Ormkvalster

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Joel123:
måste fråga er experter även om frågan skulle kunna googlas fram. Hittade dessa i vattenskålen hos ormen, är det ormkvalster? 

5092
3863
Tropfrog:
Jag tror att bilden är för dålig för att veta säkert. Men jag tycker att det ser ut som jordkvalster. Vad har du för Bottensubstrat? Hur gammalt? Några renhållare? Vilken luftfuktighet håller du?

Finns det några av dessa djuren på ormen?

Mvh
Magnus 

3
0
Joel123:
Har terrariebark och lite torv. Håller en fuktighet på 70-90%. Fick några vita kryp i terrariet för några månader sen och bytte då allt bark. Har inte sett några kryp alls på ormarna. Men en av ormarna matvägrade vid sista matningen så blev fundersam om det var kvalster jag fått. 
Krypen är relativt ”stora” man kan se detaljer ganska lätt när man tar en närmare titt. De är svarta och har ganska stora huvuden. Samt någon form av spröt.
Har inga medvetna städare i terrariumen. 

5092
3863
Tropfrog:
Om du inte kan se något på ormen så är det nog inte ormkvalster. De små vita krypen  du städade bort kan ha varit hoppstjärtar. Om du låtit dem vara hade de kunnat förebygga att du fått de andra krypen. Om man har organiskt material och hög luftfuktighet så är det bra att ha städare i burken. Hoppstjärtar och gråsuggor är den vanligaste kombinationen. När andra kryp redan bildats i botten är det nog för sent. Då är det dags att byta substrat och storstäda igen. Du kan välja och köra på samma sätt igen och behöva byta igen om några månader, eller sätta in rengörare och det håller mer än ett år. I vissa fall upp mot 10 år, men då krävs det substrat som håller sig luftigt länge och levande växter.

Mvh
Magnus 

3
0
Joel123:
Låter betryggande, misstänkte själv hoppstjärtar då tidigare men krypkundskapen flaskade. Stort tack för snabbt svar samt övertygande tips om städpatrull. 

281
366
Cartaq:
Tropfrog skrev:
Om du inte kan se något på ormen så är det nog inte ormkvalster. De små vita krypen  du städade bort kan ha varit hoppstjärtar. Om du låtit dem vara hade de kunnat förebygga att du fått de andra krypen. Om man har organiskt material och hög luftfuktighet så är det bra att ha städare i burken. Hoppstjärtar och gråsuggor är den vanligaste kombinationen. När andra kryp redan bildats i botten är det nog för sent. Då är det dags att byta substrat och storstäda igen. Du kan välja och köra på samma sätt igen och behöva byta igen om några månader, eller sätta in rengörare och det håller mer än ett år. I vissa fall upp mot 10 år, men då krävs det substrat som håller sig luftigt länge och levande växter.

Mvh
Magnus 


Du nämner städare som förebyggande till ormkvalster eller liknande, finns det belägg för detta?
Jag tänker mig att ormkvalster är inget som bara dyker upp ur tomma intet, det är något som överförs i naturen (mestadels) mellan de olika individerna och sprids den vägen.
Ungefär som våra huvudlöss som hoppar mellan personer, lössen har exempelvis inget att göra med hur ofta man schamponerar in huvudet (dvs. den hygieniska biten)...

Jag har däremot märkt att jag ibland kan få dessa små rödaktiga/vinröda tusenfotingarna (ev. scolopendra) i terrarierna som blir någon centimeter långa, hur dessa kan uppstå är för mig en gåta då jag har olika typer utav substrat som de har observerats i. hur skadliga dessa är i terrarierna där även suggor och hoppstjärtar lever vet jag inte heller, men de plockas bort omgående när de observeras då de klassas som predatorer.  

5092
3863
Tropfrog:
Cartaq skrev:


Du nämner städare som förebyggande till ormkvalster eller liknande, finns det belägg för detta?
Jag tänker mig att ormkvalster är inget som bara dyker upp ur tomma intet, det är något som överförs i naturen (mestadels) mellan de olika individerna och sprids den vägen.
Ungefär som våra huvudlöss som hoppar mellan personer, lössen har exempelvis inget att göra med hur ofta man schamponerar in huvudet (dvs. den hygieniska biten)...

Jag har däremot märkt att jag ibland kan få dessa små rödaktiga/vinröda tusenfotingarna (ev. scolopendra) i terrarierna som blir någon centimeter långa, hur dessa kan uppstå är för mig en gåta då jag har olika typer utav substrat som de har observerats i. hur skadliga dessa är i terrarierna där även suggor och hoppstjärtar lever vet jag inte heller, men de plockas bort omgående när de observeras då de klassas som predatorer.  


Nej. Det finns inga belägg för att städare förebygger ormkvalster. Ormkvalster lever ju av ormarna och därför kommer ju inte städarna som lever på biologiskt avfall att konkurrera med dem. Något sådant har jag heller inte menat, men jag ser att det går att missupfattas.

Däremot så har jag gissat på att krypen på bilden är jordkvalster. De är också nerbrytare och lever på samma typ av organiskt material som renhållarna. Jag har inga källor mer än egna erfarenheter från foderkulturer. En kultur med stor och stabil poppulation av hoppstjärtar, gråsuggor, eller micro maskar får som regel aldrig jordkvalster. Det finns liksom ingen nish kvar för dem. I nystartade kulturer löper man dock alltid risk att få in jordkvalster. I mitt terrarium blir jorkkvalster mat långt innan den fasta städpoppulationen, De är långsammare och håller sig oftast på ytan. Men jag tror att renhållarna och jordkvalstren har samma konkurransförhållande i ett terrarium utan predatortryck som i en foderkultur, det bygger jag på ett logiskt samband och inte på erfarenheter av ormterrarium.

De små röda tusenfotingarna får jag också in ibland. Jag tror att det rör sig om brun stenkrypare (Lithobius forficatus). Jag har tillskrivet deras introduktion till de torkade löv som jag lägger i med jämna mellanrum. Jag tror att det kommer ägg med löven. Jag kan tänka mig att de kan komma in med både inredningsmaterial och växter från plantskolan. Det verkar inte som att de trivs särskillt bra i mitt terrarium, då poppulationen aldrig går igång ordentligt trots gott om byten i botten. Jag har aldrig ens sett någon bli fullvuxen i terrariet, utan det rör sig som du sade om väldigt små exemplar lite då och då.

MVH
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild