Glas med skenor i Malmö/Lund. Härdat eller float?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

59
77
saturday:
Hej!

Jag är på jakt efter glas och skenor till mitt terrarium som jag bygger.

Öppningen som ska ha skjutglas är 148cm bred och 59cm hög. Det blir två skjutglas med vad jag tänkt, 4cm överlappning.

* Är 4 cm överlappning på glasen bra nog?

* Härdat vs float glas? Någon som har erfarenhet som vet ifall härdat glas krävs? Eller funkar vanligt float glas?

* Jag har fått offert på floatglas med slipning; 400kr för glasen och 100kr löpmetern för skenorna - så totalt 700kr. Jag har ingen aning om det är bra, normalt eller högt pris?

* Det är till en majsorm, behöver glaset säkras med någon låsmekanism? Tänker spontant att en majsorm inte rubbar dem, men jag har ingen erfarenhet.

* Kanske någon annan här har tips på glasmästare i Malmö-regionen med omnejd som har bra pris? Helst Malmö/Lund där jag bor och jobbar. Eller kanske någon online-glasmästare? Vad vet jag, tips är välkomna. :)

* Sista frågan, hur små utrymmen kan en majsorm på 7 månader ta sig igenom. 0,5cm? 1cm? Eller mer? Det jag tänker på är glappet mellan glasen och hålen i ventilationsgaller.

5099
3873
Tropfrog:
Jag skulle aldrig ens fundera på härdat glas till terrarium. Har du sett hur det ser ut när ett härdat glas spricker, inte kul för varken dig eller orm. Priset och ledtiden talar också emot härdat.

Listpriset på glas skiljer sig normalt sett inte mycket mellan glasmästare. Men de har ofta spillbitar i olika storlekar de fått över från olika projekt. Ibland kan man få väldigt bra pris om de råkar ha passande bitar i just det glaset du efterfrågar. Så det handlar om att fråga så många som möjligt och hitta en som ser chansen att tömma lagret lite. Det kan vara helt olika glasmästare från gång till gång.

Sen tycker jag nog att 700 kr låter som ett ganska så bra pris på det du behöver, men det var ett tag sedan jag köpte. Finns onlinebutiker som ger pris direkt via kalkylator. Där kan du göra en snabb jämförelse.

MVH
Magnus

59
77
saturday:
Tropfrog skrev:
Jag skulle aldrig ens fundera på härdat glas till terrarium. Har du sett hur det ser ut när ett härdat glas spricker, inte kul för varken dig eller orm. Priset och ledtiden talar också emot härdat.


Tack, misstänkte det.

Medlem i SkHF
974
1090
NellyNiklas:

Det bör inte vara många mm mellan glasen och skenan är av rätt dimension till glasen. Är du osäker kan du alltid trycka in en remsa wellpapp emellan till dess att ormen vuxit till sig lite, vilket bör gå fort. 

Som lås kan du antingen ha ett ordentligt med nyckel, låskolv och skena (sådan med hack). Det finns även kilar i gummi som du trycker emellan glasen. 


mvh
Niklas


59
77
saturday:
NellyNiklas skrev:
Det bör inte vara många mm mellan glasen och skenan är av rätt dimension till glasen. Är du osäker kan du alltid trycka in en remsa wellpapp emellan till dess att ormen vuxit till sig lite, vilket bör gå fort. 

Som lås kan du antingen ha ett ordentligt med nyckel, låskolv och skena (sådan med hack). Det finns även kilar i gummi som du trycker emellan glasen. 


mvh
Niklas



Glasen är 5mm sjocka. Jag har inte sett skenan än. Men skenan bygger 18mm i bredd och varje skena har 6mm till förfogande. 

Så jag tänker att skenan är utformad så här på bredden:

2mm vägg | 6mm skena | 2mm vägg | 6mm skena | 2mm vägg.

Det borde göra att glipan maximalt, vid press, blir 4mm om man pressar varje glas utåt, iom att glasen är 1mm smalare än skenorna.

Medlem i SkHF
974
1090
NellyNiklas:

saturday skrev:


Glasen är 5mm sjocka. Jag har inte sett skenan än. Men skenan bygger 18mm i bredd och varje skena har 6mm till förfogande. 

Så jag tänker att skenan är utformad så här på bredden:

2mm vägg | 6mm skena | 2mm vägg | 6mm skena | 2mm vägg.

Det borde göra att glipan maximalt, vid press, blir 4mm om man pressar varje glas utåt, iom att glasen är 1mm smalare än skenorna.


Låter som ett vettigt antagande. 4mm är litet, även för en 7 månader gammal majsorm. Överlängden på glasen kommer även bestämma vilket lås som är mest lämpligt, men det finns säkert låskolvar med längre tandskenor.


59
77
saturday:
NellyNiklas skrev:

Låter som ett vettigt antagande. 4mm är litet, även för en 7 månader gammal majsorm. Överlängden på glasen kommer även bestämma vilket lås som är mest lämpligt, men det finns säkert låskolvar med längre tandskenor.



Skrev det inledningsvis, men 4cm överlappning (2cm överlängd per glas) är det jag tänkt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild