Lampa VS Matta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
OscarT:
Hej,

Vi är påväg att införskaffa våran första ball python och håller på att sätta upp terrariet. En grej som läst på många ställen men som jag har lite svårt att acceptera är att man kan ha värmematta istället för värmelampa.

Om det är något ormar är bra på är det väl värme? Är inte då ganska onaturligt för ormen att få värmen nedifrån, då den ändå förväntar sig att den ska komma ovanför.

Ja dem är nattaktiva och kommer inte ligga och sola men det betyder ju inte att dem helt ignorerar solen. Ofta ligger dem i hålor och gropar just för att gömma sig och där nere är det svalare och mer stabil temp. Har man då värmematta förstörs väl hela den grejen eller är det jag som har misstolkat? 

Tips tricks och egan erfarenheter välkomnas. 

281
366
Cartaq:
Du kopplar en dimmer till mattan som kan reglera temperaturen, utöver detta så är det många som kopplar på ytterliggare utrustning som styr dag/natttemp men även fuktighet. sitter armaturerna inne i terrariet så alstrar dessa värme i många fall, även om om det bara är några få grader. dessa lyser ju på dagen och blir per automatik varmare än nattens temperatur då dessa är släckta.

Medlem i SHF
3997
5021
Jonas_:

I naturen lyser solen på marken och värmer upp den.. sedan kommer en kall slö pytonorm & lägger sig på den varma jorden kvällstid :) Samma sak med värme underifrån i fångenskap antar jag.

Om man vill använda värme uppifrån eller nerifrån är antagligen en smaksak, det viktiga för ormen är inte vart värmen kommer ifrån utan att värmen finns och är tillräckligt varm för att smälta maten, bara överleva osv..

Personligen använder jag en del värmepaneler till klättrande ormar och värmeslingor till en hel del andra, så båda fungerar :) Jag har märkt att många pytonormar inte gärna ligger under en sollampa i dagsljuset utan hellre använder värme skapad av exempelvis keramisk värme, som endast ger värme men inge ljus.

 


273
185
peter68:
Tänk på att skilja värmelampa/element från ljus, ex. UVB-lampa. Jag tror inte att ormen bryr sig om varifrån värmen kommer. Jag kollade upp UVB en gång. Där är studier på det och det tycks vara fördelaktigt för djuret.

Där är folk som är emot mattor. Det har att göra med luftfuktighet och dess konsekvenser. Dvs ömsning. Jag säger inte att detta stämmer.

Idealiskt vill man ha ventilationshålen lågt på den varma sidan och högt på den svala. Den kalla luften trycks ut på den varma sidan och den varma på den svala sidan. Jag säger idealiskt för verkligheten betyder i regel kompromisser.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild