Olika arter i samma terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

26
17
Simon1:
Har ett exoterra terrarium med måtten 90x45x90. Bor just nu en ögonsfrans där.  Tycker att det är lite väl stort för honom. Så min tanke är om man kan ha någon marklevande art tillsammans med honom. Har tänkt på pilgift. Någon som har erfarenheter av detta? Kanske är en dum idé. 

5099
3873
Tropfrog:
Generellt sett så rekommenderar man aldrig att mixa arter. Undantaget är om man är väldigt van vid bägge djuren och har en escape plan, dvs ett extra terrarium att flytta den ena arten till om det inte funkat 

Just pilgiftsgrodor och mindre geckos har visat sig en kombo som ganska så ofta funkar i stora terrarium. Det finns aldrig några garantier, då även djur är individer. Jag har aldrig hört någon som blandat ögonfransgecko med pilgiftare. Tänker ändå att någon av de största pilgiftsgrodorna ändå har en teoretisk möjlighet att funka med ögonfransgecko. De har liknande krav på miljön, aktiva olika delar av dygnet och föredrar olika platser i terrariet.

Men som sagt. Du måste lära dig grodorna för sig själva först innan du kan ta beslut att sätta ihop dem.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
3997
5021
Jonas_:
Jag tycker man får ut oerhört mycket mer av sina reptiler om man ger dom väl tilltagna utrymmen, dom kan bete sig mer naturligt om man så vill :-) 

Många rekommenderade minimått är nästan provocerande små, tycker jag. Poängen är alltså att jag tycker du kan klappa dig själv på axeln och vara stolt att du erbjuder din gecko några centimeter mer än vad genomsnittet antagligen gör åt ödlor i liknande storlekar. Det går att skapa fantastiskt fina och naturliga miljöer i större burkar, temperaturzonerna blir även fler vilket gynnar alla växelvarma djur, bara fördelar alltså ;-) 

Undvik att blanda olika arter på en liten begränsad yta är mitt tips såklart :-) det brukar ofta bara skapa problem för någon av arterna i det långa loppet. Som Magnus säger brukar hobbyn säga att man generellt inte bör blanda arter. Ur djursynpunkt är fördelarna antagligen noll med samhållning av olika arter :-) 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:
Just pilgiftsgrodor och mindre geckos har visat sig en kombo som ganska så ofta funkar i stora terrarium. Det finns aldrig några garantier, då även djur är individer. Jag har aldrig hört någon som blandat ögonfransgecko med pilgiftare. Tänker ändå att någon av de största pilgiftsgrodorna ändå har en teoretisk möjlighet att funka med ögonfransgecko. De har liknande krav på miljön, aktiva olika delar av dygnet och föredrar olika platser i terrariet.

Mvh
Magnus 


Pilgift ska ju ha 90-100 procent fuktighet, medans ögonfrans bara ska ha subtropisk skog (60-70% och att det torkar ut ibland vilket dödar en pilgift lätt).

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Förövrigt har jag också en ögonfrans i 90*45*90 och det utnyttjar men jag ska erkänna att jag ej utnyttjat volymer ordentligt så måste fixa mer lianer etc (all yta geckon inte når får till spillo) tycker 45 45 60 är för litet för en crested.

5099
3873
Tropfrog:
EmanuelKarl skrev:


Pilgift ska ju ha 90-100 procent fuktighet, medans ögonfrans bara ska ha subtropisk skog (60-70% och att det torkar ut ibland vilket dödar en pilgift lätt).


Det beror nog på vilken pilgiftare du väljer och vilka microklimat som erbjuds. 


Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:


Det beror nog på vilken pilgiftare du väljer och vilka microklimat som erbjuds. 


Mvh
Magnus 

Är det något jag missar? Nämn en pilgift som vill ha mindre än 90% luftfuktighet och klarar av att det torkar ut (typ 50%) ibland.

Angående microklimat tror jag att det inte går att ha ett microklimat i ett såpass litet terrarium och fuktigheten skulle bara smita.


Jag är ej strikt emot blandning av arter o man vet vad man gör men just denna kombon när djuren kommer från två helt olika klimat så är jag mycket skeptisk.

Tror dock kanske på pilgift och husgecko/junfrugecko OM man gör research och ser till att grodorna inte är för stora.

5099
3873
Tropfrog:
EmanuelKarl skrev:

Är det något jag missar? Nämn en pilgift som vill ha mindre än 90% luftfuktighet och klarar av att det torkar ut (typ 50%) ibland.

Angående microklimat tror jag att det inte går att ha ett microklimat i ett såpass litet terrarium och fuktigheten skulle bara smita.


Jag är ej strikt emot blandning av arter o man vet vad man gör men just denna kombon när djuren kommer från två helt olika klimat så är jag mycket skeptisk.

Tror dock kanske på pilgift och husgecko/junfrugecko OM man gör research och ser till att grodorna inte är för stora.


Nu pratar du om en grupp av djur som består av tusentals arter. Och därutöver mängder av lokaliteter. Och spridda över en halv kontinent. Då inser du nog att alla absolut inte har samma behov.

Dendrobates leucomelas banded kräver en torrare säsong för att komma i lekform. Frågan är om ögonfransgecko tål säsonger med högra luftfuktighet? Googlar man på new calledonia humidity så får man träffar som säger 75-85. Det stämmer rätt bra med de flesta ställen där pilgiftsgrodor lever naturligt. Grodorna letar upp de platser de trivs bäst på.

Dendrobates tinctorius azureus kommer ifrån ett savannområde som heter sipalwini. Där håller den till i öar av skog där den letar fuktiga platser att uppehålla sig på. Ofta i ihåliga stubbar och under fallna träd. Precis på samma sätt går det att skapa mikroklimat i terrarium. 90*45*90 är inte ett litet terrarium i min värld. Bara kronan på en helt vanlig bromelia erbjuder ett bra mikroklimat för de mindre arterna. 

Dendrobates auratus har introducerats på Hawaii och är livskraftig där. Klimatet är mycket likt det på nya calledonien.

Nu finns det säkert massor av fler arter som både klarar och trivs i torrare habitat. Men jag är inte tillräckligt ung för att veta allt.

Nu sa jag bara att det rent teoretiskt är möjligt. Jag skulle aldrig själv blanda dem och skulle heller aldrig rekommendera någon annan att göra det.

Att blanda arter kräver mycket erfarenhet av arterna. Det finns bara en anledning att blanda, men massor av anledningar att inte blanda. Min största oro i detta fallet är risken att introducera "novel pathogens. Då de aldrig skulle träffa på varandra i naturen är det svårt att sia om vilka patogener som skulle kunna hybridisera i en sådan blandning.

Mvh
Magnus

278
47
Boboo:

Hejsan:)

Man skulle kunna dela botten av terrariet och ha sötvattens fisk guppy liknande.
eller någon juvenil av sumpsköldpadda eller rödfotad - det är nog fel luft temperatur....

fiskarna tror jag på;)
Vad tror ni om det?

mvh

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Boboo skrev:

Hejsan:)

Man skulle kunna dela botten av terrariet och ha sötvattens fisk guppy liknande.
eller någon juvenil av sumpsköldpadda eller rödfotad - det är nog fel luft temperatur....

fiskarna tror jag på;)
Vad tror ni om det?

mvh

Tror AlexGustavsson hade typ kampfisk, eller guppys (minns ej) på halva botten av ögonfransgecko.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild