Nybörjarspindel ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Jag tycker dom allra flesta ur släktet Grammostola har liknande humör.. och ur Brachypelma för den delen :) 

På mässor har vi alltid handlat våra spindlar. Att lägga ut en annons om man söker något är ju inte heller ett dumt tips. Zoo-butiker bör man absolut undvika om butiken i fråga inte har terrariedjur som inriktning, exempelvis Herpers Choise som är en kanonfin butik! 


248
40
Yoshi123:
Förresten kan man ge en fågelspindel dubier med syrsor och gräshoppor och larver ett fåtal gånger ibland som variation och hur ofta kan och bör man mata en spindel. Mina favoriter är aif B albopilosum, B vagans, G pulchra och L parahybana och vilken av dessa är lugnast och äter mest. mvh Kalle

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Yoshi123 skrev:
Förresten kan man ge en fågelspindel dubier med syrsor och gräshoppor och larver ett fåtal gånger ibland som variation och hur ofta kan och bör man mata en spindel. Mina favoriter är aif B albopilosum, B vagans, G pulchra och L parahybana och vilken av dessa är lugnast och äter mest.

Har ingen fågelspindel än utan baserar detta på vad jag läst, men de äter inte ofta. Typ varannan månad beroende på art och ålder. Det är många som matar sina spidlar alltförofta, men övermatade kan de absolut bli.

1275
1724
Falk:

EmanuelKarl skrev:

Har ingen fågelspindel än utan baserar detta på vad jag läst, men de äter inte ofta. Typ varannan månad beroende på art och ålder. Det är många som matar sina spidlar alltförofta, men övermatade kan de absolut bli.




Det är ingen fara med att mata ofta om man ger mindre bytesstorlek. Det är enkelt att se på bakkroppen om man ska hålla tillbaka på matningarna.

När det kommer till Avicularia spp. spiderlings så brukade jag mata väldigt ofta tills dom ömsat 2-3 ggr, dock med hänsyn till foderstorlek och abdomen. Det var många som hade problem med att dessa trillade av pinn tidigt och jag har aldrig haft några dödsfall trots att jag haft ca 100st. Kanske har jag haft tur men min tanke var att dom skulle komma ur det känsliga slingstadiet så fort som möjligt.

Av dom som Yoshi123 listade så G. pulchra  den som växer långsammast men i mina ögon så är det en ädelsten bland theraphosider då dom blir stora och snygga sammetsmonster. Samtliga listade arter kan vara väldigt mataggressiva och speciellt då L. parahybana och speciellt då medans dom växer som mest. Som adulta djur så kan det variera mellan individer men enligt min erfarenhet samt många andras så är B. albopilosum och G. pulchra dem som brukar ha ett lugnare temperament.

Ett par "nybörjararter" som ofta glöms bort nu för tiden är Eupalaestrus campestratus och Grammostola pulchripes =)


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Personligen skulle jag inte vilka säga att det finns några direkta "nybörjararter". Dock är det förstås kanske inte lämpligt att börja med de mest potenta arterna. I grund och botten handlar det om vad du är intresserad av. Väljer du en art du tycker är fin och fascinerande blir det garanterat bättre än om du väljer en art enbart baserat på vad andra rekommenderar för nybörjare.

Mina två första (skaffade båda på samma gång) var en ung Cyclosternum pentalore och en fullvuxen Avicularia sp. "Amazonica". Min favoritart är dock Grammostola pulchra, mycket vackra, svarta, ser ut som sammet. Har 1.1 av dessa. Hanen är hur lugn som helst. Hanterar ingen av mina spindlar me hade jag velat hade det gått hur bra som helst med denne. Honan däremot är helt skogstokig. Både defensiv och har stark foderrespons. Hon har vid flera tillfällen bitit igenom plast och försökt sig på att mörda pincett eller dylikt när jag behövt flytta henne. Det är alltså väldigt individuellt och inte knutet till art. 

Tycker själv att många Brachypelma är ganska lättstressade och ofta kan sparka av hår. Men klimatet de lever i gör dem lätta att sköta. Är det en Brachypelma emilia du är intresserad av tycker jag att du ska köra på det. Om du känner dig osäker kan du alltis försöka få tag i en vuxen som redan har ett lugnt temperament. Avråder dig dock ofrån att försöka hantera spindeln, i vart fall i början. Det finns ingen anledning att göra det. Men om du absolut vill testa på det någon gång så vänta i vart fall ett tag så att du lär dig att läsa spindelns grundläggande signaler och beteendemönster. Lycka till! 

248
40
Yoshi123:
Jag glömde B emilia och B klaasi dessa är också riktigt fina.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Yoshi123 skrev:
Förresten kan man ge en fågelspindel dubier med syrsor och gräshoppor och larver ett fåtal gånger ibland som variation och hur ofta kan och bör man mata en spindel. Mina favoriter är aif B albopilosum, B vagans, G pulchra och L parahybana och vilken av dessa är lugnast och äter mest. mvh Kalle

Har enbart en av dessa arter men jag måste säga att Brachypelma albopilosum är riktigt trevlig! Jag har en halvstor (7cm i benspann) och den är hur lugn som helst. Är ganska långsam av sig, springer inte genom hela terrariet på en halv sekund liksom=P Den är riktigt lugn och vill inte sparka hår. Sedan finns det säkerligen elaka individer av dessa också. Sedan när det gälller äter mest så skulle jag enligt vad jag hört säga Lasidora parahybana som tydligen äter som en häst. Vad jag hört har den dock inte det trevligaste temperamentet direkt även om det finns snällisar. Har även en liten Acanthoscurria geniculata. Väldigt kvick, även om den nog är extra kvick nu eftersom den är sling, och så. Gräver dock runt en massa vilket jag tycker är väldigt kul, specielt för att min gör gångarna intill väggen så man ser vad den sysslar med där nere haha.

248
40
Yoshi123:
Förresten vilken art skulle ni vilja rekommendera så jag vet vad jag kan köpa när jag lyckas övertala mina föräldrar.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Själv har jag bara tre spindlar även om jag har erfarenhet av många arter då jag ibland hjälper till i djuraffär. Men den lugnaste spindel jag träffat är  min Brachypelma albopilosum. Har aldrig sprätt hår och är lugn och fredlig sålänge man inte är en syrsa =P Rekommenderas varmt!

248
40
Yoshi123:
Förresten finns någon hyfsat stor "äkta" spindel som kan ta dubior och inte är extremt giftig eller agressiv?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild