Nybörjarbygge till majsorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
32
13
realbosselarsson:

Tja.
Vi planerar att skaffa en majsorm och jag har börjat spåna på ett terrariebygge.
Terrariet blir cirka 1600x750x600 på en ställning som är 600mm hög har jag tänkt, baserat på skötselråden här på sidan.
Det byggs av OSB eller plyfa och reglar med två glasskjutdörrar med lås.

Hur gör man normalt med värmen?
En sida ska vara varm, om man då har värmematta och har ett glasterrarium och lägger mattan under terrariet lär väl glaset bli lika varmt som mattan? Vad är då meningen med att ha det under?
Sen lägger man exempelvis bark ovanpå, är det då meningen att barken ska värmas upp till rätt temperatur, eller bara glaset?
Om glaset ändå gör nytta kan ju lägga en glasskiva på träbotten?
Jag antar att det är vettigt att ha en termostatstyrd matta?
Alternativt värmelampa eller varm sten?
Tempen mäter man sen i luften (på en vägg rimligen) på vardera sida?

Vad jag förstått behöver inte majsormarna UV-lampor?
Jag är elektriker och tänker mig då led-strippar eller nåt på insidan av taket. Ska det även vara nån form av nattljus/månljus?

Vi eller egentligen min sambo hade tidigare en kungsboa som bodde i ett glasterrarium, med värmelampa och matta har jag för mig. Sen tror jag det var nån lampa för nattljus.


Medlem i SHF
32
13
realbosselarsson:

Well..
Nu är terrariet klart och en liten tjen har flyttat in.


Jag byggde efter en ritning i TerraBygg och gjorde bordet 900 högt istället och klädde in det så det blev ett skåp där vi har bark, blomspruta et.c.




Favoritgömstället verkar vara "grottan" längst ner mitt i akvariet, där syns hon knappt.



Men med lite längre exponering och längre brännvidd syns hon


Medlem i SHF
32
13
realbosselarsson:
Jag gillar att greja så jag har även fixat en raspberry pi (med AtmosPi) som loggar temp och fuktighet och den datan använder jag sen i en hemsnickrad Android-app. Med kamera (också en raspberry pi) så man kan se vad som händer i terrariet.
Allt är dock hårdkodat och funkar bara om man har allt exakt som jag har det.


Värdena på bilden är helt off då jag har givarna liggandes på terrariet än så länge, de hamnar i terrariet när jag vet exakt var jag ska placera dem.

5088
3861
Tropfrog:
realbosselarsson skrev:
Tja.
Vi planerar att skaffa en majsorm och jag har börjat spåna på ett terrariebygge.
Terrariet blir cirka 1600x750x600 på en ställning som är 600mm hög har jag tänkt, baserat på skötselråden här på sidan.
Det byggs av OSB eller plyfa och reglar med två glasskjutdörrar med lås.

Hur gör man normalt med värmen?
En sida ska vara varm, om man då har värmematta och har ett glasterrarium och lägger mattan under terrariet lär väl glaset bli lika varmt som mattan? Vad är då meningen med att ha det under?
Sen lägger man exempelvis bark ovanpå, är det då meningen att barken ska värmas upp till rätt temperatur, eller bara glaset?
Om glaset ändå gör nytta kan ju lägga en glasskiva på träbotten?
Jag antar att det är vettigt att ha en termostatstyrd matta?
Alternativt värmelampa eller varm sten?
Tempen mäter man sen i luften (på en vägg rimligen) på vardera sida?

Vad jag förstått behöver inte majsormarna UV-lampor?
Jag är elektriker och tänker mig då led-strippar eller nåt på insidan av taket. Ska det även vara nån form av nattljus/månljus?

Vi eller egentligen min sambo hade tidigare en kungsboa som bodde i ett glasterrarium, med värmelampa och matta har jag för mig. Sen tror jag det var nån lampa för nattljus.


Ja, glaset blir varmt där värmemattan ligger. Det är din varma sida. Barken isolerar något, vilket ger en viss tröghet i uppvärmningen. Termostat är bra att ha, den tar ju hänsyn till all tröghet i systemet om den är placerad på rätt ställe. Eftersom du har rasberryn ändå, så skulle jag rekommendera att använda den som termostat.

Månljus ger en vacker effekt och gör att du kan observera ormen när lampan är släckt. Den är ingen fördel för ormen. Det finns tom de som menar att månljus stressar ormen, det finns dock inte belagt vad jag vet.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
32
13
realbosselarsson:
Tack.
Det kanske jag skulle skrivit. Det är en värmekabel under barken på vänstra sidan, ungefär en tredjedel av bottenytan.
Det var ju en smart idé att använda raspberryn som termostat, det får jag kolla på.
Nattljus/månljus blev det inger av men det finns en dimbar ledlist i taket så det går om man vill, just nu simulerar den soluppgång och nedgång. Som det är nu så är det släckt när det är släckt så att säga.
Värmelampan är en Solar Glo som ger både UV och värme, den sitter det aluminiumnät under.

Trist att man inte kan ändra inläggen en tid efter, jag ser att jag lagt in samma bild två gånger samt att jag skrivit "tjen" istället för "tjej" :)

5088
3861
Tropfrog:
Använder du rasberryn för att styra led listerna?

Jag bygger också terrarie mätning/styrning själv. Men har valt arduino som plattform. Det är kul, ger ytterligare en dimension till hobbyn.

Fint bygge föresten!

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
32
13
realbosselarsson:
Det är två raspberrys faktiskt, en är enbart kamera, den röda grejen framför glaset på några av bilderna.
Sen ligger det en i skåpet och den används bara till två givare, en för temp och en för fukt och temp.

Belysningen och värmekabeln styrs av Tellstick Net.

5088
3861
Tropfrog:
realbosselarsson skrev:
Det är två raspberrys faktiskt, en är enbart kamera, den röda grejen framför glaset på några av bilderna.
Sen ligger det en i skåpet och den används bara till två givare, en för temp och en för fukt och temp.

Belysningen och värmekabeln styrs av Tellstick Net.


433Mhz? Jag skulle inte lita på tellstick net 433Mhz för viktiga funktioner. De har ingen redundans och tappar lätt en och annan signal. Dessutom stör mottagarna varandra om de är mindre än 2 meter mellan dem och tappar ännu fler signaler. Vill du köra trådlöst så bör du använda z-wave som har redundans och återskapar missade signaler.

MVH
Magnus

Medlem i SHF
32
13
realbosselarsson:
Ja det är 433MHz, jag känner till nackdelarna men det har funkat bra hittills.
Skulle nåt strula så märker jag det i appen (om jag sätter in givarna i terrariet såklart).

Nu kan jag såklart söka själv men vad är skillnaden mellan Arduino och Raspberry? Varför valde du just det systemet?

5088
3861
Tropfrog:
realbosselarsson skrev:
Ja det är 433MHz, jag känner till nackdelarna men det har funkat bra hittills.
Skulle nåt strula så märker jag det i appen (om jag sätter in givarna i terrariet såklart).

Nu kan jag såklart söka själv men vad är skillnaden mellan Arduino och Raspberry? Varför valde du just det systemet?


Nja, jag kan nog inte ge dig en heltäckande bild på skillnaden. Inte tillräckligt kunnig därvidlag. Det fanns tre anledningar till att jag valde det:
1: Billigare
2: Använder ett programeringsspråk som är väldigt likt C+ som är ett gångbart språk på arbetsmarknaden idag.
3: Jag har en god vän som har gott om erfarenhet av systemet som kunde ge support.

MVH
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild