för tidskrävande och kostar för mycket. 
Dock finns det observartioner såsom vad som hittas på öarna. Ett urdrag från skötselrådet från sidan, skrivet av Ella Lundberg.

"Lokaliteter som hittas på den större ön Grande Terre (GT, Mainland):
Poindimie, Mount Koghis, GT koghis troeger line, GT koghis friedel line, Yate, Mount Humboldt, Riviere Bleue."

"Lokaliteter som hittas på de mindre öarna (Offshore):
Pine Island, Bayonnaise, Brosse, Moro, Nuu Ana, Nuu Ami, Duu Ana, Caanawa."

Exempelvis blir Pondime 350+ gram medan en Nuu ami 150+ gram. 

För att svara på din fråga kort. 
Nej det finns inga studier (vad jag hittar?) på de olika lokaliteterna mer än guider och observationer. 
Detta är något folk utnyttjar och säljer mixade djur som "rena djur". 

Bara för att göra det ännu tydligare. Om mallarna inte stämmer överens med hur det ser ut i naturen, så finns det fortfrande mallar och guider hur det ser ut i fångeskap. "Mallarna" fås tas med en nypa salt men det finns iallafall en generell överblick hur det varierar mellan dem, med färg, storlek och mönster. Så länge det inte finns några bevis eller motbevis så kommer jag ta hänsyn till vad "mallarna" och de välkända uppfödarna nämner. Det är iallafall vad majoriteten går efter eftersom det är bevisat, det skiljer i vikt, storlekar, kroppbyggnad, färger och mönster. 




Hoppas du inte tar detta som något försök att motbevisa något, jag tycket bara att diskussionen om lokalitetsdjur är intressant då jag själv var väldigt anti mixar förr men ändrat min åsikt genom åren :)
Det är som sagt mycket möjligt att informationen om leachianus stämmer, det vet jag inget om.

Och jag håller helt med dig, de här guiderna är väldigt bra för variabla arter just för att beskriva vad det är som säljs och köps inom hobbyn så dom fyller en funktion, helt klart. 

Men ett gott råd, var kritisk över lag. Det spelar ingen roll hur stor eller känd en uppfödare är. Det behöver ine betyda att dom har haft rent mjöl i påsen under alla sina år eller att dom själv fått rätt information alla gånger. Även dom är bara människor, skillnaden på dom och oss är att dom kan göra ganska stora pengar på t.ex. att sälja ovanliga lokaliteter, eller färgkombinationer =) 

Väldigt intressant diskussion i alla fall =) Och jag ser likheterna mellan Trädpyton-folket och andra lokalitetsdiskussioner.
Beksrivning av utseende, storlek. Och efterfrågan av papper på rena djur, men aldrig några papper som faktiskt bevisar något :)
Vändpunkten för mig gällande trädpyton lokaliteter var när jag tog del av studierna som är gjorda på flera tusen vilda trädpytons och insåg att det som vi pratar om i fångenskap är något helt annat i de flesta fall.
Storleken på djuren som vi har i fångenskap är något i hästväg som knappt existerar i det vilda och arten är så variabel så djur från fastlandet är i princip omöjliga att skilja åt okulärt.
Även här så litade man blint på vad de stora uppfödarna pratade om och deras guider just för att man som i det här fallet inte har något annat att gå på. 
MEN även nu, när det finns information som visar motsatsen så fortsätter många att prata om rena lokaliteter. Dock verkar det som att fler och fler som tur är börjar använda sig av termen "lokalitets-typ" istället. Man tar fokus från det naturliga området och istället använder namnen till att beskriva ett utseende precis som namnet på någon flashig morf.

Mvh Patric
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild