Bygga om ett akvarie till ett terrarie?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
1
Amelilax:
Jag har fått ett gammalt akvarium av mina föräldrar som jag skulle vilja bygga om till terarie om möjligt? måtten är 50x60x80 cm, det är alltså ganska kort och högt. Det är i form av en hexagon så inget vanligt fyrkantigt akvarium heller. 
Det jag undrar är vilken typ av ödla skulle kunna trivas inom dessa mått? tänker mig en ganska liten ödla eftersom att akvariet är så smalt och gärna någon som passar en nybörjare då jag aldrig haft egna reptiler förut. Leopardgecko ska ju vara bra ödlor för nybörjare men med tanke på akvairiets utseende hade det varit roligt med någon art som klättrar lite mer om det finns någon som skulle kunna trivas på det utrymmet?

Sen funderar jag över hur man får till ventilationen i ett akvarium? behöver jag krossa glaset på någon sida och sätta ventilation eller skulle det räcka att ha ventilation högst upp? Kan man sätta in en fläkt som extra "stöd" och då endast ha galler upptill?

Sen undrar jag också ifall det finns någon bra butik att åka till och diskutera lite med i närheten av Örebro? Det närmsta jag lyckats hitta ligger i Linköping (zooariet)? men dom verkar ha stängt ner sin butik? någon som kan komma med något bra tips på butik? helst inom 2 h från Örebro.

mycket frågor som snurrar runt, har länge velat ha ödlor men har aldrig blivit av och nu när föräldrarna tänkt slänga sitt akvarium så kändes det som att jag kanske skulle ta och göra slag i saken!

5088
3861
Tropfrog:
Jungfrugeckos är väldigt lätta djur och skulle kunna leva en hel grupp i ditt terrarium. Man får ha lite tålamod med dem då de är väldigt skygga. När växterna växt till sig och gruppen vant sig ser man dem oftare och oftare.

En annan bra nybörjarart är ögonfransgecko. Den är lite större och bör hållas ensam. Den bör funka i din burk.

Du behöver inte krossa glas. Det räcker att borra hål och sätta raster. Eller så kan man installera datorfläktar i toppen och köra aktiv ventilation.

Mvh
Magnus 

143
154
TerraBygg:
Amelilax skrev:

Sen undrar jag också ifall det finns någon bra butik att åka till och diskutera lite med i närheten av Örebro? Det närmsta jag lyckats hitta ligger i Linköping (zooariet)? men dom verkar ha stängt ner sin butik? någon som kan komma med något bra tips på butik? helst inom 2 h från Örebro.


I zooariets gamla lokaler finns numera Foderkällaren, de är mer inriktade på foder än tillbehör i nuläget men planerar att ha mer tillbehör senare.

www.facebook.com/foderkallaren/

3
1
Amelilax:
Tack för tips vad gäller både ödlor och ventilation! Ska läsa på lite mer om både jungfrugecko och ögonfransgecko och se vilken jag tror skulle passa bäst!
Aktiv ventilation låter som ett bra alternativ!

3
1
Amelilax:
TerraBygg skrev:


I zooariets gamla lokaler finns numera Foderkällaren, de är mer inriktade på foder än tillbehör i nuläget men planerar att ha mer tillbehör senare.

www.facebook.com/foderkallaren/


Jaha okej, då finns det ingen mening med en roadtrip till Linköping för att kolla på och diskutera om ödlor antar jag
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild