Falk skrev:
En defensiv/aggressiv skallerorm kan , i a[quote=Jonas_]Finns ju även ett par ogiftiga ormar som skulle kunna krama livet ur en människa :) Även om jag inte vill beskriva arterna som dödliga..
man backa ifrån eller fösa undan med en pinne. Det gör man inte mot en arg Amstaff, schäfer, dobberman, C. corso osv. Så vill dom bita dej illa så gör dom det. Så det Jonas_ skriver stämmer fint =) Men man kan vända å vrida på vad som är dödligt hur mycket som helst då en
Echis spp. skulle kunna vara icke dödlig vid ett bett (om man har tur) medans en liten busig get skulle kunna stånga dej i magen och sedan springa iväg med ens tarmar hängande i hornen.
Jag skulle hellre ta ett bett utav någon av mina palmhuggormar än att bli sparkad i bröstet av en häst. Många som inte är insatta brukar tycka att man är fullkomligt galen som har giftormar hemma men jag brukar säga att var och varannan random bonnläpp har ju betydligt farligare djur hemma på gården. En ko som har fått kalvar kan vara något att passa sej för, likväl en tjur haft en dålig dag kan vara extremt farlig.
[/quote]
Kanske
Jonas_ skrev:
Finns ju även ett par ogiftiga ormar som skulle kunna krama livet ur en människa :) Även om jag inte vill beskriva arterna som dödliga..
Jag förstår det. :) Men när jag startade tråden tänkte jag mest på spindlar/giftormar som finns i terrariedhobbyn.
Känns som att vissa djurs giftighet är överdriven, i alla fall hos spindlar. Därför ville jag få det svart på vitt av dom som haft spindlar (spindlar överlag) och giftormar, då jag tänker att man borde ha hunnit få en del kunskap. :)