Inredning terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

61
5
marcus1010:
tenebrosa skrev:

Grova bamburör hittar du på mässor eller lämpliga reptil butiker. 
Till mina standingi har jag yuccapalm och svärmorstunga och dessa behöver inte ha så blöt i jorden.
Många proffs rekommenderar svärmorstunga till Phelsuma släktet och jag har minst 1 svärmorstunga i alla mina geckos 


Ok tack!

61
5
marcus1010:
tenebrosa skrev:

Grova bamburör hittar du på mässor eller lämpliga reptil butiker. 
Till mina standingi har jag yuccapalm och svärmorstunga och dessa behöver inte ha så blöt i jorden.
Många proffs rekommenderar svärmorstunga till Phelsuma släktet och jag har minst 1 svärmorstunga i alla mina geckos 


Jag hittade bamburör av grövre storlek. Var svårt att borra hål i dem, ett par sprack, men lyckades till slut få till hål i dem.
ska skaffa svärmorstunga.
min ena är lite större än den andra, båda lika gamla. Kan den större vara hane? Kan man gissa det?

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
marcus1010 skrev:


Jag hittade bamburör av grövre storlek. Var svårt att borra hål i dem, ett par sprack, men lyckades till slut få till hål i dem.
ska skaffa svärmorstunga.
min ena är lite större än den andra, båda lika gamla. Kan den större vara hane? Kan man gissa det?

jag körde med hålsåg i mine bamburör det gick bra. 
Är det stor skillnad på dem? mina är ungefär jämnstora. Ser ju tydligast på porerna ((femoralporer)

61
5
marcus1010:
tenebrosa skrev:

jag körde med hålsåg i mine bamburör det gick bra. 
Är det stor skillnad på dem? mina är ungefär jämnstora. Ser ju tydligast på porerna ((femoralporer)


Jag fick till slut göra hål med ett sådant där multiverktyg. Blev mer fyrkantigt men ok

61
5
marcus1010:
tenebrosa skrev:

jag körde med hålsåg i mine bamburör det gick bra. 
Är det stor skillnad på dem? mina är ungefär jämnstora. Ser ju tydligast på porerna ((femoralporer)


Fasen mina inlägg försvinner. Suck
får skriva om. Vet ju inte med säkerhet om mina är lika gamla men hon jag tog över dem från sa det. 5 mån

hur ser jag kön snnars menar du? Porer?

vad äter dins bästa utav av levande foder? Mina verkar inte så intresserade av gråsuggor när jag testat.
i te heller syrsor.
ägit ngn enstaka men nonchalerar dem mest.
funkar dubia bra?
äter de insekter från marken med?
tänker att gräshoppor kommer upp i träden lite mer men svåra att hålla om man vill odla. De går & för hela tiden.
vad ska jag satsa på? Vad äter dina?
dubia tänkte jag beställa men vad mer? Var inne på kubanska gråsuggor men är osäker.
?

är de för små för levande foder?
hon innan gav de nästan bara sådan där gel.
kanskeör de ovana vid levande foder?

exit sorry hör stavfel. Orkar inte ändra

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
marcus1010 skrev:


Fasen mina inlägg försvinner. Suck
får skriva om. Vet ju inte med säkerhet om mina är lika gamla men hon jag tog över dem från sa det. 5 mån

hur ser jag kön snnars menar du? Porer?

vad äter dins bästa utav av levande foder? Mina verkar inte så intresserade av gråsuggor när jag testat.
i te heller syrsor.
ägit ngn enstaka men nonchalerar dem mest.
funkar dubia bra?
äter de insekter från marken med?
tänker att gräshoppor kommer upp i träden lite mer men svåra att hålla om man vill odla. De går & för hela tiden.
vad ska jag satsa på? Vad äter dina?
dubia tänkte jag beställa men vad mer? Var inne på kubanska gråsuggor men är osäker.
?

är de för små för levande foder?
hon innan gav de nästan bara sådan där gel.
kanskeör de ovana vid levande foder?


Är ödlorna bara 5 månader så ä de lite för unga för att man enkelt ska se vilket kön de har.
Mina äter mycket av både frukt (pulver) och insekter, ska man kolla deras naturliga föda så är det mest insekter vilket jag kanske slavar med. 
Den här arten har ganska lätt för att bli lite feta om man ger de för mycket frukt. 
Jag ger dubia i en glasskål för släpper man dem löst i terrariet så gräver de ned sig, gråsuggor har jag bara som städare i terrariet. 
Jag har även erbjudit syrsor och div andra insekter och matat med pinchet och det har funkat bra. 
Vaxmott fjärilar eller om man kläcker fram husflugor och släpper lös i terrariet är riktigt roligt :) 

61
5
marcus1010:
tenebrosa skrev:


Är ödlorna bara 5 månader så ä de lite för unga för att man enkelt ska se vilket kön de har.
Mina äter mycket av både frukt (pulver) och insekter, ska man kolla deras naturliga föda så är det mest insekter vilket jag kanske slavar med. 
Den här arten har ganska lätt för att bli lite feta om man ger de för mycket frukt. 
Jag ger dubia i en glasskål för släpper man dem löst i terrariet så gräver de ned sig, gråsuggor har jag bara som städare i terrariet. 
Jag har även erbjudit syrsor och div andra insekter och matat med pinchet och det har funkat bra. 
Vaxmott fjärilar eller om man kläcker fram husflugor och släpper lös i terrariet är riktigt roligt :) 


Det är så sjukt tacksamt att få denna hjälp!
ok, jag måste fixa dubia. Har även jag satt RN en kopp/skål som matskål. Ska fixa dubia för de verkar inte vilja ha så mkt. Kanske har de fått för mkt frukt?
2ggr/v insekter & 3ggr/v frukt.
det har jag läst, vintern lite mer sällan. MEN hur mkt per gång???
ang ljus har jag nu 14tim
ska det dras ned under vintern? Läst det.
OCH 25 gr kommer tempen upp i ca 10 cm från belysning. 22-23 längst ned.
jag har en redigt stark led-lampa. Ska jag köra med den el med 25w värmelampa? Det jag har hemma nu utöver uv 100w samt uv 200w vilket båda är för mkt.

sätter jag tempen precis under blir det nog varmare. Har inget att sätta den på där. Lampan är i framkant & tempen i bakkant.
Men 25gr där är lite lite väl?

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
marcus1010 skrev:


Det är så sjukt tacksamt att få denna hjälp!
ok, jag måste fixa dubia. Har även jag satt RN en kopp/skål som matskål. Ska fixa dubia för de verkar inte vilja ha så mkt. Kanske har de fått för mkt frukt?
2ggr/v insekter & 3ggr/v frukt.
det har jag läst, vintern lite mer sällan. MEN hur mkt per gång???
ang ljus har jag nu 14tim
ska det dras ned under vintern? Läst det.
OCH 25 gr kommer tempen upp i ca 10 cm från belysning. 22-23 längst ned.
jag har en redigt stark led-lampa. Ska jag köra med den el med 25w värmelampa? Det jag har hemma nu utöver uv 100w samt uv 200w vilket båda är för mkt.

sätter jag tempen precis under blir det nog varmare. Har inget att sätta den på där. Lampan är i framkant & tempen i bakkant.
Men 25gr där är lite lite väl?

Jag matar lite varierande, och du kan lätt ha en mat fri dag eller två. Det vanligaste felet folk gör är att mata för mycket.
Du har rätt unga djur så du behöver inte vara orolig över att ge de för mycket mat och tills de blir adulta hinner du får lite känsla på hur mycket du ska mata.
du kan börja sänka timmarna redan nu med en halv timme lite då och då tills du kommer ned till bra nivå, har för mig jag hade tänt runt 10-11 timmar när det var som lägst. 
Tempen bör du få upp en del runt 35-40grader på solplatsen du kan ju ta 100w och höjja den en bit från solplatsen? 

61
5
marcus1010:
tenebrosa skrev:

Jag matar lite varierande, och du kan lätt ha en mat fri dag eller två. Det vanligaste felet folk gör är att mata för mycket.
Du har rätt unga djur så du behöver inte vara orolig över att ge de för mycket mat och tills de blir adulta hinner du får lite känsla på hur mycket du ska mata.
du kan börja sänka timmarna redan nu med en halv timme lite då och då tills du kommer ned till bra nivå, har för mig jag hade tänt runt 10-11 timmar när det var som lägst. 
Tempen bör du få upp en del runt 35-40grader på solplatsen du kan ju ta 100w och höjja den en bit från solplatsen? 


Ok jag ska försöka dra ned antal timmar. Vart lite oregelbundet & rörigt första tiden & vissa temporära lösningar.
ok du tror det är ok med 100w uv/värme glödlampa?
behöver inte oroa mig att de bränner sig?
hur långt från nät?
kan bli lite svårt estetiskt att placera den där, kunna övertala sambo framförallt.
jag har en stark ledlampa. Typ strålkastarksmpa som går att läggs ned emot typ. Syns inte.
tror den värmer hyfsat men blir å andra sidan skitljust. Men kan det ljuset skada?
står inget om watt alls på den.
men den hade underlättat det estetiska.(?)

alla jag pratat med innan har vart så säkra att dessa två lysrör jag hsr skulle räcka. Även han i butiken, en reptiltok i Mölndal som kan mkt. Jag var lite osäker dock själv innan & det räcker ju inte! 
Skit är det för eg vill jag inte fixa med mer.
ska försöka mäta just precis under där rören sitter. Men där ska det alltså upp till typ 35-40!?

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

marcus1010 skrev:


Ok jag ska försöka dra ned antal timmar. Vart lite oregelbundet & rörigt första tiden & vissa temporära lösningar.
ok du tror det är ok med 100w uv/värme glödlampa?
behöver inte oroa mig att de bränner sig?
hur långt från nät?
kan bli lite svårt estetiskt att placera den där, kunna övertala sambo framförallt.
jag har en stark ledlampa. Typ strålkastarksmpa som går att läggs ned emot typ. Syns inte.
tror den värmer hyfsat men blir å andra sidan skitljust. Men kan det ljuset skada?
står inget om watt alls på den.
men den hade underlättat det estetiska.(?)

alla jag pratat med innan har vart så säkra att dessa två lysrör jag hsr skulle räcka. Även han i butiken, en reptiltok i Mölndal som kan mkt. Jag var lite osäker dock själv innan & det räcker ju inte! 
Skit är det för eg vill jag inte fixa med mer.
ska försöka mäta just precis under där rören sitter. Men där ska det alltså upp till typ 35-40!?

Hehe du kommer aldrig få för ljust i terrariet med vanliga lampor :P 

Du får ju fixa höjden på lampan så att tempen blir rätt för djuren.

Har du daygecko boken? den är super för just det här.  Jag rekomenderar hid till solplatsen då får du både värme och uvb, och Phelsumorna solar på ett mer naturligt sätt under dem än hur de solar under lysrör.

Ja 35 bör du iaf ha på solplatsen.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild