Skäggagam eller dvärgskäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

79
11
Linblo939:
Hej! Jag har intresserat mig på skäggagam/dvärgskäggagam.
1 är det någon skillnad mellan dessa två i temperatur. 
2 hur är det att ha dem. 
3 behövs det någon jättedyr utrustning. 

5099
3873
Tropfrog:
www.terrariedjur.se/caresheet/lizards/p_vitticeps

m.annas-reptiler.webnode.se/info-dvagskaggagam/

Vad innebär dyr utrustning? Hur långt är ett snöre? Du behöver ju ett ganska så stort terrarium, åtminstone för pogona vitticeps. Sen behöver man uv ljus källa. Den senare kostar ju ett par gånger om året eftersom den måste bytas med jämna mellanrum.

Men dyrt, nja. Jag har koidamm, då tycker man att terrarium är en mycket billig hobby. Skulle du fråga någon som rider eller åker cross skulle de säga detsamma

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Linblo939 skrev:
Hej! Jag har intresserat mig på skäggagam/dvärgskäggagam.
1 är det någon skillnad mellan dessa två i temperatur. 
2 hur är det att ha dem. 
3 behövs det någon jättedyr utrustning. 

Jag har alltid fått höra att skillnaden bara är storleken. En dvärgskäggagam kan du ha i ett 90*45*60 t.ex (lagligt med mindre höjd men de klättrar gärna, även terrariet känns enligt mig lite litet och om ödlan passerar 30 cm behövs större) medans en skäggagam kräver 0,9 kvadratmeter och 60 cm högt (t.ex 150*60*60) men om den passerar 50 cm krävs 1,8 m2. Båda dessa mått känns i mina öron lite små, har för mig att jag läste någonstans att de rör sig över en yta på ett antal kvadratkilometer i det vilda. Jag hade nog satsat på 

Har du läst skötselrådet här på sidan? Som sagt det är framför allt storleken som skiljer arterna åt.

Utrustning då är nog det dyraste lampan. Även om det finns billigare så rekommenderas en HID-lampa. Och det är tektninskt sätt mycket billigare med HID eftersom t.ex compactöysrör (då måste man även ha en värmelampa vid sidan av) måste bytas oftare. Beroende på bilken HID du köper så behöver du en ballast, tror det kostar någon tusenlapp, som du aldrig behöver byta (tror jag) och en lampa som kostar typ 500kr som måste bytas någon gång per år. Värt att tänka på är att UV-belysningen inte nötvändigtvis är kvar bara för att lampan lyser, den försvinner innan det synliga ljuset.
Vet inte om du beöver lysrör utöver detta, låter någon annan svara på det.

82
224
Linsen:
Båda är väldigt lika om inte helt lika i underhåll och levnadshabitat. Gömställen, klättringsmöjligheter, mat o vattenskålar, värmelampa, uvb och uva tillförsel, kalcium o mineral tillförsel, frisk vatten varje dag, samma typ av mat.

1.
De markanta skillnaderna är ju då att dvärgskäggagamen är mindre vilket betyder att den äter mindre. Den kan då även bo i ett mindre terrarium. Dvärgskäggisen äter även mer grönsaker än den vanliga skäggisen. Men båda är fortfarande omnivorer och äter både insekter och grönsaker. Temperaturen är den samma. En kallare sida på rumstemperatursnivå cirka 25°c och en varmare "baskingspot" area på runt 38°c. 

2.
Både är fantastiskt trevliga att ha. Fina, söta och har oftast roliga personligheter. Inte heller en aggresiv art. Men det är ingen kelgris för det! Så onödig hantering och liknande rekommenderas ej för att ha en så frisk o lycklig skäggagam som möjligt.

3.
Inköp av en skäggagam är relativt kostlig. En dvärgskäggagam ska ha ett terrarium på minst runt 0.5kvm. Dvs runt ett 110x50x50.

En vanlig skäggagam (Pogona vitticeps) ska ha en på runt 0.9kvm så länge de inte överskrider än längd på 50cm, då ska de ha upp emot 1.8kvm. En bra storlek för de flesta skulle jag säga är 180x70x70.

Terrarium kostar en hel del deg och det är alltid billigast att göra ett eget eller att köpa en i secondhand (här på td exempelvis). 

Lampor och uvb som måste bytas rätt ofta kostar också en del.

Vatten är naturligtvis gratis.

Insekter kostar en del över tiden. Att starta egna insektsodlingar är att rekommendera både för skojsskull och för budgetsskull.

Har en del skäggagamer här hemma och de kostar säkert runt 400kr/månaden i omdrivskostnad, matvis.

Försäkring eller sparande varje månad för eventuellt vetrinärbesök kostar även en hel del. En rutinkoll hos en klinik jag går till här i Stockholm kostar runt tusenlappen. 

Att adoptera och köpa en vanliga skäggagam i secondhand kostar oftast runt 2000-3000kr.

Att adoptera och köpa en dvärgskäggagam i secondhand kostar oftast runt 1500-2500kr.

Köpes allt nytt går det säkert på det dubbla.


Läs gärna skötselrådet och gör en hel del research innan ni bestämmer er. Kommer gynna både dig o din reptil i framtiden.

Hoppas detta hjälpte dig med dina frågor och funderingar!

79
11
Linblo939:
Ok, tack, tror det blir en dvärgskäggis
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild