Hålla geckos tillsammans med eldbuks-salamandrar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
3
PetterEck:
Tror ni det skulle kunna fungera? Har tänkt skaffa eldbukssalamdrar ett bra tag och ska snart påbörja byggandet paludariumet, som det är planerat för tillfället vill jag ha en ganska stor land del och eftersom salamandrarna huvudsakligen håller sig i vattnet slog det mig att det vore roligt att hålla någon mindre typ av gecko tillsammans (tänkte kanske "Phelsuma laticauda" för den är ganska liten även som fullvuxen men långt ifrån fastslaget), så vad tror ni, skulle det kunna vara möjligt eller bör jag totalt skrota ideen?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Att blanda arter brukar ofta avrådas då det medför risker. Det blir dessutom mer komplicerat att anpassa miljön så att inte en av arterna blir lidande till följd av att den andra får det bättre.
Är du intresserad av bägge arterna skulle jag nog rekommendera att du har 2 olika terrarier.

5099
3873
Tropfrog:
Visst går det att blanda arter, men det krävs mycket kunskap och erfarenheter. Man brukar säga: om du behöver ställa frågan på ett forum så är du inte redo.

Det finns massor av argument emot, men bara ett för.

Ditt exempel är förkastligt. Salamander vill ha det ganska så kallt och daggeckon vill ha det väldigt varmt.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
3997
5021
Jonas_:
Jag tycker du ska skrota idéen :-) arterna du nämner kommer från olika världsdelar samt lever i helt olika miljöer och temperaturer. 

Jag tycker inte man ska blanda olika arter överhuvudtaget, finns inga fördelar med det ur djurens synpunkt. Vill man hålla flera arter eller individer för den delen är flera terrarium att rekommendera. 

2
3
PetterEck:
Tack för alla svar, skippar det helt enkelt :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild