Förslag på orm för nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Terese111:
Jag ska ev skaffa en orm till min son. Har ingen erfarenhet av just ormar men har andra djur. Mitt önskemål är att det är en rätt dagaktiv orm, inte giftig såklart, som inte blir alltför stor. Vad jag läst så ska ormar inte hateras så mycket men det skulle va trevlig om det gick att ta ut den lite i alla fall. Jag har kikat på Bergskungssnok eller majsorm men inser när jag surfar runt här att det finns otroligt många olika sorter. Vill ha en unge som vi kan följa genom livet. 

Tacksam för alla tips.

1
1
HubbeKp89:
Isåfall skulle jag rekomendera majsorm! Aktiva och trevliga ormar. Annars hade kungspyton vart perfekt första orm, som även finns i en hel djungel med fina färger! :) 

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:
Terese111 skrev:
Jag ska ev skaffa en orm till min son. Har ingen erfarenhet av just ormar men har andra djur. Mitt önskemål är att det är en rätt dagaktiv orm, inte giftig såklart, som inte blir alltför stor. Vad jag läst så ska ormar inte hateras så mycket men det skulle va trevlig om det gick att ta ut den lite i alla fall. Jag har kikat på Bergskungssnok eller majsorm men inser när jag surfar runt här att det finns otroligt många olika sorter. Vill ha en unge som vi kan följa genom livet. 

Tacksam för alla tips.


Har du läst igenom alla bra skötselråd här på sidan? Om inte så har du otroligt mycket nyttigt där :-) 

Läs på om olika arter och sen väljer ni den art som intresserar er mest, det är nog bästa rådet! Personligen tycker jag inte man måste välja dom vanligaste arterna bara för att man råkar vara nybörjare, man ska starta med det som intresserar en :-) allt annat blir bara fel för er men även för djuret. 

Många säger säkert kungspyton är den bästa nybörjarormen, utan att egentligen veta så mycket vad ni söker.. Kungspyton är en inaktiv art som möjligen rör sig nattetid, många många individer strular även med maten. I mina ögon ett sämre val alltså :-) om det inte är en kungspyton man verkligen vill ha.. 

Vill ni ha en dagaktiv orm så kika på olika snokar är mitt tips. 
Väljer ni istället en mindre pytonorm står jag till förfogande för frågorna som kommer. ..

Lycka till. Fantastiskt djur ormar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild