tenebrosa skrev:
Det innebär att alla de tre punkterna ska finnas i terrariet? 30gr, 35gr + 50gr ?
Jag har hållt på att mixtra hemma med olika lösningar med alla rör & armaturer jag har till hands men har fortfarande svårt att få upp tempen tillräckligt. Jag löser det men då använder jag 4st ljuskällor vilket känns överdrivet.
Jag har en undran om du tror att det kan vara lämpligt.
Om jag tar bort allt jag har nu & använder lamparmaturen jag haft till leopardgecko med e27 sockel. Den bör ju vara säker. Sätter i 100w uv/värme. För 200w uv/värme är väl för mkt?
Sätter den på ett ställe så att det där likalt blir minst 30gr, 35gr kanske till & med? Då har jag ju löst en bra solplats.
Jag kommer nog få sätta den rätt nära så det blir inte skadligt för ödlorna?
Sedan använder jag en kraftig ledbelysning, typ strålkastare. För att förbrukningen skall hållas ned. Men funkar den till växterna? LED är kanske inte lämpligt som fulljus-källa just för växterna? Den lyser ju upp väldigt bra iaf.
Om jag inte väljer den som fulljus kan jag ju bara köra mitt fulljus-rör jag har idag kanske? Ihop då med uv/värmelampan?
Frågan är bara om tempen blir bra i hela terrariet? Med LED blir det nog inte så för den blir inte så varm, men fulljusröret blir ju det så kanske ändå bäst att testa med det.
Så för att kortfatta allt snurr så är ju egentligen bara frågan pånytt om du tror att det är ok att använda 100w uv/värme? Jag vet att du svarat förut på detta men då skrev du med ett längre avstånd. Jag kommer tyvärr för att lyckas få upp värmen sätta den riktigt nära. Är det olämpligt?