Belysning glasterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

531
236
David:
Kristian_F skrev:
Om du vill minimera värmen från lampan är det antingen LED eller hänga en bit ifrån som gäller. Har själv sneglat lite på dusk`s UHOP-strips, bra flås i de med reflektorer enligt spec, lite värmeutveckling.

Annars ett par t5 rör en bit ifrån. Har tittat på de här med tillhörande reflektorer till mitt egna projekt: www.xcen.se/lysrorsranna-u122x-24w-t5-high-output-570mm

Vad gäller ljusstyrka till växter med artificiellt ljus gäller tyvärr; ju mer kräm desto bättre. Har dragit upp diverse växter i köksfönstret hemma med en 250W CFL i 6500k med gott resultat, den ligger som ny på strax under 5000 lumen har jag för mig. Dock står de i ett västerfönster och får extra boost av eftermiddags/kvällssolen. Har i två år dragit upp lite olika kaktusar från frö och med de extra soltimmarna de får genom fönstret så funkar det hittills iallafall, de blir tillfredställande kompakta och fina än så länge.

Vad gäller glas och ljus så TROR jag inte det påverkar de delar av spektrat som växterna behöver mest så mycket, så länge man håller rent. Det dimmar styrkan relativt snabbt när det blir dammigt.

Ledlisterna från dust verkar intressanta. Kan man lägga reflektorn direkt mot glaset tro? Ska kolla upp detta.

Dusk hade ju även rejäla led lampor med vanlig E27 sockel.

376
359
a6lex:
Vill du ha brutalt ljus men ändå få plats med värmelampa så kör du en 200x500x10 mm UHOP från Dusk.

Annars kör med vanliga E27 och denna lampa: www.lampgrossen.se/produkt/Spiral-E27. 24W och dagsljus, Kostar 60 kr/st.

531
236
David:
a6lex skrev:
Vill du ha brutalt ljus men ändå få plats med värmelampa så kör du en 200x500x10 mm UHOP från Dusk.

Annars kör med vanliga E27 och denna lampa: www.lampgrossen.se/produkt/Spiral-E27. 24W och dagsljus, Kostar 60 kr/st.

De panelerna verkar grymma men liiite för dyra:)

Jag skulle klart kunna köra vanlig lamphållare o låhenergilampan du länkade och komplettera med ledlist eller lysrör hängande en bit upp om det behövs

531
236
David:
Ang Ledlisterna från Dusk, man kan sätta utan problem sätta flera lister i samma reflektor och det går utmärkt att lägga reflektorn direkt mot glaset.

531
236
David:
David skrev:
Ang Ledlisterna från Dusk, man kan sätta utan problem sätta flera lister i samma reflektor och det går utmärkt att lägga reflektorn direkt mot glaset.

Lite konstig svenska där:)

531
236
David:
Beställde led-sticks från Dusk. Tog bara en list i varje reflektor men köpte större drivdon så jag köpa till lika mycket ljus för drygt 300:- om jag tycker det blir för klent.

531
236
David:
Dusk var ju grymma. Mailadressen en fråga på måndag, svar på tisdagen, beställde på onsdagen, skickades på torsdagen och idag fick jag grejerna:)

Nån här som köpt dessa led-sticks? Jag blir lite förvirrad, hur jag ska sätta samman dem?

2966
1653
Hoggaforfan:
David skrev:
Dusk var ju grymma. Mailadressen en fråga på måndag, svar på tisdagen, beställde på onsdagen, skickades på torsdagen och idag fick jag grejerna:)

Nån här som köpt dessa led-sticks? Jag blir lite förvirrad, hur jag ska sätta samman dem?

Heh lite skillnad, tog mig 5 mail under 3 mån och fick endast svar när jag hotade med konsumkentverket.

531
236
David:
Nån som kan hjälpa mig att förstå hur man kan sammankoppla dessa. Man kan klart ta en sockerbit, dra en förlängningsladd och koppla i samma uttag men som jag förstår det ska man kunna sätta ihop dem till en längd. Lödkolv har jag, men jag vet inte var eller hur jag ska löda:)

2966
1653
Hoggaforfan:
David skrev:
Nån som kan hjälpa mig att förstå hur man kan sammankoppla dessa. Man kan klart ta en sockerbit, dra en förlängningsladd och koppla i samma uttag men som jag förstår det ska man kunna sätta ihop dem till en längd. Lödkolv har jag, men jag vet inte var eller hur jag ska löda:)

Du löder fast trådarna på de små metallpunkterna i ändan på remsan, eller ja vilka såna punkter som helst men opraktiskt att löda på mitten men bra om man ksa klippa av dem :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild