Rökning i lägenheten bland sina djur.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

17
17
pullex1919:
Hej! Har en kompis som har en sköldpadda samt 3 ödlor, en skäggagam och två stäppisar. 

Nu är det så att jag va hos hen för cirka en timme sen, och blev genast lite bekymrad över att hen röker i sin lägenhet, hens, reptiler är i samma rum samt så är inga fönster öppna. 

Sa sa till kompisen att gå ut och rök, det där är inte bra för dina djur. 

Personen ifrågesatte mig direkt och sa att reptiler tar inte skada utav cigg röken ändå, 

jag drog därifrån och försöker få tag på en annan kompis som vet en del om reptiler men han är på semseter och har stängt av luren. 

Vad är rätt i detta tillfälle? 

Är det skadligt för djuren elr ska man kontakat nån?

478
592
Rottenroth:

Klart dom tar skada av det, vet att många röker i sina lokaler och så vidare men skulle gå så långt som att inte ha med sådana att göra.

OK om man sabbar sina egna lungor och sitt egna hem, men det ska inte drabba djuren. Det är de fakto djurplågeri.


17
17
pullex1919:
Rottenroth skrev:
Klart dom tar skada av det, vet att många röker i sina lokaler och så vidare men skulle gå så långt som att inte ha med sådana att göra.

OK om man sabbar sina egna lungor och sitt egna hem, men det ska inte drabba djuren. Det är de fakto djurplågeri.




Har försökt att övertala personen, men hen vägrar att hållen en vuxet konversation. Så jag har nämnt att jag kommer gå vidare med detta om personen inte lägger av att röka inne bland djuren.

478
592
Rottenroth:
minadjur.com/halsa/passiv-rokning-for-vara-husdjur/


Vet inte om det finns någon lag som säger att man inte får göra det men anmäler du till länsstyrelsen så kan dom ta det i laga kraft om dom anser att det inte är lämpligt.

17
17
pullex1919:
Rottenroth skrev:
minadjur.com/halsa/passiv-rokning-for-vara-husdjur/


Vet inte om det finns någon lag som säger att man inte får göra det men anmäler du till länsstyrelsen så kan dom ta det i laga kraft om dom anser att det inte är lämpligt.



Kan kolla med dessa imorgon

478
592
Rottenroth:
Gör det, om inte annat borde det bli en lag som är satt.

5061
3826
Tropfrog:
Tja, vi som är äldre och varit med ett tag vet att för bara 30 år sedan rökte i princip alla inne. Med tanke på ca en halv miljon hundar och en miljon katter så måste djurplågeriet ha varit systematiskt och vida spritt.

Visst kan röken från tobak ha vissa negativa konsekvenser på våra djur. Men att klassa det som djurplågeri är att dra det lite väl långt. Rimligtvis så borde eventuella risker bli högre med högre förbränning. Alltså ligger katter och hundar i en större riskgrupp. Just med tanke på att inga lagar eller regler skapats för att skydda två av Sveriges vanligaste husdjurtyper, så har jag svårt att se att påtryckningar gällande reptiler skulle leda någon vart. Men för all del, kör hårt.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
961
1076
NellyNiklas:
Rent "biologiskt" så fungerar reptiler som vilket annat syrekrävande djur som helst. Ligger det något bakom all forskning som gjorts gällande passiv rökning (är det så det kallas?) och påverkan på ickerökare så ser jag inte varför samma påverkan inte skulle ske hos reptiler och övriga djur, som hos människor.

Däremot så finns det, som Tropfrog sa, ingen lag att luta dig på. 

504
396
Crippa:
Tropfrog skrev:
Tja, vi som är äldre och varit med ett tag vet att för bara 30 år sedan rökte i princip alla inne. Med tanke på ca en halv miljon hundar och en miljon katter så måste djurplågeriet ha varit systematiskt och vida spritt.

Visst kan röken från tobak ha vissa negativa konsekvenser på våra djur. Men att klassa det som djurplågeri är att dra det lite väl långt. Rimligtvis så borde eventuella risker bli högre med högre förbränning. Alltså ligger katter och hundar i en större riskgrupp. Just med tanke på att inga lagar eller regler skapats för att skydda två av Sveriges vanligaste husdjurtyper, så har jag svårt att se att påtryckningar gällande reptiler skulle leda någon vart. Men för all del, kör hårt.

Mvh
Magnus 

Det är väl klart att det är djurplågeri att röka i samma rum där man håller reptiler? Människor kan förstöra sina lungor utomhus istället för att djur ska behöva ta skada av det. För 30 år sedan visste man inte bättre. Hoppas Länsstyrelsen kollar upp hen.

5061
3826
Tropfrog:
Crippa skrev:

Det är väl klart att det är djurplågeri att röka i samma rum där man håller reptiler? Människor kan förstöra sina lungor utomhus istället för att djur ska behöva ta skada av det. För 30 år sedan visste man inte bättre. Hoppas Länsstyrelsen kollar upp hen.


Alla är inte lika övertygade. Om myndigheterna skall göra bedömningen att det är djurplågeri krävs nog att det blir förbjudet att röka i sitt hem där det finns barn först. Jag säger inte att det är lämpligt att göra det, men det finns ändå folk som gör det dagligen helt lagligt.

Länsstyrelsen kontrollerar djurhållning enligt jordbruksverkets riktlinjer L80. Så länge tobaksrök inte nämns i L80 tror jag inte att tobaksrök kan anses vara djurplågeri, rent juridiskt alltså. Att du tycker annorlunda är din rätt. Men då är vi inne på personlig moral och den varierar som bekant mellan individer och är inte grund för juridiska bedömningar.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild