Frågor om klogrodor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
AdamFlodin:
Hej, jag är insatt på att skaffa mig två klogrodor (eftersom de lever bättre tillsammans). Jag har dock några frågor:
Jag har hört och läst att klogrodor kan äta fiskfoder, eftersom de är allätare. Är det sant? Om det är det så tänkte jag skaffa mig en aoutomatisk fiskmatare till när jag är borta. Hur ofta klarar de sig utan mat, och hur mycket ska de ha? Jag vill gjärna att grodorna ska må bra när jag är bortrest!

Har ni några tips om hur jag kan göra när jag är bortrest?

Jag har också en till fråga:
Jag vet att klogrodor lever länge, upp till 20 år! Jag undrar vart jag ska skaffa grodan om jag vill att den ska vara några år gammal... Jag vill inte ha grodan i 10 år. Hur gör jag? Hur gammla är grodorna i en vanlig djuraffär?

Hoppas att någon har svaret på dessa frågor! Tack!

Mvh
Adam

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

AdamFlodin skrev:

Jag har också en till fråga:
Jag vet att klogrodor lever länge, upp till 20 år! Jag undrar vart jag ska skaffa grodan om jag vill att den ska vara några år gammal... Jag vill inte ha grodan i 10 år. Hur gör jag? 
Mvh
Adam


I mina ögon låter det som om du har fel inställning till att skaffa ett djur redan från början om du redan från början går in med inställningen med att du inte vill ha grodan hela dens liv, om du nu skulle köpa ett ungdjur. Djuren bör inte ses som "vandingspokaler". =)

Sen kan det självklart hända saker i ens liv som tvingar en att göra sej av med djuren.

Men via köp & sälj delen här på sidan går det att hitta en hel del djur för omplacering. 

Lycka till.


5096
3865
Tropfrog:
AdamFlodin skrev:


Har ni några tips om hur jag kan göra när jag är bortrest?



Enligt lag skall reptiler och amfibier ha daglig tillsyn. Det enklaste är att anlita en vän att sköta det.

Mvh
Magnus 

105
32
Fuffesnuff:
AdamFlodin skrev:
Hej, jag är insatt på att skaffa mig två klogrodor (eftersom de lever bättre tillsammans). Jag har dock några frågor:
Jag har hört och läst att klogrodor kan äta fiskfoder, eftersom de är allätare. Är det sant? Om det är det så tänkte jag skaffa mig en aoutomatisk fiskmatare till när jag är borta. Hur ofta klarar de sig utan mat, och hur mycket ska de ha? Jag vill gjärna att grodorna ska må bra när jag är bortrest!

Har ni några tips om hur jag kan göra när jag är bortrest?

Jag har också en till fråga:
Jag vet att klogrodor lever länge, upp till 20 år! Jag undrar vart jag ska skaffa grodan om jag vill att den ska vara några år gammal... Jag vill inte ha grodan i 10 år. Hur gör jag? Hur gammla är grodorna i en vanlig djuraffär?

Hoppas att någon har svaret på dessa frågor! Tack!

Mvh
Adam

Dem i djuraffärerna skulle jag gissa på är nog bara några månader gamla. Jag har tre stycken och skulle säga att fiskfoder inte går att mata med. Maten dem endast äter är artemia, annat liknande, blodmaskar och mygglarver. Det kan du hitta i djuraffärens frys. Oftast blir dem inte lika gamla som alla sidor säger. Dem uppnår nog bara den åldern om dem inte har transporterats, lite stress, inga andra fiskar, superrent vatten och har matats med en bra variation och levande foder. Jag hade t.ex 3 i ett 60 liter vilket är mer än tillräckligt för dem och dem fick mat när dem var ute och jagade direkt. Men en av dem dog ändå efter 2 år. Vet inte då vad jag gjorde för fel men tror det beror på stress, antigen på jägen till djuraffären eller i av den algätare som var lite bossig. Men han har jag flyttat till ett annat akvarium. Tänk också på att dem behöver mycket växter och aldrig fejkväxter. Flytande växter är också viktigt men se till att det inte blir för många för dem behöver ta luft då och då vid ytan. Det minsta filter du hittar är det bästa, oavsett om du har ett 30 eller 90L. Ett 30 men helst 60 liter passar bra till 2. Håll temperaturen runt 25 grader. Om dem flockas till ena sidan där värmaren är borde du köpa en större om din går efter temperatur. 

Om du kommer ha två borde du ge dem en halv tablett mygglarver t.ex måndag, onsdag, fredag. Detta fungerar för mina då dem brukar visa säg när det är dags för mat. Men du märker på dem när dem behöver mat när du har haft dem ett tag.

När dina grodor sjunger vet du tt dem mår bra. Om du intruoducerar dem till en ny miljö brukar dem sjunga lite för att kolla efter partners. Men oroa dig inte för det. Det låter inte mycket och du kan lätt sova till det.
En kompis, släkting eller någon från en annons kan nog hjälpa dig med matning när du åker bort.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild