Costa Rica-burken!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12

Medlem i SkHF
496
598
NellyNiklas:

Tjusigt! Monstera obliqua? Går de ens att få tag på här i Sverige? Jag har bara skumläst igenom sporadiskt och du har kanske nämnt det tidigare, men hur lyckades du får tag på en sådan stickling och hur många organ fick du lämna ifrån dig? 

Jag har en grönfingrig fru här bredvid som är väldigt nyfiken.

Mvh
Niklas

2973
1494
EmanuelKarl:
NellyNiklas skrev:
Tjusigt! Monstera obliqua? Går de ens att få tag på här i Sverige? Jag har bara skumläst igenom sporadiskt och du har kanske nämnt det tidigare, men hur lyckades du får tag på en sådan stickling och hur många organ fick du lämna ifrån dig? 

Jag har en grönfingrig fru här bredvid som är väldigt nyfiken.

Mvh
Niklas

Ovanliga aroider är fortfarande inte gratis, men de har blivit väldigt mycket billigare nu senaste halvåret och det är inte lika extremt populärt.

Obliquan fick jag tag på för under 2000 via en facebookgrupp, en lika stor "planta" skulle kostat över 15 000 för två år sedan. Variegerad adansonii, där en stickling för 1,5 år sedan såldes för 17500 på tradera, lyckades jag nyligen byta till mig en nod av mot några verrucosumsticklingar som jag genuint var på väg att slänga för att jag hade så mycket jag inte blev av med (gissningsvis värde 350kr-ish om man hittar köpare, vilket jag nästan hade gett upp på och jag har ändå så mycket av den). Finns ett par arter som behållt i värde men de flesta har gått ner en del.

Sedan kommer man långt på att köpa några dyrare plantor och sedan byta sticklingar med andra när de växt till sig eller sälja sticklingar ch köpa nya för de pengarna. Har på ett och ett halvt år samlat på mig över 50 aroidarter, skulle tro att jag betalat pengar för kanske en tredjedel av dem, resten är byten, och jag har nog tjänat tillbaka det mesta jag spenderat på att sälja sticklingar.

22
3
shpongel:
nyfiken på hur det ser ut idag. & hur obliquan tagit sig..

2973
1494
EmanuelKarl:
shpongel skrev:
nyfiken på hur det ser ut idag. & hur obliquan tagit sig..

Blir snabbt svar med kass bild från mig, åker hemifrån tidigt imorgon och stannar borta över helgen. Obliquan har kommit in i ett terrarium och fått 2 blad, det tredje är på väg. Bladen är fortfarande juvenila och har inte fått hålen ännu. Det går långsamt som fan i början men tydligen ska de dra igång lite snabbare efter 3:e eller 4:e bladet. Bilden blir tyvärr på snedden.

Ska försöka få upp helhetsbilder på burkarna när jag kommer hem.

2973
1494
EmanuelKarl:
Vad är fredagkvällen utan lite youtube?

Här kommer en nyinspelad video där jag visar upp hela grodsamlingen och alla mina terrarium. Den har premiär 21:00 ikväll, kom gärna in i chatten och säg hej, men den kommer givetvis gå att se på kanalen i efterhand också. 

youtu.be/nTjA2yy31XM

3929
3011
Tropfrog:
Räkna med mig!

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild