Vad gäller vid frakt av terrariedjur? Samt L5

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

56
16
exotiskadjur:

Jag har varit i kontakt med länstyrelsen ang detta med frakt av djur.

då jag läset det anders skrivit som jordbruksverket hade sagt så  tyckte jag  det lät lite konstigt så jag kontaktade då länstyrelsen som är dom som beslutar och bestämmer i slutändan och ställde denna fråga.

 

*hur många djur och per tillfälle får jag frakta djur åt tex kompisar innom sverige på ett år  genom att ta betalt i bensin och tack för besväret peng,eller tex kostnad för fraktlåda utan att jag ska behöva ha tillstånd till detta och att det inte ska räknasa som ekonomisk verksamhet.*

till svar fick jag detta.

 

*När det handlar om något enstaka djur och vid något enstaka tillfälle så behövs inget tillstånd. Kommer du att frakta reptiler regelbundet behöver du tillstånd.

 

Med vänlig hälsning

 

Chatarina Dahlgren
Djurskyddshandläggare 
Tfn 010-225 42 53 OBS! nytt telefonnummer

Länsstyrelsen i Västerbotten / County Administrative Board of Västerbotten

SE-901 86 Umeå / Tfn(växel): 010-225 40 00 

Besöksadress: Storgatan 71 B, Umeå*

 

Dock hade jag velat ha lite utförligare svar just ang detta som hon säger med enstaka tillfällen, vem ska avgöra att det är enstaka tillfällen ?


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Riktigt bra att du tog kontakt med länstyrelsen.
Hade varit bra att veta just hur många gånger "enstaka tillfällen" som du nämner.

Vet du ifall uttalandet gäller i alla län, eller enbart västerbotten?
De som vill vara säkra, kan ju själva kontakta länstyrelsen och få godkännande av dom.


508
304
Jonas77:

Om det utgör en behövlig del av en vinstdriven verksamhet kanske?


56
16
exotiskadjur:

Anders: det skagällai hela Sverige eftersom det gäller djurskyddslagen Och den är ju inte kommun styrd utan en lag som är styrd i hela Sverige.

 


56
16
exotiskadjur:

Jag skickade en följd fråga till henne ang vad dom menar med enstaka tillfällen så jag återkommer med det sen


56
16
exotiskadjur:

Fick till svar att *Enstaka tillfällen är några få gånger per år.*


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

Alltså öppet för tolkning, men då bör ju iaf 5-6 tillfällen på ett år kunna anses som rimligt, kanske mer.


205
25
Strunten:

Angående att skicka djur, så fick jag ett telefonsamtal från posten typ kl 23.00 igår.

Postkillen: VAr det linus? vi har ett paket här till dig och det ser ut att vara insekter, är dom giftiga? det ända man får skicvka är silkesmaskar bidrottningar m.m,.m.m

jag: jaha? jag har beställt foder förut och det har inte vart några problem alls. 

postkillen: vart har du beställtdet? det är inte du som kommer råka illa ut, utan den som skickat det. 

och sådär flöt det på i 30min ungefär. Han ville veta vart man beställde "äckeldjur" som han själv så gulligt kallade dubior xD 

men tydligen håller dem koll. xD


104
29
Amandarinen:

Hahahah, äckeldjur? xD


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Strunten: Berättade du vart du beställ osv??

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild