Lite frågor om Axolotl.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Nja, det är inte alls uppenbart att de tolkar lagstiftningen så. De skriver så, men varken i själva lagstiftningen eller i verkligheten fungerar det så. De kan komma att kräva att du kan styrka att djuren är lagliga, och ett uppfödarintyg är ju då absolut bra, men det är inget absolut krav. Myndigheterna kan säga att det är ok ändå, helt enligt lagen. Det är min poäng. Och högst troligtvis skulle de göra det vi detta aktuella fall gällande axolotler.

Om det är som du säger Jeppe, skulle alla papperslösa kungsboor, kungspyton, axolotler mm plötsligt bli olagliga. Och det finns en hel del sådana kan jag lova. Sök på "papper" under köp och sälj på denna sajt. Du kommer hitta en hel del b-listade djur utan papper. Både amfibier, ödlor och ormar. Rena julafton för myndigheterna om det skulle vara så som du säger. Och ja, myndigheter har koll på denna sajt, och kollar efter djur utan intyg. Men de kollar efter A-listade djur utan korrekt dokumentation. Inte om nån säljer en papperslös kungsboa. Enligt 338/97 (gällande lagstiftning) behöver de inte heller göra det. Det är mycket tydligt.

Om lagen krävde intyg på dessa djur utan undantag skulle myndigheterna givetvis slå ned på dessa annonser. Men de gör inte det. Varför det kan man undra om det är ett absolut krav? Hade det varit ett A-listat djur hade de absolut tagit hand om det. Det kan jag lova dig. Här verkar det finnas en skillnad eller hur? 

Som jag skrev i mitt första inlägg så är givetvis uppfödarintyg att föredra i alla lägen. Men det är inget absolut krav. Jag hade inte tvekat att köpa en axolotl utan papper. Inte heller tex en morfad kungspyton. Få inspektörer med minsta kunskap skulle hävda att de är olagliga, med eller utan dokument ...

Jag har inget mer att tillägga angående detta nu. Antingen är det som ni säger, och då finns det helt plötsligt massor av olagliga djur i Sverige,. Eller så är det inte så, och då kan du fortfarande sälja en kungsboa utan uppfödarintyg, som det görs på denna sajt. Jag har klargjort min uppfattning i frågan samt hänvisat till gällande lagstiftning och hur myndigheter agerar i praktiken.

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Jag kanske överreagerar, men jag fick höra (muntligt) av en bekant som har haft Axolotlar i många år att de var B-listade och att man skulle ha uppfödare bevis, eller bevis på ursprunget , alltså att de var födda i fångenskap.

Jag kanske är feg, men jag är såpass ny inom hobbyn, så jag är livrädd för att göra minsta lilla fel som kan bli problem för mig senare. jag har papper på alla andra djur (ödlor, Hundar, Gnagare) de enda jag inte har papper på är fiskarna.

Kalla mig feg eller fjantig eller vad som, men jag köpte dem inte pga. brist på papper, och jag anser inte att jag gjorde något fel. Jag var dessutom helt ärlig med säljaren och sa att jag backade ur om h*n inte kunde visa upp ursprungsbevis/uppfödarebevis.

9
2
Tuben:

Fredriko skrev:
Jag tycker det är bra att man är noga med uppfödarintyg på djur. All heder åt det.

Men så vitt jag förstår så kräver Cites B inget uppfödarintyg? Var kan jag läsa det?

Dessutom är det så som många redan skriver att det finns ingen chans i världen att du kommer hitta en viltfångad Axolotl i hobbyn. Det är svårt nog att hitta en Axolotl som inte är uppblandad med andra Ambystomaarter överhuvudtaget. Så om du vill ändra dig så kan du absolut köpa dem med gott samvete utan att riskera något skulle jag vilja säga. Tänk bara på dess temperaturkrav, där har du den kluriga biten. 


För den som är intresserad:
Angående uppfödarintyg eller inte för Cites B-djur så kan man läsa följande i 338/97 (artikel 8, punkt 5)

De förbud som anges i punkt 1 skall också tillämpas på exemplar av de
arter som upptagits i bilaga B, utom då den behöriga myndigheten i den
berörda medlemsstaten har övertygats om att exemplaren har förvärvats och,
om de har sitt ursprung utanför gemenskapen, att de har införts i enlighet med
gällande lagstiftning för bevarande av vilda djur och växter

Punkt 1 gäller förbud mot komersiella aktiviteter för A-listade djur. Detsamma gäller alltså för B-listade djur, om inte myndigheter har övertygats om att djuren när legala. Visst, det kanske man gör lättast genom ett uppfödarintyg, men det är på inget sätt ett krav så vitt jag kan se. Jag har svårt att tro att myndigheter skulle vara speciellt svårövertygade att din Axolotl är lagligt förvärvad då den är mycket vanlig i hobbyn. 

Med det sagt vill jag ändå hålla med om att uppfödarintyg alltid är att föredra. 

Hej! Av intresse, men lite sidospår, visar dessa uppfödarintyg vilka blandningar av arter som individen har (typ stamtavla eller vad det heter)?


5099
3873
Tropfrog:
Tuben skrev:

Hej! Av intresse, men lite sidospår, visar dessa uppfödarintyg vilka blandningar av arter som individen har (typ stamtavla eller vad det heter)?

 



De kan absolut göra det, men det är inget krav. Är intyget korrekt gjort skall det dock vara möjligt att spåra tillbaka alla förfäder.

Mvh
Magnus

9
2
Tuben:

Tropfrog skrev:


De kan absolut göra det, men det är inget krav. Är intyget korrekt gjort skall det dock vara möjligt att spåra tillbaka alla förfäder.

Mvh
Magnus


Tack för svar! Är det vanligt att intygen är så pass bra och korrekta på amfibier?

Mvh,
/Tobias


5099
3873
Tropfrog:
Tuben skrev:


 

Tack för svar! Är det vanligt att intygen är så pass bra och korrekta på amfibier?

Mvh,
/Tobias



Svar Nej :)

Mvh
Magnus 

9
2
Tuben:
Tropfrog skrev:


Svar Nej :)

Mvh
Magnus 


Okej! Trist, men förståeligt!

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Tuben skrev:

Hej! Av intresse, men lite sidospår, visar dessa uppfödarintyg vilka blandningar av arter som individen har (typ stamtavla eller vad det heter)?

 




Först vill jag säga att mitt svar angående intyg på axolotler nog är att anse som helt fel. Mitt tidigare svar var färgat av en enfaldig förhoppning om att jordbruksverket skulle kunna förstå skillnaden på vildfångade axolotler och fångenskapsuppfödda. Men med ny kunskap så måste jag säga att det var ett förhastat antagande. I nuläget skulle även jag hålla med om att ett skriftligt intyg med dokumenterade föräldradjur absolut är att föredra.

 

Som svar på din fråga är är svaret tvådelat. Om det är en absolut ren axolotl (Ambystoma mecicanum) så kommer du garanterat få ett intyg på det. Rena linjer är så pass exklusivt så att uppfödare har koll på det.

 

Om det är fråga om en ”vanlig djuraffärsaxolotl” så kommer eventuella intyg inte visa något om tidigare blandningar av andra arter. I bästa fall får du ett hyfsat intyg på uppfödare etc. Dock är det ändå att betrakta som en Axolotl, och det är inte fy skam det. Fina djur. Se till att kräva intyg dock, oavsett mina egna, tidigare felaktiga, råd.

9
2
Tuben:
Fredriko skrev:



Först vill jag säga att mitt svar angående intyg på axolotler nog är att anse som helt fel. Mitt tidigare svar var färgat av en enfaldig förhoppning om att jordbruksverket skulle kunna förstå skillnaden på vildfångade axolotler och fångenskapsuppfödda. Men med ny kunskap så måste jag säga att det var ett förhastat antagande. I nuläget skulle även jag hålla med om att ett skriftligt intyg med dokumenterade föräldradjur absolut är att föredra.

 

Som svar på din fråga är är svaret tvådelat. Om det är en absolut ren axolotl (Ambystoma mecicanum) så kommer du garanterat få ett intyg på det. Rena linjer är så pass exklusivt så att uppfödare har koll på det.

 

Om det är fråga om en ”vanlig djuraffärsaxolotl” så kommer eventuella intyg inte visa något om tidigare blandningar av andra arter. I bästa fall får du ett hyfsat intyg på uppfödare etc. Dock är det ändå att betrakta som en Axolotl, och det är inte fy skam det. Fina djur. Se till att kräva intyg dock, oavsett mina egna, tidigare felaktiga, råd.


Tack för korrigering gällande intyg om axolotl!

När det gäller hälsa, kan det vara bättre att skaffa en renrasig axolotl (Ambystoma mecicanum) då?

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Tuben skrev:


Tack för korrigering gällande intyg om axolotl!

När det gäller hälsa, kan det vara bättre att skaffa en renrasig axolotl (Ambystoma mecicanum) då?



Nej, det skulle jag inte hävda. En ”vanlig” axolotl är nog så frisk. Rena axolotler är så pass ovanligt så du får nog inte tag på det utan kontakter och/eller genom att söka dig utomlands. Jag säger absolut inte att det är omöjligt, men det är absolut inget fel med en vanlig axolotl heller. Kör du på det. 

 
Det har funnits rena axolotler i Sverige på senare år, men i nuläget vet jag inte.  
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild