Bästa stället att köpa bottenmatrial?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
1
CheezBallz:
Jag har två ormar och behöver köpa ny jord. Tänkte köpa rätt mycket åt en gång men vet inte vart bästa stället är för att göra det? Någon som har tips eller idéer?

Medlem i SHF
4002
5025
Jonas_:
Jag köper det mesta av mitt bottensubstrat på affärer som granngården, plantagen och andra ställen för trädgård. 

Men jord? 

Ingen aning vilken art du håller men jag brukar blanda olika material för både utseendet och funktion. Kör mestadels täckbark sen några delar torv, sand och ibland löv och mossa. Ren jord brukar jag undvika faktiskt, det är åt krukväxter  : ) 

5099
3875
Tropfrog:
I Sverige är "ren jord" i princip lika med torv. Men helt sant att det inte är lämpligt som den enda ingrediensen. Varken ur estetiskt perspektiv eller ur en fukthållningssynpunkt. Faktiskt så är det inte helt lämpligt för de flesta krukväxter heller, men det är ju en annan fråga.

Sen går det ju diskutera kring behovet att byta ut bottensubstrat. Ett välkomponerat substrat är en långsamtverkande kompost som tar många år innan det behöver bytas ut.

Mvh
Magnus 

3
1
CheezBallz:
Tropfrog skrev:
I Sverige är "ren jord" i princip lika med torv. Men helt sant att det inte är lämpligt som den enda ingrediensen. Varken ur estetiskt perspektiv eller ur en fukthållningssynpunkt. Faktiskt så är det inte helt lämpligt för de flesta krukväxter heller, men det är ju en annan fråga.

Sen går det ju diskutera kring behovet att byta ut bottensubstrat. Ett välkomponerat substrat är en långsamtverkande kompost som tar många år innan det behöver bytas ut.

Mvh
Magnus 

Ska flytta in min råttsnok till ett nytt och större terrarie så behöver mer bottensubstrat :)

Medlem i SHF
34
4
fmiaou:
När jag hade majsormar körde jag med täckbark från Plantagen.

5099
3875
Tropfrog:
Jag gillar rölundas produkter. Är väldigt prisvärt på Hornbach.

Mvh
Magnus 

3
1
CheezBallz:
Jonas_ skrev:
Jag köper det mesta av mitt bottensubstrat på affärer som granngården, plantagen och andra ställen för trädgård. 

Men jord? 

Ingen aning vilken art du håller men jag brukar blanda olika material för både utseendet och funktion. Kör mestadels täckbark sen några delar torv, sand och ibland löv och mossa. Ren jord brukar jag undvika faktiskt, det är åt krukväxter  : ) 

Behöver det rengöras innan användning?

5099
3875
Tropfrog:
CheezBallz skrev:

Behöver det rengöras innan användning?


Jag rengör inte bottenmaterial innan jag använder det.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4002
5025
Jonas_:
CheezBallz skrev:

Behöver det rengöras innan användning?


Jag rengör inte heller innan användning. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild