Dina rutiner vid karantän?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

160
91
turboadde:

Ni som har hållt på ett tag, har ni några rutiner på vad ni kollar efter på era djur när ni köper dom? Som kvalster tex hur ser symptomen ut för det tex? Vilka sjukdomar brukar oftast upptäckas och så när ni sätter i karantän?


131
8
stumpwen:

vi gjorde så att wennen (den nyare) fick vara i ett tillfälligt terrarium under stumpen. vi tog sedan ut dem bägge så de fick se varann och sådär. sen var det inga problem att sätta ihop dom.. sen upptäckte vi ju att stumpen var en hane och inte en hona.. så kanske därför det gick så bra ;)


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

tyvärr stumpen kallar inte jag det för karantän


1662
779
fluffis:

"kan gå kvalster på ödlor med.

inte bara kvalster men är orolig för att få hem.  

IBD 

paramyxo m m"

 

Okej. Är det någon av de sakerna som gör att ödlor kan behöva sex månaders karantän eller behöver de inte det? Sex månader är jäkligt lång tid! :)


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

är väll upp till en själv  :)


150
13
Hillmans:

när vi tog kontakt med jordbruksverket om detta för bara några månader sedan, sa de att tre månader är vad de håller reptiler i karantän.

 

sen är det väl upp till var och en ^^

 


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

 jordbruksverket va har dom för djur då? :)


340
91
Copa:

Haha westman.. det kan man ju fråga sig =)


Medlem i SmHF
33
29
Daniel_Claesson:

Så här hanterar jag karantän här hemma.

Nya djur går i karantän i 1år helt separerade från den ordinarie djurbesättningen. Karantän ligger i ett separat rum i en annan del av huset.

Alla terrarier, verktyg, plastlådor etc stannar alltid i karantänsutrymmet och blandas aldrig med icke karantäns prylar. All form av rengöring osv sker i ett separat utrymme från det ordinarie.

Kommer det in nya djur i karantänsrummet där det redan finns djur under karantän förlängs tiden för de djuren. dvs djur som gått i katantän 6 månader när nytt djur kommer in kommer då att få gå 1,5år i karantän totalt.

Lite drygt men harcman haft kvalster en gång i en stor djursamling skjuter man sig hellre än att råka ut för det igen.

jag har sån tur att jag kan annama fler än ett karantäns utrymme som är skilt från varandra så man slipper karantäna djur i en evighet. För nya djur slutar man ju inte skaffa av nån anledning ;-)

Mvh D


27
35
Henric:

Jag kör alltid mina djur i karantän, minst i 3 månader. Håller dom väldigt sterilt denna tid, i olika våningar på huset. Karantändjuren har jag inlåsta i ett eget rum. Under karantändjurens terrarier / plastlådor har jag en skiva som jag drar en tjock sträng med vasselin runt. Skulle djuren mot all förmodan ha kvalster eller annan ohyra så minskar man risken för spridning genom denna vasselinsträng. 

Till karantändjuren har jag egna krokar, handskar. 

Har man haft kvalster en gång så gör man allt man kan för att undvika en andra gång! 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild